Jump to content

Donkere vlekken op groen tomaatje

Piroska

Recommended Posts

Ik zag een paar zwartblauwe stippen op mijn buitentomaat. Het is duidelijk niet bruin en ook niet zacht, is dit een begin van een schimmel of rot misschien? Moet ik hem eraf halen?

De plant ziet er niet echt ziek uit, het blad is groen en de andere tomaat die er aan hangt heeft dit niet. Het is een golden Sunrise.

DSC0420220531402466053.JPG

jee, je bent er al heel vroeg bij, misschien nog even laten gaan om te kijken wat er gebeurt? het lijkt me nu nog niet te zien en ook nog niet besmettelijk

zou ook nog een concentratie van bladgroen kunnen zijn?

Ik doe, in zo'n geval, de tomaat eraf halen. Ik had er toevallig deze week er eentje aan n plant hangen met neusrot.

Omdat het aan de zijkant zit kun je niet spreken van neusrot maar de kleur en je omschrijving lijken er wel op. Dan zijn de plekjes ontstaan door tijdelijk vochtgebrek.....zou dat kunnen?

jee, je bent er al heel vroeg bij, misschien nog even laten gaan om te kijken wat er gebeurt? het lijkt me nu nog niet te zien en ook nog niet besmettelijk

zou ook nog een concentratie van bladgroen kunnen zijn?

Een tomaat met moedervlek dus? Maf...

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Heb je de plant zelf water gegeven en daarbij water op die tomaat gemorst?

Misschien is het een zonnebrand door die waterdruppels.

Er is ook een schimmel die dergelijke vlekken geeft en kan ontstaan na regen of nadat je water morst op de vruchten.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

• 3 weeks later...

Ik heb mijn tomaatje dus lekker eigenwijs laten hangen en nu ziet hij er zo uit:

DSC0198183791404331885.JPG

Niets aan de hand dus, de plant ziet er ook nog prima uit en de andere tomaten ook. Het lijkt dus inderdaad op pigmentvlekken zoals RobO (?) eerder opperde. Ik ben benieuwd hoe hij er uit ziet als hij afrijpt.