Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Weg met Rucola


veuvecouderc

Aanbevolen berichten

Ik zie het steeds weer opduiken in allerlei topics: Rucola, aanbevolen als makkelijke groente. Maar ik zou graag willen dat iemand mij eens uitlegt wat daar zo makkelijk aan is. Laat ik voorop stellen dat makkelijk voor mij wellicht een iets andere betekenis heeft dan voor anderen. Ik ken de teelt van rucola, ik ken ook de smaak van rucola (heerlijk) maar makkelijk zou ik het niet noemen. Voor een beetje normale portie rucola heb je al gauw 1 m2 grond nodig, en daar kun je dan laten we zeggen 2 x rucola van eten met z'n tweeen. Wil je flink wat rucola eten uit eigen tuin dan zul je flink wat grond moeten afstaan aan dit gewas. Wellicht kun je van een plantje twee keer snijden maar dan nog. Ik snap dat het zonder al te veel 'gedoe' uit de grond komt maar dat maakt het niet makkelijk wat mij betreft. En trouwens als het weer niet mee zit heb je met rucola net zoveel problemen als met andere groenten. Als het een warm en nat voorjaar is verrot het spul waar je bij staat en te droog is ook voor rucola niet goed. En met rucola doe je uiteindelijk al je werk (zaad kopen, grond bewerken, zaaien, gieten, snijen, luchten, gieten, snijen) voor slechts enkele porties. In vergelijking met bijvoorbeeld een courgette, aubergine of rabarberplant is de arbeid/opbrengst verhouding toch echt wel in het nadeel van rucola zou ik zeggen.

 

Kort gezegd, wat moestuinieren betreft zou ik willen zeggen: weg met rucola

 

PS hetzelfde geldt trouwens voor raapstelen

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ben ik echt helemaal niet met je eens,

Ik had vorig jaar 2 rijen rucula. Hoefde er nauwelijks wat aan te doen (behalve water geven) en had daar wekelijks voor 4 personen 1x rucula van!!

Misschien licht het aan de grond soort (ik zit op zand grond), maar ik vind rucula een geweldige plant.

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rucola gaat hier ook heel moeiteloos en goed. Ik heb er maar een kwart vierkante meter voor maar eet er nu al een aantal dagen van samen met andere soorten sla. Het is nog lang niet op, groeit maar door

Ik ben er in ieder geval heel tevreden mee.

Hier is er ook zandgrond trouwen, misschien heeft het gemak of ongemak inderdaad wel met de grondsoort te maken.

Ik heb het ook nogal dicht op elkaar gezaaid (door ruimtegebrek) en dat gaat best heel goed. Een flinke 'bos' in plaats van rijen. Misschien geeft dat ook meer opbrengst? (ik roep maar wat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik je foto's niet gezien had zou ik nu denken die mevrouw hoort thuis in een nieuwbouwwijkje

met grindtegels natuurlijk in haar hele achtertuintje kabouter erop en klaar

 

De meerjarige vaste rucola lijkt mij laatste redmiddel voor je zoals Jorieke al aangaf is dat mischien goede tip voor je.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik je foto's niet gezien had zou ik nu denken die mevrouw hoort thuis in een nieuwbouwwijkje

met grindtegels natuurlijk in haar hele achtertuintje kabouter erop en klaar

 

De meerjarige vaste rucola lijkt mij laatste redmiddel voor je zoals Jorieke al aangaf is dat mischien goede tip voor je.

 

Als je eens niet-voorspelbare nieuwbouwwijken wilt zien, geef ik je wel een keer een rondleiding door Amersfoort... Je kijkt je ogen uit...

 

(daar woon ikzelf overigens niet, maar als ik het geld zou zou ik zonder me te schamen prima in Vathorst ( = 1 van die wijken) willen wonen)

 

klthesis.jpg al zou dit ecologische gedeelte niet mijn voorkeur hebben, er is nog veel meer moois....

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind rucola geweldig. hier schiet het gewoon zonder te zaaien uit de grond op plaatsen waar het vorig jaar ook stond, ik kan niet zeggen dat het echt veel plaats in beslag neemt en met zn tweeen kunnen we er toch goed van eten. ook neemt het niet veel tijd in beslag ik doe er nagenoeg niets aan dan af en toe een plukje onkruid uittrekken en wat water geven op droge dagen. nee makkelijker kunnen ze het mij niet maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leslie als de verhouding opppervlakte/arbeid/opbrengst je lief is dan zaai maar twee rijen pluksla, lekker dik.

6 weken sla voor de hele familie en buren.

Alleen foetel ik een beetje wat de arbeid betreft want je moet ze toch steeds blad voor blad plukken dus dat duurt wel even.

Maar de opbrengst is geweldig.

Met ruccola heb ik geen ervaring. Ik ben een liefhebber van veldsla(in de kas voor najaar en voorjaar) en ijsbergsla voor de hoogzomer naast de pluksla.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha, wat een fans van rucola allemaal! Nou het is jullie gegund hoor, maar als ik rucola wil eten dan niet een handjevol door de andere sla. Dan eet ik gewoon een pond rucola met z'n tweeen! En het was meer een geintje hoor, want het laatste dat ik wil is een discussie openen.

 

Jos, bedankt voor de tip. Heel vriendelijk maar ik zaai eigenlijk alleen maar bindsla (romaanse sla). Dat is namelijk het enige dat ik hier niet makkelijk kan krijgen. Bijna alle overige sla wordt geteeld door alle buren in het dorp en die hebben er altijd teveel dus aan sla hoef ik geen terrein af te staan.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoveel rucola per keer is niet goed voor je hoor...

 

Wikipedia: "Rucola heeft een hoog vitamine C gehalte, maar ook een hoog nitraatgehalte en moet daarom niet in grote hoeveelheden gegeten worden.[1] De Aanvaardbare Dagelijkse Inname (ADI) van nitraat bedraagt 3,7 mg per kilo lichaamsgewicht.[2]De aanbevolen maximale nitraatinname voor iemand met een gewicht van 70 kg mag dus niet meer dan 260 mg per dag bedragen, wat al bij 47 gram rucola bereikt wordt."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoveel rucola per keer is niet goed voor je hoor...

 

Wikipedia: "Rucola heeft een hoog vitamine C gehalte, maar ook een hoog nitraatgehalte en moet daarom niet in grote hoeveelheden gegeten worden.[1] De Aanvaardbare Dagelijkse Inname (ADI) van nitraat bedraagt 3,7 mg per kilo lichaamsgewicht.[2]De aanbevolen maximale nitraatinname voor iemand met een gewicht van 70 kg mag dus niet meer dan 260 mg per dag bedragen, wat al bij 47 gram rucola bereikt wordt."

 

Nou zeg, zullen we een beetje ons gezond verstand blijven gebruiken. Dat soort 'waarschuwingen' geldt voornamelijk bij chronische en regelmatige inname van dat soort dingen. Ga meer een middagje googlen dan blijken yoghurt en tandpasta ook heel erg slecht voor je gezondheid.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...