Geplaatst: 20 oktober 202520 Okt Zojuist, Tanja65 zei:En allergisch voor zoveel fruit.Wat lijkt me dat vreselijk! Maar misschien kun je het met 1 soort doen waar je niet allergisch voor bent? Ik zag ook een pot voorbij komen met alleen maar aardbeien bijvoorbeeld. Van Henkg dacht ik. En het is heeeel lang houdbaar, je kunt er zo lang mee doen als je wilt 😉…
Geplaatst: 20 oktober 202520 Okt Ja, dat is balen inderdaad. Maar er valt prima mee te leven. Tenminste, zolang ik geen bosvuchten eet. Want dan vertel ik het inderdaad niet na. De rest kan met mate. De enige vruchten die ik echt veilig kan eten zijn citrusvruchten en druiven. Maar of je daar een rumtopf mee kunt maken? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 22 oktober 202522 Okt Tadaa! In the pocket, superblij mee!Na thuiskomst direct even naar de slijter om de hoek. Dat is een hele bijzondere winkel. Volledig oude inrichting nog. Hij bestaat sinds 1820 en is een begrip in de wijde omtrek. Werkelijk alles hebben ze daar, dus ook zo’n 30 soorten rum. Zelfs van eigen vat.Ik gaf aan wat ik er mee wilde doen en direct werd de fles van de foto op de toonbank gezet, 54%. Of ik ook al het recept had? Laatje open en ik kreeg onderstaande folder erbij. Onmiskenbaar jaren 70, het origineel 😃. Zeker 50 jaar oud. Als dat geen totaalbeleving is 😊.
Geplaatst: 22 oktober 202522 Okt Super leuk dit @Dahli 😍Ga ik ff aan onze zoon laten zien die naast een café ook een slijterij heeft…Het gaat altijd over bier en whiskey soorten maar eens horen of hij hier ook aan denkt…🤔😉😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 22 oktober 202522 Okt Aha, die blauwe pot komt mij bekend voor. Vanaf mijn 21e zo'n rumtopf in huis gehad. Deksel gebroken. Ergens in huis moet ik er nog zo een hebben maar dan in het bruin. Goede reden om schoonmaak te gaan houden. Ik heb ooit begrepen om het met heel vers te doen. Wie weet op een dag.
Geplaatst: 23 oktober 202523 Okt Na de pot extreem goed te hebben gewassen (2x met afwasmiddel en 2x in gloeiend hete soda gezet), was hij klaar voor gebruik. De verse ananas gaf bijna 650 gram aan blokjes. Met iets minder dan de voorgeschreven helft aan gewicht rietsuiker in de pot gezet. Uurtje laten staan zodat de suiker goed was opgelost en daarna een halve liter rum er op. Het begin is gemaakt! Ik vond nog verse Hollandse aardbeien, die komen er morgen bovenop.
Geplaatst: 24 oktober 202524 Okt Ik ga jullie echt niet iedere dag spammen met de volgende laag, maar omdat ik blij ben met het feit dat ik toch nog verse aardbeien had gevonden, toch nog even een update.Omdat de aardbeien en nu ook de ananas toch gaan drijven, moest ik iets verzinnen om ze onder te houden. Alhoewel de pot onderin best breed is, is de bovenkant te smal om er een schotel in te krijgen om de boel onder te houden. Een zakje met knikkers geprobeerd, maar die zakten teveel. Daarom nu een manchet van bakpapier gemaakt waar je de lucht goed onder weg kan drukken. Zo moet het wel gaan denk ik.De komende tijd gaat de pot verder gevuld worden met in ieder geval mango, honingmeloen, bramen (de enige diepvries), peer en witte druiven. En ik denk wat schijven limoen. Over een kaneelstokje twijfel ik nog. De volgende foto zal van een gevuld glas zijn, zo rond kerst 😊. 24 oktober 202524 Okt aangepast door Dahli
Geplaatst: 24 oktober 202524 Okt Ik gebruik het manchet wel vaker bij warme gerechten, als je heel langzaam bereidt en wil dat het niet droog kookt. En wat warm kan, kan koud ook dacht ik 😊. We gaan het zien of het lukt, er komt natuurlijk wel iets zuurstof bij de vruchten. Ik hoop eigenlijk dat ze zwaarder worden door de vloeistof en toch uit zichzelf gaan zakken binnenkort 🤞.
Geplaatst: 14 december 202514 Dec Inmiddels heeft de pot 7,5 week gestaan. Gisterenavond nog eens doorgeroerd én geproefd. Straffe kost, maar lekker!!!! Alle fruitsappen hebben zich gemengd met de rum. Niet té zoet (ik had er wat minder suiker in gedaan dan voorgeschreven). De vruchten zien er vanzelfsprekend niet meer zo mooi uit als toen ze er in gingen. Sommige bramen zijn zelfs beige geworden. Maar ook het fruit is lekker. Hier kunnen we voorlopig wel mee vooruit. En dan vanaf het echte aardbeienseizoen weer opnieuw opstarten.
Geplaatst: 16 uren geleden16 u Vanaf mei start ik er ook eentje op! Heb afgelopen week in de kringloopwinkel een schitterende pot gevonden. Mijn schoonmoeder wilde altijd al eens een rumtopf vullen dus we proberen het :-). Ik hoor graag jouw ervaringen als je eveneens in het voorjaar weer begint, Dahli!
Geplaatst: 15 uren geleden15 u Ik heb er ook 1 in de kringloop gescoord voor een euro 🤣 You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Geplaatst: 12 uren geleden12 u @ElkeV80 en @Kruidenvrouwtje ik kan het van harte aanbevelen! Onze pot is inmiddels rond kerst en O&N voor de helft genuttigd en het was echt heerlijk. Wel stevig qua alcohol ondanks het feit dat er toch voor de helft fruit in zit en de toegevoegde suiker. Ik vermoed rond de 25%. Wat ik nog vrij heftig vind. Nu had ik rum van 54%, de nieuwe pot ga ik met 40% maken.Ik ben benieuwd naar jullie aanwinsten, misschien een foto?
Geplaatst: 12 uren geleden12 u Mijn pot is niet zo mooi als die blauwe van jou, pure kitsch eerder maar voor drie euro hoor je me niet mopperen 😊.
Geplaatst: 10 uren geleden10 u 2 uren geleden, ElkeV80 zei:Mijn pot is niet zo mooi als die blauwe van jouIk vind deze anders geweldig! Ook zo leuk gedateerd, dat moet bij rumtopfen vind ik. Én hij is praktischer van vorm. Ik vind hem leuk!
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Er stonden er verschillende. Eigenlijk zie ik altijd wel mooie exemplaren in de kringloopwinkels hier in de regio.
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Ja prachtige potten., je moet wel van rum houden. Ik heb vroeger teveel rumbonen gegeten denk ik. Iemand die het met een ander alcohol soort doet? Whiskeytopf? 🤔😋Eau de vie lijkt me het beste dan.. offe slibovitz We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 uren geleden8 u Eau de vie is eigenlijk een heel goed idee! Wat lager in alcohol dan die rum die ik heb gebruikt en volgens mij van fruit gemaakt. Dus ook dat zal een andere toevoeging geven, in ieder geval een andere smaak dan rum.
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Ik houd niet van rum, en kan tegenwoordig slecht tegen drank. Jammer, anders zou ik zeker meedoen met lekkere drank en mooie vruchten en een prachtige römertopf.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.