Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Oude vijgenboom, geen vruchten

Featured Replies

Geplaatst:

En bij het aanplanten heb ik gewoon potgrond v.d. supermarkt gebruikt...

• 4 jaar later...
Geplaatst:

Hallo, ik heb met blijdschap deze site ontdekt en gelezen over het delen van ervaringen met een vijgenboom.

Al zeker 10 jaar heb ik een vijgenboom in het midden van mijn tuin staan  die vollop zon krijgt, en al jaren veel en heerlijke vruchten gaf.

Daarnaast  heb ik nog een vijgenstruik tegen een muur staan die alleen ochtendzon krijgt en die ik ook jaren steeds flink terugsnoeide. Tot vorig jaar: de grond bij de vijgenboom in het midden van de tuin vervangen is met bio aarde en mest en bovenop de grond nu sierstenen liggen. Deze boom gaf vorig jaar laat nog ongeveer 20 vruchten, maar dit jaar alleen veel blad en een ziekte in het blad; veel gaten en spinnerag in de punt van het blad.

vorige week las ik van zomersnoei en heb nu het aangedane blad eruit geknipt en hier en daar wat zomersnoei gedaan in de hoop dat hij nog energie heeft om vruchten te maken.

Ik las dat het ook goed is om er kalk bij te doen en wil dit nu ook aan hem geven.

De tweede boom aan de muur heb ik laten doorgroeien, krijgt in de top meer zon en draagt vollop vruchten, zonder dat het blad aangetast is. Hier heb ik vorig jaar ook bio grond en mest aan de wortels toegevoegd.

wat moet ik nu doen om mijn boom in het centrum te redden van insecten?, want ik vermoed dat dat de reden van geen vruchten is? Groetjes en mijn Hartelijke Felicitaties aan Rob en alle geluk en gezondheid voor het kindje.

Geplaatst:
44 minuten geleden, A. M zei:

Deze boom gaf vorig jaar laat nog ongeveer 20 vruchten, maar dit jaar alleen veel blad en een ziekte in het blad; veel gaten en spinnerag in de punt van het blad.

Gaten en spinnerag komt van de zgn skeletteermot ..... zie topic

De mot heeft zo ver ik weet geen invloed op vruchtzetting.

Geplaatst:

Als je vijg in het late najaar vruchten geeft, dan moet je het nieuwe hout niet wegsnoeien (de groene takken). Maakt je vijgenboom vijgen in het voorjaar aan, dan groeien die op het hout van het vorige jaar. Als je dat wegsnoeit, heb je dus geen vijgen. Dat is wel iets om rekening mee te houden bij het snoeien.

Daarnaast houden vijgen helemaal niet van bemesting. Een vijg groeit het beste op arme, stenige grond, die hoef je niet bij te mesten. Vijgen die je in een pot houdt wel, maar ook zeer spaarzaam.

Wat Bertus zegt klopt, je hebt last van de vijgenskeleteermot in de boom. Het enige wat daartegen helpt is consequent 2x per dag de rupsen wegvangen (in de ochtend en avond). Verder kun je er niks tegen doen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.