Marigold Geplaatst: 28 mei 2014 Geplaatst: 28 mei 2014 Daar ben ik dan. Sinds dit jaar heb ik een 'hoekje' moestuin van familie gekregen om mee aan de slag te gaan. Zo'n 16m2 dus niet echt groot maar ik ben er happy meeGeen heel makkelijke plek, met een notenboom in de hoek, dus effectief is mijn teeltoppervak ook nog een stukje kleiner. Goed op mest en vocht letten dus. Maar ik heb er wel zin in Wat heb ik tot nu toe staan: stok- en stambonen, doperwten, radijs, paksoi, broccoli, sla, nieuwzeelandse spinazie en klimcourgette. In potten en lange bakken kruiden, pluksla, snijbiet, spinazie, minisla-soorten (beetje het makkelijke moestuinidee) en binnen in een kasje cherry-tomaten.Met 'staan' bedoel ik ook zaaigoed en ieniemienie opkomend spul...foto's doe ik even nog maar niet Ik slurp alle info op van dit forum. Mijn eerste gang was naar het 'problemenhoekje'. Want ja, hoosbuien en slakken doen al een forse aanval op mijn tere spul. De slakken zijn nog aardig tegen te houden met o.a. koffieprut rond de meest gewilde hapjes, en een knoflookaftreksel met de plantenspuit.De hoosbuien daarentegen... Wat ik tot dusver heb geleerd oftewel tevens een to-do lijst: Omgekeerde potten over tere plantjes zetten ter bescherming van slagregens werkt niet echt als die potten gaatjes aan de bovenkant hebben....slakken vinden het geweldig en kruipen echt door de kleinste opening. Actie: andere oplossing zoeken voor bescherming van klein teer grut Slagregens in combi met aarde geeft loodzware met aarde bedekte bladeren, lees: planten die ter aarde zijgen. Actie: de aarde op de paadjes gaan afdekken met zaagsel oid.. En zo 'modder' ik ( letterlijk deze dagen) dapper voort.Met in mijn hoofd dromen en plaatjes van heerlijke groentes die prachtig groeien in een stralend zonnetje Groetjes,Mar Quote
Jane Doe Geplaatst: 28 mei 2014 Geplaatst: 28 mei 2014 Klein maar fijn, zo te lezen een mooi begin.Denk dat jeniet de enige bent met aanmodderen. Wij gebruiken grote flessen, om de zaailingen te beschermen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 mei 2014 Geplaatst: 28 mei 2014 Welkom! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Stan Geplaatst: 28 mei 2014 Geplaatst: 28 mei 2014 Welkom en vast een mooie oogst. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
rinus55 Geplaatst: 28 mei 2014 Geplaatst: 28 mei 2014 Welkom Quote Chilibase.nl de grootste Chilipeper dBase van Nederland http://chilibase.nl Chilimagazine.nl Chilipeper Nieuws http://chilimagazine.nl
aarde Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 Hoi wat echt goed werkt tegen slakken is slakken schrikdraad 1 plaats om het te beschermen stukje grond planken schroef deze in de hoeken vast aan balkjes (zorg dat de slakken er niet onderdoor kunnen) 2 niet hierop ijzerdraad verbind aan een pool van een 9 volt batterij 3 niet een 2 de draad op 1 cm van de 1 ste en verbind deze aan de andere pool plaats de batterij in een plastic bakje De slakken blijven gewoon leven en zullen na een paar keer opgeven Quote
Uppy Geplaatst: 9 juni 2014 Geplaatst: 9 juni 2014 Welkom. Quote https://www.facebook.com/pages/Uppys-moestuin/429899817149798
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.