diesel4666 Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 Beste allemaal, Ik ben nieuw hier; ziet er een leuk forum uit boordevol nuttige info.Ik ben pas verhuisd naar onze nieuwe stek, en wil graag een klein moestuintje aanleggen (2x2m) om dit jaar mee te beginnen. Dan zien we wel hoe groot we het volgend jaar gaan aanpakken.Ik wil beginnen met de classics, met vnl tomaten, paprika, ... De grond in mijn streek is zandgrond. Maar op mijn stuk grond heeft altijd een bos gestaan (mengeling van naaldbomen en loofbomen, vnl naald). Het is hier dus echte bosgrond. (poederachtig, en lijkt moeilijk water vast te houden) Nu wou ik deze grond dus opwaarderen. Om ook al binnen een week of 2-3 te planten. Ik heb geen compost.Maar, ik heb me volgende al aangeschaft; allemaal dozen met bio-meststoffen. Alle stoffen zitten er apart in (N, P, K, Mg), zodat ik dus eigen mengeling moet maken. (gaat om beendermeel, tuinkali, bloedmeel, bentoniet, ... - allemaal van het merk DCM)Ook heb ik een grote zak met blonde turf en een zak koemest. Ik wou dus eerst een mengeling van die meststoffen maken met de blonde turf en bentoniet; en die dan vermengen onder de bestaande bosgrond. (bijvoorbeeld 1/3 mengeling, 2/3 originele grond)Maar welke verhouding van die meststoffen en turf moet ik ongeveer gaan aanhouden? Alvast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 (edited) Ik zou die meststoffen plantgericht gebruiken en niet zo aan je moestuin toevoegen.Als je binnen 2 a 3 weken gaat planten zou ik alleen de koemest toevoegen en als de planten geworteld zijn, eventueel bijbemesten met zo'n bio-meststof.Kan je nergens compost vinden? editt: bosgrond is heel luchtig, die heeft imo geen turf nodig. Edited June 5, 2014 by Guest Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 Heel algemeen gezegd ( héél erg algemeen ), zou je nu het best heel terughoudend kunnen mesten. Je weet tenslotte niet in hoeverre je grond arm is of niet. Dan poten en dan na een paar weken wat gaan bijmesten, plaatselijk, teeltafhankelijk.Een algemene basisbemesting, waar je eigenlijk om vraagt, is toch iets meer wat je vroeger in het seizoen geeft. Bv de koemest, is iets wat een heel langzaamwerkende mest is, voor maanden. We zijn al een stukje het seizoen in. Beendermeel ook. Bloedmeel werkt kort en krachtig. Pas daar mee op.Geen van de dingen die je noemt is héél heftig of doe je snel iets verkeerd mee. Met de magnesium moet je niet vanzelf maar wat gaan strooien. Je grond zal aan de zure kant zijn wellicht? Dan heb je aan magnesium niet al te veel. Zeer matig dus. De turf begrijp ik zelf niet zo goed, maar kan. Ik zou na klaarmaken van de grond ( met die turf er door enzo ) iets koemest strooien en onderwerken ( oppervlakkig ), gelijk over het hele stuk. 4 handjes op die 4 m2.Ik zou alles poten. Een week of 2 wachten en dan een mengeling van beendermeel en bloedmeel ( 1 : 1 ) strooien, voordat het gaat regenen. 4 kleine handjes op die 4 m2.Iets magnesium, half handje op die 4m2. Je doet dan niet te veel fout,Geen kalk nu. in late najaar kalken als je weet dat de grond echt zuur is. tegen de tijd van vruchtvorming wat kalium stooien ( half handje op die 4 m2 ) Een kenner ( waarvan jij hoopt dat je die treft hier op het forum ) fronst nu wellicht zijn voorhoofd bij de raad die ik je hier geef. Het is namelijk echt lastig bij zo'n vage beschrijving van je stukje teeltgrond een juiste aanwijzing te geven.Heel algemeen: wees nu terughoudend, en kijk vooral goed wat de teelt doet en zie dit seizoen als een probeerfase. De meststoffen zijn niet um sonst aangeschaft; die zijn volgend seizoen ook nog in te zetten. Je moet niks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Ik ben absoluut geen kenner op dit gebied, maar bosgrond bevat over het algemeen juist de meeste organische stof, omdat er geen planten uit worden geoogst, er worden dus geen voedingsstoffen aan onttrokken zoals bijvoorbeeld in een moestuin, en alles dus vergaat tot compost en uiteindelijk tot humus; perfect dus. Dus waarom denk je dat er sprake moet zijn van opwaarderen? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts