citroen Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Mogen aangetaste uien door maden van de uien vlieg in het compost vat niet op de compost hoop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 persoonlijk zou ik aangetaste/zieke groentes niet in mijn compost willen hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 De maden zullen nog doorgroeien en uitgroeien tot nieuwe vliegen die waarschijnlijk ook weer voor nakomelingen zullen zorgen. Liefst dus afvoeren (bijvoorbeeld mee naar huis in de groene container). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 of je laat ze even op de tegels liggen, lok je weer maden-eters Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted June 1, 2014 Author Share Posted June 1, 2014 Wie zijn die maden eters dan ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Veel vogels vinden ze lekker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Er zijn weinig plagen, ziektes en aantastingen die zich via de compost in stand houden of verspreiden.De enige dat ik niet in compost zou verwerken is witrot, een steeds meer voorkomende schimmelaantasting in alliums, die je alleen kunt onderdrukken door de grond minstens een seizoen, beter 2 seizoenen, allium-vrij te houden. Die schimmel kun je dus via compost laten overleven in je tuin en die heeft (nog) geen duidelijke opruimers die evenwichten herstellen. Voor de rest: geen zorgen! @ Loes: Hoewel ik je zorg begrijp, is ziektevrij compostmateriaal onmogelijk. Het is eigen aan een moestuin dat planten op een gegeven moment aangetast en geveld worden door allerlei belagers, schimmels e.d. Het afsterven of lelijk worden van je planten, bijvoorbeeld aan het einde van het seizoen, betekent gewoon dat de natuur het overneemt en opruimings-microben actief worden. Precies dat soort dingen gebeurt ook in je compost. Schimmels, bacterien en andere opruimers breken het plantaardige spul af tot basisbestanddelen van alle groei, die weer opnieuw ter beschikking kunnen komen en nieuwe groei en nieuwe ontwikkeling mogelijk maken. Dat is dus "gezond"!Juist een enorme variatie van leven, via je composthoop ook in je bodem, draagt bij aan gezondheid van je tuin. Plagen en ziekten krijgen veel minder kansen om de overhand te krijgen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Ik heb vorige week AL (!) mijn sjalotten en uien afgevoerd wegens de uienvlieg. Geen enkele over gehouden, behalve dan die paar stuks die ik in de kas had geplant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 tsja, wortel erbij zaaien, kamille erbij zaaien of voor de zekerheid insecten dicht gaas erover Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Dat zal dan een lesje zijn, te onthouden voor volgend jaar. Het is in ieder geval het eerste jaar dat ik de uivliegplaag heb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 [list=]tsja, wortel erbij zaaien, kamille erbij zaaien of voor de zekerheid insecten dicht gaas erover Ik heb twee veldjes: anderhalve vierkante meter met st.jansuitjes, en een echt groentebed met ui. Bij de St.jans uien heb ik hier en daar wormstekige uienplantjes verwijderd (geel, snotterig en met worm), maar bij het grote bed heb ik nog niks gezien. In het grote bed staat ook kamille. Bij de kleine uien was ook wortel gezaaid. Nou was die om te beginnen niet goed opgekomen, er staan maar een paar succesvolle wortels te groeien, maar het zou toch zowiezo iets van effect moeten hebben. Volgens mij is kamille toch de rondewinnaar. Voorgaande jaren ook nooit last van uienvlieg gehad daardoor. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Kan je dan kamillezaad gewoon kopen? Voor mij is kamille onkruid dat ik verwijder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Volgens mij moet jij dan niet trekken, maar verpoten. Die plantjes koesteren en bij de uien zetten. Ik heb trouwens kamillethee (gedroogde bloemen) genomen en die wat uitgewaaierd over potgrond, en verhipt: plantjes! Kennelijk dus ook wat zaad ertussen. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Zo zie je maar dat alles in de natuur eigenlijk zijn nut heeft en als ik er teveel van heb, kan ik nog thee zetten of ze in het badwater kieperen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 je hebt meer soorten kamille, valse (buiten in de echte wereld) en echte voor de theedie laatste zaait geweldig uit dus als je 1 plant laat staan heb je volgend jaar veel kiemplantjes om te verplanten of weg te geven; wel op tijd steken want je vindt de kiemplantjes tot nu ongeveer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 En het is de echte die ik nodig heb om de vlieg te verjagen? Hoeveel planten moet ik dan zetten? Gewoonlijk plant ik een lot uien en sjalot van 3 op 2 m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 tsja het gaat om de geur denk ik, hier een rijtje ui en een rijtje kamille, een plant of 3, rijtje ui etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts