Pietl Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Ik heb nu al phytophora op de tomaten.Ik heb een plastic kasje dat 's nachts altijd toegaat en bij morgen staan de plantenaltijd nat van de condens. Soms wordt het pas opengedaan tgn de middag.Ik denk dus dat het daar aan te wijten is. Ik heb gesproeid met bordeauxse pap maar het lijkt niet veel te helpen.Elke dag blijven er bruine bladeren tevoorschijn komen die ik dan weer weghaal. Eigen schuld, dikke bult denk ik... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valerie Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Beste Pietl, heb je hier een foto van? Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Ik heb de aangetaste bladeren verwijderd maar als ik google naar phytophora is het des te duidelijk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Toch wel erg vroeg. Op welke bladeren zitten vlekken? Het kan ook zijn door verbranding, verdroging, moeten wennen aan zon of andere aanpassingsproblemen dat bladeren bruin of geel worden. Oook worden soms wat oudere bladeren wat minder gaaf. Is de aantasting zacht en wat pluizig?Als het inderdaad fytophtera zou zijn, dan zijn je planten binnen enkele dagen overal aangetast. Blad, stengels en vruchten of bloemen. Maak eens een foto van je planten, dan is meekijken wat makkelijker. Tipkun je niet een opening maken in je kasje voor steeds wat ventilatie? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sansareli Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Ik heb het ook al op de aardappelen. Ideaal weer ervoor, vochtig en warm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Toch wel erg vroeg. waarom erg vroeg? de natuur loopt dit jaar met alles bijna een maand voor. dan is het toch ook logisch dat de aardappelziekte eerder de kop op steekt dan normaal? bij boeren wordt ook al haarden gemeld. http://www.boerderij.nl/Akkerbouw/Nieuws/2014/6/Veel-phytophthora-verwacht-1539518W/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Ik zal eens proberen een foto te plaatsen morgen. Ik denk wel dat ik best nieuwe planten haal ergens. Wel spijtig,had een aantal speciale soorten die ik wsl niet kan kopen (cherokee purple bv) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Ik zou dat kasje ook helemaal niet dicht doen in de nacht..waarom? Het was van de week snachts nog 16 graden...met al dat vocht erbij vraag je misschien wel een beetje om problemen.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Ik laat het sinds een week continu open. Had dit idd al beter vroeger gedaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted June 18, 2014 Author Share Posted June 18, 2014 Enkele foto's: Ik haal dagelijks alle geinfecteerde bladeren weg zodat de planten er maar kaal bij staan.Heb ook al gespoten met bordeauxse pap maar tevergeefs wsl.Volgend jaar beter verluchten alleszins. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Ik verstuif preventief basaltmeel.Je legt wat basaltmeel op je hand en blaast erop.Dan word het een wolkje dat zich mooi verspreid op de bladeren. De kiezelzuur in basaltmeel werkt tegen phytophtora.En basaltmeel is 48% kiezelzuur... Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted June 18, 2014 Author Share Posted June 18, 2014 Zou mij dit nu nog kunnen helpen denk je? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Wat ik zou doen: de top uit de plant nemen en deze ergens anders oppotten....de zieke planten ruimen...helaas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Geen idee, je kan het proberen.Ik heb al vaak gelezen dat basaltmeel helpt, omwille van de kiezelzuur, maar ik heb nog geen ervaringen erover gelezen. De hars van naaldbomen is anti-septisch. Ik zou dus verse takken en naalden van naaldbomen in stukken knippen en onder de tomaten leggen.En ik zou de bordeauxse pap blijven gebruiken.Het moet op regelmatige basis gespoten worden voor een goed effect. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted June 19, 2014 Author Share Posted June 19, 2014 Ik ga uit de helft de top nemen om te stekken en de helft laten staan, blijven verluchten en bordeauxse pap aanbrengen.Ben wel benieuwd of die stekken nog iets kunnen opleveren maar het is het proberen waard alleszins.Bedankt voor de tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Voor zover ik weet wordt gesteentemeel (of specifiek het soort basaltmeel) inderdaad ingezet om schimmelaantastingen te voorkomen. Het wordt dan dun over de bladeren verstoven. De werking is dat er zo een water-afstotend laagje ontstaat op de bladeren, waardoor deze niet lang vochtig blijven en schimmels, zoals fytoftora, minder snel zullen toeslaan. Daarnaast zit er in diverse gesteente-melen mineralen, waaronder selenium of kiezelzuur, die zouden bijdragen aan de voedzaamheid/gezondheid van de bodem.Dat het kiezelzuur actief schimmels zou bestrijden betwijfel ik echter. Het bespuiten met Bordeauxe pap of een andere vloeistof op door met fytoftora aangetaste planten lijkt me eerder schadelijk dan goed. Werkt de extra nattigheid op de planten de aantasting en verspreiding niet in de hand? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted June 19, 2014 Author Share Posted June 19, 2014 De koper in die bordeauxse pap verhindert de kieming van de schimmelsporen, dat lijkt me dus juist eerder goed dan kwaad te doen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted June 19, 2014 Author Share Posted June 19, 2014 Ondertussen zijn die bruine plekken op de stam toch al een 10-14 dagen aanwezig. Is het normaaldat dit nog niet verergerd is? De struiken staan er nog altijd vrij goed bij, afgezien van die plekken dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Er zijn andere ziektes die ongeveer dezelfde symptomen geven als fytoftora...http://vegetablemdonline.ppath.cornell.edu/DiagnosticKeys/TomLeaf/TomLeafKey.htmllate blight = fytoftora Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted June 20, 2014 Author Share Posted June 20, 2014 Ik zie niet direct iets anders in die lijst maar ja het kan dus wel.Vandaag weer gedacht: de planten groeien zelfs nog altijd goed, de bruine plekken blijven hetzelfde op de stam,ze breiden niet uit ofzo. Hoop dat het dus iets anders is... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts