Jump to content

Aangetaste uien in het compost vat

Recommended Posts

De maden zullen nog doorgroeien en uitgroeien tot nieuwe vliegen die waarschijnlijk ook weer voor nakomelingen zullen zorgen. Liefst dus afvoeren (bijvoorbeeld mee naar huis in de groene container).

Er zijn weinig plagen, ziektes en aantastingen die zich via de compost in stand houden of verspreiden.

De enige dat ik niet in compost zou verwerken is witrot, een steeds meer voorkomende schimmelaantasting in alliums, die je alleen kunt onderdrukken door de grond minstens een seizoen, beter 2 seizoenen, allium-vrij te houden. Die schimmel kun je dus via compost laten overleven in je tuin en die heeft (nog) geen duidelijke opruimers die evenwichten herstellen.

Voor de rest: geen zorgen!

@ Loes: Hoewel ik je zorg begrijp, is ziektevrij compostmateriaal onmogelijk. Het is eigen aan een moestuin dat planten op een gegeven moment aangetast en geveld worden door allerlei belagers, schimmels e.d. Het afsterven of lelijk worden van je planten, bijvoorbeeld aan het einde van het seizoen, betekent gewoon dat de natuur het overneemt en opruimings-microben actief worden. Precies dat soort dingen gebeurt ook in je compost. Schimmels, bacterien en andere opruimers breken het plantaardige spul af tot basisbestanddelen van alle groei, die weer opnieuw ter beschikking kunnen komen en nieuwe groei en nieuwe ontwikkeling mogelijk maken. Dat is dus "gezond"!

Juist een enorme variatie van leven, via je composthoop ook in je bodem, draagt bij aan gezondheid van je tuin. Plagen en ziekten krijgen veel minder kansen om de overhand te krijgen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

[list=]

tsja, wortel erbij zaaien, kamille erbij zaaien of voor de zekerheid insecten dicht gaas erover

Ik heb twee veldjes: anderhalve vierkante meter met st.jansuitjes, en een echt groentebed met ui. Bij de St.jans uien heb ik hier en daar wormstekige uienplantjes verwijderd (geel, snotterig en met worm), maar bij het grote bed heb ik nog niks gezien. In het grote bed staat ook kamille.

Bij de kleine uien was ook wortel gezaaid. Nou was die om te beginnen niet goed opgekomen, er staan maar een paar succesvolle wortels te groeien, maar het zou toch zowiezo iets van effect moeten hebben. Volgens mij is kamille toch de rondewinnaar. Voorgaande jaren ook nooit last van uienvlieg gehad daardoor.

je hebt meer soorten kamille, valse (buiten in de echte wereld) en echte voor de thee

die laatste zaait geweldig uit dus als je 1 plant laat staan heb je volgend jaar veel kiemplantjes om te verplanten of weg te geven; wel op tijd steken want je vindt de kiemplantjes tot nu ongeveer