Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Komkommer met bloem.


jootje

Aanbevolen berichten

Ik heb het volgens mij al gelezen op het forum, maar kan het niet terug vinden. Mijn komkommer plantje die nog binnens huis staat heeft een bloempje......plantje is pas 12 cm hoog ofzo, en is een normale maat komkommer....volgens mij moest ik nu de bloem eruit halen om de plant meer energie te geven om groot te groeien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heb ik gisteren een van mijn komkommerplanten al buiten in de tuin gezet. Stikvol met bloemetjes, de plant is nu denk ik 20 tot 30cm groot. Ik heb nog een paar plantjes achter de hand, dus als dit fout gaat is dat niet zo'n ramp. Wel zal ik die bloemetjes uit het plantje gaan halen, zodat de energie voorlopig naar de plant zelf kan gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag ook de komkommers uitgeplant, in de serre.

Ik haal al de bloemen en zijscheuten weg tot een hoogte van 1 meter, dan verder alle zijscheuten en om en om 1 vrucht weg tot hij op 2 hoogte is.

Dan toppen en 2 zijscheuten over de draad naar beneden laten groeien, zijscheuten verwijderen gaat verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het nodig bij komkommer te pluizen, kun je hem ook wild laten groeien of gaat dit tenkoste van produktie ?

 

Nee echt nodig niet, wel eerst om een forse plant te krijgen.

1ste jaar gewoon laten groeien, goede opbrengst.

2de jaar beetje zijscheuten gesnoeid enzo en kon gaan leuren met mijn komkommers.

3de jaar de hoger beschreven teeltwijze en kwam om in de komkommers, die mooier waren op het einde vant sezoen en gaven tot het vroor in de serre.

 

Ieder doet het op zijn manier, ik vond er niks aan doen een meer wilde boel worden.

 

Hoe ik het nu doe is meer overzichtig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke nou je hebt gelijk overzichtelijk is het ik twijvel nog tussen plat of langs draad maar als ik

draad kies ga ik denk ik het doen zoals je beschrijft, vooral blijven schrijven dit soort beschrijvingen van hoe je teeld dat vindt ik leuk en handig

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb ook komkommers staan in mijn woonkamer. 2 weken geleden 1 komkommer buiten geplant maar die heeft hooguit nog 3 dagen geleefd. Bij ons staat de wind er te veel op, vindt de komkommer niet leuk. Nu zag ik dat mijn grootste plant onderaan een zijscheut heeft van zeker 60 cm met bloemen en 1 vrucht, heeft het nu nog zin om deze te verwijderen? Hij ziet er in zijn geheel nog gezond uit, doet het als een speer. Verder nog eeen vraag, ik heb ook planten met in de oksels een bloem of 5 a 6, allemaal kleine knopjes, moeten deze in zijn geheel verwijderd worden of kun je beter 1 bloempje laten staan. Vind het maar een lastige plant, wel heel erg leuk, ik denk dat ik nog wat ga zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Even een oud topic heropenen...

 

Komkommerplant komt al met veel bloemen/bloembeginselen. Is de eerste een mannetje en de tweede een vrouwtje? Tweede lijkt in ieder geval een echte komkommer te worden, al is het wat lastig te zien vanwege de wazige foto.

En is het handig ze nu nog allemaal te verwijderen totdat ik ze in de volle grond (kas) plant? Dit is waarschijnlijk volgende week het geval.

 

image88651398588773.jpgimage92461398588775.jpgimage17801398588900.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze nog niet op hun vaste plek hebt staan, zou ik de bloemen eruit halen. Planten in bloei, vinden het niet zo leuk om verplant te worden. Die gaan vaak van de stress al hun energie dan in snel vruchten produceren stoppen, terwijl ze eigenlijk worteltjes moeten maken.

 

Verder kwam ik dus laatst een artikel tegen, waarin ze een grote productie hadden, door niet de bloemen te verwijderen. Ik zal het morgen als ik tijd heb, eens terug proberen te vinden.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is, even los van het effect van bloemen verwijderen, wel handig om te stellen wat de functie van de bloemen is. Sommige veredelde komkommer rassen maken alleen maar vrouwelijke bloemen (=komkommers). Hier zou je er in het begin enkele van weg kunnen halen, maar verder dus niet. Een klassieke komkommer plant maakt vaak veel meer mannelijke dan vrouwelijke bloemen, en vooral in het begin zijn de eerste bloemen meestal mannetjes. Die mannelijke bloemen heb je niks aan, je wilt zelfs niet dat ze gebruikt worden om de vrouwelijke te bevruchten. We eten in principe immers de onbevruchte komkommers.

Ik plukte vorig jaar regelmatig de mannetjes weg, bij het ras dat ze maakte (Tanja). Niet voldoende, want ik heb nog regelmatig op zaden moeten kauwen.

Bij het ras dat alleen vrouwelijke bloemen maakte (Broumana F1, mini komkommers) heb ik geen bloemen verwijderd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...