Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kleine frambozen struik

patrickweijman91

Recommended Posts

Een braam wordt veel groter dan een framboos. Een framboos maakt takken van een meter of 2 hoog, een braam (staat in tuincentrum meestal ook op de pot) tot wel 8 meter lang.

Je zegt dat je geen bomen mag planten; een framboos is absoluut geen boom, ik zou het zelfs amper een struik willen noemen.

Een framboos wordt niet elk jaar groter/hoger/breder zoals de meeste struiken. Een framboos bestaat uit losse takken uit de grond die je na de vruchtdracht weg snoeit. Zo'n tak is meestal tussen 1-2 meter hoog. Je bepaalt zelf hoeveel takken je wilt toestaan, de rest haal je weg als de ruimte beperkt is. Daarmee is een framboos geschikter dan de meeste andere fruitstruiken voor een beperkte ruimte. Veel bessenstruiken worden weliswaar minder hoog, maar wel breed. In een smalle ruimte, bv langs een schutting met 20 cm grond, past makkelijker een framboos dan een bes.

De vraag is dus vooral hoe breed en hoog de plant mag zijn.

Aanvullend: met brede bessenstruiken doelde ik vooral op aalbes/zwarte bes. Die worden bijna net zo breed als hoog.

Een kruisbes heb ik zelf niet, maar die lijken inderdaad beter klein te houden dan frambozen.

Mijn frambozen:

2014-05-26-0968521401872827.08

Dit zijn best veel takken (20+) van vorig jaar, waar nu frambozen op zitten, en ook nieuwe takken. Schutting 2m hoog.

Zoals je ziet is een framboos een stevige groeier, wat je op de foto ziet komt allemaal van 3 kleine plantjes uit 2012.

Beste patrickweijman91.

Ga ik er een beetje van uit dat je op een moestuin zit waar regels gelden ? Klopt dat ?

Die regels gelden veelal bomen inderdaad, meestal vanwege het wegnemen van licht / zon bij een buurtuinder.

Je mag eigenlijk dan altijd wél dingen zetten als frambozen en bessenstruiken, alles onder manshoog.

Probeer daar eens achter te komen.

Je kunt anders ook kiezen voor de herfstframboos, die snoei je elk seizoen terug tot nul en wordt dan 1.50 hoog ofzo ( 1.80 - 2m )

Dát mag wel, omdat hij in de winter weg is.

Moet wel mogen , anders zouden er geen bonenstaken neergezet mogen worden ook voor de boontjes.

Hou er wel op voorhand rekening mee dat frambozen erg hard kunnen woekeren via wortelstokken. Als je geen begrenzer gebruikt komen er volgend jaar al tot 2 meter verder scheuten boven en elk stukje wortel dat blijft zitten kan uitgroeien tot een nieuwe plant.

Als je iemand bent die gewoon aan zijn tuin werkt met grote regelmaat, kun je de overtollige uitlopers van de framboos die zeker zullen verschijnen gewoon verwijderen ( afschoffelen ). Een framboos hoeft zeker niet afgeraden te worden vanwege zijn woekerende groei. Is naar mijn idee een kwestie van bijhouden.

Een begrenzer ingraven kun je natuurlijk uit voorzorg doen als je minder onderhoud wil, dat wel. Een begrenzer kan uit verschillende materialen bestaan , zie daarvoor de topics over teelt frambozen.

Er bestaan touwens frambozenrassen die erg compact groeien, zoals onder meer Schoneman (maar nog altijd even goed veel uitlopers maken).

Met de wortelbegrenzer wens ik jullie allemaal succes, hier 60cm diep ingegraven, onvoldoende

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com