Thessa Geplaatst: 23 februari 2013 Geplaatst: 23 februari 2013 en ben je ziek geworden? dan weet je het...gekkigheidje natuurlijk....ik heb het ook soms wat troebel boven of onder in de fles limonade, maar nog nooit niet goed geweest, wel bewaar ik grote flessen eenmaal open in de koelkast, kleintjes gaan binnen paar dagen op die blijven zelfs op de aanrecht staan.ik heb het idee dat het gewoon wat vruchtvlees is wat toch mee gekomen is met het ontsappen, je ziet denk ik wel het verschil tussen troebel goed en niet goed? kun je denk ik ook wel ruiken en proeven... Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
jasmin Geplaatst: 23 februari 2013 Geplaatst: 23 februari 2013 Ik zit nog te wachten. Ik heb zelf maar gedronken, voordat de fles vrij gegeven wordt. Ben zelf mijn proefkonijn. Ruikt en smaakt verder prima. De siroop zit in een voormalige vodka fles... mijn oudste begon te glimmen en te grijnzen en te stotteren, maar ik moest hem teleurstellen... slechts bramensiroop!! Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Jorieke123 Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 Nou, ik heb geprobeerd om zonder sappan sap uit zwarte bessen te krijgen. Het werd een soort van dikke saus en was amper te zeven. Met suiker verhit en in flessen gedaan, en het lijkt gewoon keiharde jam in een flesje te worden En ik heb nog VEEEL jam, dus mocht geen jam meer maken Volgende keer meer water toevoegen tijdens het koken? Of toch maar weer die sappan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 Yep dat heb ik ook gehad met de zwarte bessen..een siroopramp in een flesje..verhitten is het enige wat je kan doen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 Het lijkt toch niet echt jam, meer een soort saus-dikte. Ik zal morgen eens testen hoe het verdunt met water, of ik er een glas limonade van kan maken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
RvO Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 ... lijkt gewoon keiharde jam in een flesje te worden ...Zoiets heb ik ook eens gepresteerd (link) .Uiteindelijk heb lijkt een flink deel er nu wel uit te komen. Een combinatie van poeren met een tentharing, fles lang op de kop laten staan en veeeel geduld.Sterkte! Quote
TineL Geplaatst: 11 juli 2014 Geplaatst: 11 juli 2014 Ik wil voor de eerste keer siroop maken, van citroenmelisse.Nu wil ik die later als geboortegeschenk in kleine flesjes doen, maar die heb ik nog niet. Ik bestel ze bij een Duitse webwinkel en moet er een weekje op wachten.Maar de citroenmelisse moet ik wel NU plukken, hij gaat bijna bloeien.Kan ik de siroop al maken en in een grote inmaakfles doen, later opnieuw doorkoken en dan in de kleine flesjes doen? Of gaat dat toch snel schimmelen dan? Quote
Stan Geplaatst: 11 juli 2014 Geplaatst: 11 juli 2014 Dat kan je gerust doen hoor Tine. Ik doe het zelf ook heel vaak met siroop en jam dan maak ik heel veel in een keer en dat gaat in potten 720 ml en die drink/eet je niet 1,2, 3 leeg. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Jorieke123 Geplaatst: 12 augustus 2015 Geplaatst: 12 augustus 2015 Ik pers het sap nu uit mijn vruchten, ik hoopte een beetje dat het uit zou maken als het sap dus pas verhit wordt bij het maken van de siroop. En niet daarvoor al een keer bij het ontsappen. Maar goed, mijn frambozenlimonade is weer redelijk dik geworden. Ik moet nog even testen hoe het mengt met water, maar zo in de fles lijkt het al te dik. Het 'blobt' in plaats van dat het stroomt. Wat kan er nou mis gaan dan? Ik heb op elke liter sap, een kilo suiker genomen. Geen citroensap. En dan verhitten tot heet, maar niet kokend. Pfff... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 12 augustus 2015 Geplaatst: 12 augustus 2015 En als je het nu eens tot lauw verwarmt ipv heet en net lang genoeg tot de suiker is opgelost? Frambozen bevatten wat pectine waardoor het toch wat kan geleren bij verhitten. Het schijnt dat je de suiker ook koud kan oplossen, duurt alleen heel lang... Hoe pers je sap uit frambozen trouwens? Door een zeef duwen ofzo? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 augustus 2015 Geplaatst: 12 augustus 2015 Nou, ik wil de siroop heet in flessen doen om het goed te kunnen bewaren. Ik maak vele liters namelijk. Ik heb dit simpele ding, en het sap zeef ik daarna nog eens door een kaasdoek. Zodat het mooi helder wordt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
RobO Geplaatst: 13 augustus 2015 Geplaatst: 13 augustus 2015 koperen pan gebruiken?er eens in spugen? spuugenzymen verhinderen verdikking Quote
mw vogel Geplaatst: 13 augustus 2015 Geplaatst: 13 augustus 2015 hoi Jorieke,Het probleem van geleren komt echt door de pectine in de vruchten in combinatie met suiker.Je oplossing is dus o.k.: niet verhitten bij ontsappen en op het laatst de suiker toevoegen.Wel vraag ik mij af of je de hoeveelheid suiker niet kunt verminderen?Het is traditionele een jam-verhouding Voor houdbaarheid kun je echt een stuk lager gaan zitten. Ik maak mijn jams met een derde van jouw verhouding en die blijven een jaar goed.Gewoon eens proberen met een kleinere hoeveelheid fruit, of het uitmaakt voor het geleren.O ja: ik maak ook wel siroop zonder suiker, met appel/perendiksap.Het vruchtensap toevoegen aan een gelijke hoeveelheid diksap en opkoken.Is minder fruitig (want meer verdund), maar wel gezonder succes! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 augustus 2015 Geplaatst: 13 augustus 2015 Bedankt voor de tips! Maar het blijkt dat ik (voor wat betreft de frambozensiroop) te vroeg heb lopen klagen. In de fles zag het er dik uit, met uitschenken in een glas is het ook redelijk dik, maar met een goede straal koud water wordt het een mooie (troebele) limonade. De troebele deeltjes blijven goed zweven, er zinkt niets. Gelukkig, nu nog afwachten hoe de bramensiroop mengt. Die heb ik gisteren voor het eerst gemaakt, en die lijkt in de fles ook dik. Bij het ontsappen met de sappan kwam er blijkbaar ook wel echt aardig wat water (stoom) in het sap. Waardoor dat sap al een stuk dunner was, en nu lijkt het dus extra dik. Maar het is gewoon puur. Ik kom vele recepten tegen, met verschillende hoeveelheden suiker. Deze kilo op een liter ging hier altijd heel goed, we drinken al jaren eigen limonade. We houden van zoete fruitige limonade, waarvan je een klein laagje aanlengt met aardig wat water. Zo besparen we ook een boel ruimte in de kelder, wat er komen straks nog vele flessen druiven- en appelsap bij. En daar schenk je maar 3 tot 4 volle glazen uit, dus het neemt veel ruimte in. Als je daar het hele jaar van zou willen drinken dan hebben we nog een extra huis nodig voor de opslag Ik ga de volgende liters siroop eens maken met minder suiker, tegenwoordig noteer ik alles wat ik doe in een inmaak-schriftje. Dus dan kan ik ook echt eens goed bijhouden wat er dan anders is. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
mijke Geplaatst: 13 augustus 2015 Geplaatst: 13 augustus 2015 Ik pers het sap nu uit mijn vruchten, ik hoopte een beetje dat het uit zou maken als het sap dus pas verhit wordt bij het maken van de siroop. En niet daarvoor al een keer bij het ontsappen. Maar goed, mijn frambozenlimonade is weer redelijk dik geworden. Ik moet nog even testen hoe het mengt met water, maar zo in de fles lijkt het al te dik. Het 'blobt' in plaats van dat het stroomt. Wat kan er nou mis gaan dan? Ik heb op elke liter sap, een kilo suiker genomen. Geen citroensap. En dan verhitten tot heet, maar niet kokend. Pfff... dat is de verhouding voor jam, niet voor siroop geen wonder dat het fout gaat! voor frambozenlimonade (en eigenlijk alle andere 'bosvruchten' en bessen) kun je iets doen in de trand van 500 gram fruit, 250 ml water en 350 gram suiker. Als je siroop maakt van kruiden (munt, salie, lavendel etc.) is de verhouding meer 50 gram kruidenblaadjes, 3 dl water, 200 gram suiker en een citroen. In die verhouding wordt het al wel snel stroperig, maar de hoeveelheid suiker en citroen is nodig om de smaak wat op te halen, anders kan het snel wat flauw worden. Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Jorieke123 Geplaatst: 14 augustus 2015 Geplaatst: 14 augustus 2015 Tja, hier in het 1e topic bericht gebruikt ze 1,5 kilo suiker op een liter. Ik ga ook geen water meer toevoegen, tijdens het maken van de siroop, want daarom ben ik ook gestopt met die sappan. Daar kwam teveel water mee, en de limonade werd dan lang niet zo fruitig als nu. Maar goed, mijn probleem was er dus ook eigenlijk niet, en bleek vooral te komen door de dikte van het sap. De siroop lost mooi op in water, het maakt een heerlijk fruitig en zoet glas limonade Ik heb eerder wel eens jam-in-en-flesje gehad (net als saus-in-en-jampot), en ik denk dat dat vooral kwam door het 2 maal verhitten met eerst de sappan en daarna nog weer het verhitten voor de fles. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 14 augustus 2015 Geplaatst: 14 augustus 2015 De siropen vliegen er hier nu wel door in de zomer. In de winter gaat het wat minder hard. Framboos, braam, en aardbeiensiroop zijn altijd lekker, en ook de citroenlimonade die ik af en toe kan maken (als er vele gebutste citroenen worden weggegooid bij de marktkraam waar wij ons varkensvoer van krijgen ) is een succes. Ik had vorig jaar ook pruimensiroop gemaakt, toen nog met de sappan, en die is niet zo geweldig... Net als appelsiroop. En ook de rabarbersiroop was niet top. Die maak ik dus niet meer. Ik maak de siropen liefst van het pure fruit, dus ik meng vaak niet. Al had ik deze week nog een restje frambozensap die ik samen met een liter bramensap tot siroop heb gemaakt. Na het ontsappen houd je de pitjes+vruchtvlees over, en daar draai ik dan ook nog eens de pitjes zoveel mogelijk uit. Van die overgebleven smurrie, maak ik fruitleer, maar (met weer een schep sap) ook wel saus. Voor over yoghurt en pudding. Dat doe ik dan in kleine (250 ml) flessen. Erg lekker ook Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Marika Geplaatst: 25 augustus 2015 Geplaatst: 25 augustus 2015 Hoi, wij hebben de siroop gemaakt volgens de warme methode. We hebben de siroop gemaakt van zwarte bessen en dus geen citroenzuur gebruikt. We hebben de siroop nog volledig heet zo uit de pan in de flessen gegoten. De siroop is nu volledig gelei geworden. We krijgen het ook niet meer uit de fles. Heb je enig idee wat we fout gedaan hebben en wat we er nog aan kunnen doen om het weer siroop te laten worden? Alvast bedankt voor het antwoord, en wat een leuke site! Quote
xxxmirjamxxx Geplaatst: 13 september 2015 Geplaatst: 13 september 2015 Ik heb deze week druiven limonade gemaakt, het is van de druiven van de buren die ook in onze tuin groeien, dus ik weet niet welk ras het is, (blauwe druiven)ik heb een mini laagje water in een grote pan gedaan, hier de gewassen druiven bij gedaan. met een aardappelstamper voorzichtig wat gedrukt (ongeduldig ) (ik had gelezen dat als je de pitjes kapot stampt er een bittere smaak vrij komt), toen het kookte eerst het sap gezeefd met een grove zeef en daarna gezeefd door een theedoek. Hierna weer aan de kook gebracht met suiker, op iedere 100 ml sap 25gram suiker, dit eventjes laten pruttelen en daarna in een fles gedaan. wij vinden het resultaat erg lekker geworden, wel had ik het idee dat het nog iets lekkerder was 10 min voor ik het gas uit zette, dus wat ik voor de volgende keer anders zou doen, op een laag vuur laten koken (kreeg ik als tip) en direct na het kopen als de suiker opgelost is het vuur uit zetten) Ik had ongeveer 1750 ml limo, en wij vinden het aangelengd ongeveer 1:6 het lekkerst Quote
annemiek123 Geplaatst: 8 oktober 2015 Geplaatst: 8 oktober 2015 Ik maak de rabarbersiroop met een handje aardbeien erbij en dat is erg lekker. Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.