Ga naar inhoud

Tomaten blad is omgekruld (boven en onder)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij een groot aantal tomaten in de kas zijn de bladeren omgekruld(boven en onder). en een klein aantal planten hebben hier en daar ook rare plekjes op het blad. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

DSC322718841401800520.JPGDSC322853091401800522.JPGDSC323099961401800525.JPGDSC323146161401800527.JPGDSC323346591401800530.JPGDSC323470201401800532.JPG

Geplaatst:

Het krullen van de blaadjes heb ik ook bij enkele van m'n plantjes, maar ze zijn niet bruin geworden. Ben benieuwd naar reacties hierop want wil graag weten wat dit betekent. De plantjes zijn volgens mij goed verzorgd en krijgen voldoende water ook.

Geplaatst:
Bij een groot aantal tomaten in de kas zijn de bladeren omgekruld(boven en onder). en een klein aantal planten hebben hier en daar ook rare plekjes op het blad.

Omkrullen van de bovenste bladeren is een teken van goede groei.

Omkrullen en verdorren van de onderste bladeren is ook een normaal verschijnsel. Je kan ze afsnijden. Dat komt de luchtcirculatie in de serre ten goede en verkleint dus de kans op schimmelinfecties.

Geplaatst:

Bladeren krullen wanneer planten met een overschot aan energie zitten. Verder moet je je daar niets van aantrekken.

Je hebt dan nog wat vlekken, maar dat is vooral zonnebrand zo lijkt het, of misschien nog wat schade van koude eerder dit jaar (het zit op de oudste bladeren).

Geplaatst:

Ooo ik ben zo blij dat het geen enge ziekte is!!! Klinkt eigenlijk alleen maar positief gelukkig!!

Ik had al flink gegoogled en gezocht in het forum, maar kon niet iets vinden wat antwoord gaf op mijn vraag. Dank voor jullie antwoorden. Ik heb inmiddels vier ramen open gezet zodat het nooit te vochtig kan worden in de kas want dit verschijnsel heeft me flink doen schikken!

Geplaatst:

Dat lijkt wel te kloppen. Ik heb twee soorten in mijn serre staan, Matina en Roma.

Bij Matina krullen de bovenste bladeren heel erg, bij Roma niet.

De onderste verdorrende bladeren zou ik toch opruimen door ze van de stam te snijden.

Geplaatst:

Bladeren krullen toe om vochtverlies te minimaliseren.

Bij mij komt dat toekrullen door de brandende zon of te hoge temperatuur.

Bladeren onderaan een plant krullen ook vaak, die verwijder ik dan.

Schimmels kunnen dat ook veroorzaken.

Dat toekrullen is hier wel meestal bij volgroeide bladeren.

Kleinere bladeren worden hard en verkleinen.(bij te hoge temperatuur)

Te veel energie zorgt voor de bekende krulkop en voor het naar onder krullen van bladeren.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Staan de planten van topicstarter in de volle grond, weet ik niet of de tomaat de bladeren laat krullen om vochtverlies te beperken.

Coeur de Boeuf - "achtigen" hebben heel vaal een schijnbaar 'ziekelijke' bladgroei. Krullende bladeren, soms helemaal tot smalle kokertjes, paarsverkleuringen, hangende bladeren die lijken dringend water nodig te hebben ( hebben ze niet ) enz.

Bij mijn Oekraïner tomaten komt er nog bij dat het soortje ( ook een coeur de boeuf - achtige ) de bladeren helemaal terug naar de stam buigt en naar beneden. Echt een raar gezicht. Heel treurig en ziekelijk. Ook niet zonder schade terug te buigen ofzo he ? Ze staan stijf in die stand. Treurtomaten.

Met die planten is niets mis. Nog niet.

Die bladstanden en krullen ( soms naar boven gekruld als kommetjes ) maken wél dat vocht nog meer een probleem kan zijn. Er treden makkelijker schimmels op.

Om alleen daarom de verder gezonde bladeren weg te halen gaat mij te ver. Ik doe dat pas wanneer het blad zichtbaar echt oud wordt, vergeeld ofzo.

Bij de tomaten planten die buiten in de volle grond staan hoop ik op wat wind na de regen. Bladeren daar weghalen omdat ze zo lang nat blijven is ondoenlijk natuurlijk.

Goed blijven kijken of je tekenen ziet van echt ziekte.

Op zich is die niet zichtbaar bij de planten van topicstarter.

Geplaatst:

Mijn planten staan in volle grond in een kas (tent). Omdat de nachten hier nog flink koud waren (2 graden) hield ik de tent helemaal dicht en liepen de temperaturen overdag soms op tot 40 graden.

Nu zijn de nachten wat minder koud en laat ik standaard de ramen open staan.

Geplaatst:

Dan komt dat omkrullen door de warmte.

Ook al hebben ze genoeg water, de plant kan niet snel genoeg water opzuigen.(dat verschilt per soort en hangt er vanaf in welke groeiffase de plant is) Die sluit dan bladeren tegen vochtverlies.

De bladeren vouwen zich vanzelf weer open na een tijd minder hoge temperaturen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Dan moeten de tomaten in de vroege ochtend de bladeren weer glad hebben. Dat kan je checken.

( het verhaal van Itoero klopt overigens wél hoor, maar ik vraag me af of het niet gewoon het soortje is )

Geplaatst:

De meeste planten hebben inmiddels hun bladen gewoon weer normaal uit staan en de temperatuur is flink gedaald de laatste paar dagen dus dat komt even goed uit. Een aantal planten hebben zelfs een groeispeurt gehad dus ik denk dat het wel goed zit nu..

Hoewel water geven jullie aan een tomatenplant en hoe vaak?

Geplaatst:

Ligt heel erg aan de grond. Tomaten wortelen overigens heel diep als ze wat groter zijn dus bij regelmatig gieten zou ik me niet heel druk maken. Op zonnige dagen giet ik bijna dagelijks (geen druppelaar), maar op bewolkte dagen nauwelijks. Als de grond op vinger diepte nog vochtig aanvoelt is er niks aan de hand...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...