Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoelang duurt het eer pepers gaan kleuren?


Tuintjesdraak

Aanbevolen berichten

Ik heb ergens begin maart cayenne golden gezaaid, 3 van de 5 zaadjes zijn mooi opgekomen en staan alledrie in volle glorie te groeien, zijn zo'n 50 cm hoog en er zitten aardig wat pepes in nu. Nu vraag ik me af hoelang het duurt eer ze gaan verkleuren? Ze zouden goud-geel moeten worden, maar ze zijn nu al een hele tijd groen. Ik weet dat het lang kan duren, ik heb een snackpaprika in de tuin staan, toen ik die kocht zaten er oranje aan en wat groene en het duurde een week of 2 eer die groene oranje werd, maar hoelang die er al aan zat weet ik niet, terwijl mijn groene pepers nu al minstens 3-4 weken op goede lengte zijn, dus het wordt tijd dat ze eens van kleur veranderen.

 

Zijn die groene overigens eetbaar als ze geel behoren te worden? Een groene paprika is ook een onrijpe en gewoon eetbaar, als dat met pepers ook zo is probeer ik er een keer 1 uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je kan ze ook groen eten en dan zijn de meeste soorten ook milder(bij rawit gaat dat b.v. vaak niet op) en het kleuren gaat vaak 4 tot 6 weken duren(goede maand en zou je dus tussen nu en 14 dagen wel goudgele cayennen kunnen hebben).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, dan zal het idd niet lang meer duren. Zou het ook kunnen dat als ik er 1 of 2 afhaal de plant de rest sneller zal laten kleuren of is dat alleen maar goed voor de groei? Ga ik dit weekend toch een keer 1 proberen, heb vanuit de winkel weleens een groene peper gehad, maar wist niet zeker of dat een aparte soort was of gewoon nog onrijp net als paprika.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 of 2 pods van je plant halen zal het rijpen niet versnellen. En er zijn bij pepers wel soorten die groen zijn en blijven als v.b. Pimento de padron.

 

Edit: Pimento de padron dus niet .

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Padronnetjes worden uiteindelijk ook wel rood hoor Stan... Die worden alleen bij voorkeur groen geoogst vanwege de smaak.

 

En dat kleuren kan opeens zomaar heel snel gaan. Dus lekker in de zon zetten de komende tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de zon zetten kan lastig worden Erny, op het zakje staat/stond nl dat ze in de kas of serre moeten, hebben veel wrmte nodig. Bij mij staan ze dan ook in de vensterbank op het zuiden, maar zodra de zon te heet wordt gaat het zonnescherm omlaag. Ook hebben we gezien dat als de zon te heet is de blaadjes gaan hangen, dat is dan wel achter glas, maar ik ben bang dat als ik ze in de tuin zet dat ook gebeurt, mijn paprika moest bijv ook in de halfschaduw, die krijgt alleen 's ochtends zon en ik ben bag dat de nachten voor de pepers te koud zijn. Ik hoop dan ook maar op de warmte en licht dat dat voldoende is, dan kleuren ze maar iets langzamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het kaartje stond "oogst na 70 tot 100 dagen". Ik vraag me dan altijd af of dat is vanaf dat je zaait of vanaf dat de kiemblaadjes uitgekomen zijn, of zelfs pas vanaf de eerste bloem? Want daar zit ook wat tijd tussen, vooral de eerste bloemknopjes duurden een maand ofzo. Maar vanaf zaaien is het nu al 90 dagen en ik kan wel oogsten, maar dan niet de kleur die ze meten hebben. Ik hoop iig dat ie nog wel verder groeit na deze eerste pepers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het aantal dagen dat aangeeft hoe lang het duurt tot de oogst er is wordt gemeten vanaf de eerste verplanting. Dat wil zeggen vanaf het moment dat de plant zaailing af is. Meestal is dat als er 4 echte blaadjes aan zitten (de 2 schutblaadjes niet meegerekend). Dan worden de jonge plantjes uit de zaaigrond gehaald en in een potje met tuinaarde gezet. Dus stel dat er op 5 maart gezaaid is en op 10 mei waren de plantjes klaar voor verpotten dan duurt het minstens 70 dagen (dus tot ongeveer 21 juli) voordat je kan beginnen met oogsten. Dat wil niet zeggen dat de pepers dan al rood zijn. Het rijpen duurt meestal een week of drie langer.

 

Je doet er goed aan om de top uit de plant te knippen als hij ongeveer 20 cm hoog is. Dan krijg je een stuk meer pepers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, geldt die tijd en aantal blaadjes voor meer van dit soort planten, zoals tomaten?

 

Hoe knip je een top uit ee plant die zijn toppen steeds splitst? Bij deze ging, zoals de bedoeling ook was, de eerste top zich in 2 splitsen waar later bloemen aankwamen. elk van die toppen splitsen zich ook weer, welke knip je dan weg? En groeit ie dan toch gewoon hoger?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of die aangegeven tijd ook voor andere plantjes dan pepers geldt is mij onbekend. Bij elke soort peper wordt het op deze manier aangegeven.

 

Sommige pepersoorten vormen uit zichzelf zijscheuten. Maar het kan nooit kwaad om ze te toppen. Je kan het ook met bijvoorbeeld afrikaantjes doen. Dan krijg je meer bloemen in de plant.

 

Daar waar je getopt hebt zie je na een week dat de plant al meerdere zijscheuten zal gaan vormen. In principe kan je daarna elke zijscheut ook weer toppen, maar daar moet je wel mee ophouden, anders wordt de plant weer te breed. Door het toppen wordt ook de stengel die uit de grond komt steviger. Ik raad aan om slechts 1 x te toppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je peper zich zelf al telkens opsplitst ( doen sommigen van mij ook zonder dat ik er wat aan doe) dan hoef je ze ook niet te toppen, je doet dit evt alleen bij planten die maar 1 hoofdstengel hebben om zodoende een splitsing te krijgen, maar die heb je al, niet toppen dus.

 

Bij tomaten geldt hetzelfde met het aantal dagen tot oogsten, vanaf uitplanten tot oogsten wordt er geteld.

 

Maaruh, je moet dat niet al te letterlijk nemen hoor, gewoon geduld en afwachten maar, geen enkele plant houdt zich aan het aantal dagen wat er op de verpakking staat, waarom zouden ze? Ze kunnen niet lezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed dat ik het zonde vond van die bloemetjes die aan de zijscheuten zitten, ik top dus gewoon helemaal niet het enieg wat ik doe ik steeds 1 stengel tegen de klimstok opbinden, als een zijscheut wel te groot wordt haal ik daar een stukje af, maar dat is nog niet het geval.

 

Ik kijk ook niet echt naar de tijd van oogsten, met mijn bietjes heb ik het al meegemaakt dat ze later waren dan op de verpakking staat, gewoon omdat ze bij het koudere en nattere weer stil bleven staan, maar soms is het een handige leidraad in verband met het volgende wat je wilt planten in een moestuinbak, omdat je met sommige soorten groente rekening moet houden wanneer ze nog gezaaid kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat bij pepers het aantal dagen na het uitplanten aangehouden wordt om aan te geven wanneer er geoogst kan gaan worden omdat er nogal wat onzekerheid zit in de tijdsduur van het kiemen. Sommige pepers kiemen na 10 dagen, anderen doen er wel 30 dagen over. De kiemduur is sterk afhankelijk van de grondtemperatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...