Jump to content

Hoe eenvoudig frambozensap maken?

Katja1604

Recommended Posts

De titel zegt het al: hoe maak ik eenvoudig frambozensap voor in de voorraadkast?

Ik heb en pan, een zeef, een passeerzeef en een glazen fles met schroefdop.

Ik heb geen sappan, ontsapper, weckketel en al dat soort dingen waar ik weleens van droom, hihi!

Ik google me suf, maar kan geen eenvoudig recept vinden wat ik hier in mijn keuken kan maken.

Alvast bedankt.

Ik heb geen frambozen, maar van druiven en bramen maak ik als volgt sap:

Fruit in een grote pan doen, piepklein laagje water erin tegen aanbranden en dan aan de kook brengen, tijdens het koken stamp ik erin met een pureestamper. Dan alles door zeef en kaasdoek doen. Heet bottelen. Soms is het een hele grote hoeveelheid, bij de druiven hebben we dat en dan is het sap na het zeven en de kaasdoek alweer afgekoeld, om het houdbaar te maken verhitten we het dan nog een keer tot tegen de kook ( hoeft niet te koken) en dan gaat het alsnog heet in flessen. Blijft bij ons langer dan een jaar goed.

edit, voor siroop moet je eerst sap maken.

Iedereen doet het anders maar ik doe het zo:

sap maken als boven, dan per liter sap 750 gr suiker toevoegen, verhitten en roeren tot de suiker opgelost is, heet bottelen, klaar! Hier minimaal 2 jaar houdbaar.

Ja gewoon verdunnen als limonade, even proberen hoeveel je nodig hebt om een lekker glas te maken. Ook lekker op ijs, door de yoghurt of op vla.

ipv kaasdoek kan je een theedoek nemen maar ik vind een kaasdoek makkelijker werken, die is wat soepeler en houdt net iets meer troepjes tegen zodat je een mooi helder sapje krijgt. ( wel eerst zeven zonder doek om de vruchten eruit te halen, dan pas met kaasdoek anders gaat het heel lang duren)

En je kunt ook minder suiker toevoegen.

Ik heb hier puur kersensap (zonder suiker) staan wat na drie jaar nog steeds goed is.

De suiker is ook een conserveermiddel, dus minder suiker betekent: na openen minder lang houdbaar.

Ik gebruik bv maar 250 gram suiker (welke maakt niet uit) op een kilo vruchten(sap)

Gewoon even proeven wat jij lekker vindt. Hoe minder suiker, hoe beter voor je

Net heerlijke frambozensiroop gemaakt.

Met 75 gr. rietsuiker per 100 ml. sap heb ik 650 ml. siroop gemaakt.

Best veel, ik heb die hoeveelheid frambozen in 2 dagen van mijn struiken geplukt en het worden

er met de dag meer!

Mijn kinderen en man vonden het erg lekker, dus ik ga flessen sparen en de komende tijd vaker siroop maken.