Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

tymsiroop


jasmin

Aanbevolen berichten

De link naar dit recept stond tussen de paardenbloemensiroop, maar verdient wel een eigen plekje. Helaas is mijn eigen tijm nog te klein of met te weinig omvang... want met die hooikoorts loop ik ook nog eens te hoesten ...

TYMSIROOP

 

Ingrediënten :

 

*

 

100 g verse tijm

*

 

200 g rietsuiker of kandijsuiker

*

 

6 dl water

 

Bereidingswijze :

Spoel de vers geplukte tijm met veel water. Laat de tijm vervolgens tien minuten koken in het water (ongeveer 6 dl) . Zeef het ingekookte tijmsap en giet over in een andere kookpot, doe er de suiker bij, laat opnieuw gedurende een kwartier inkoken tot er een siroopachtige emulsie overblijft. Giet de siroop in steriele flessen (voorverwarmd : om het barsten van de flessen te voorkomen). Sluit de flessen na het afkoelen en bewaar ze op een koele, donkere plaats (kelder – koelkast).

 

Deze siroop kan het ganse jaar bereid worden maar in september is tijm wel het meest aromatisch !

 

http://users.skynet.be/hofmeester/tuinartikels/tijmsiroop%20keukenkruiden.htm

 

Vroeger kon ik bij de apotheek lege verpakkingen kopen (flessen, druppelaars, spuiten), misschien is dat nog steeds. Kost niet veel via de apotheek. Ik weet dat ze bij Erica ook lege (bruine) flesjes verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De link naar dit recept stond tussen de paardenbloemensiroop, maar verdient wel een eigen plekje. Helaas is mijn eigen tijm nog te klein of met te weinig omvang... want met die hooikoorts loop ik ook nog eens te hoesten ...

 

Leuk Jasmin! Ik heb ook thijn gezaaid dus als het wat wordt ga ik het proberen. Maar eh, zijn dit mijn thijmkiemen of is dit weer eens onkruid.

2cy2xrc.jpg

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je meer hebt gezaaid? Ik zaai altijd een half zakje in 1 potje, dan krijg je een lekker vol plantje (na een paar keer scheuren en weer uitplanten natuurlijk).

Ze zijn er wel uit als tijm, maar ook als basilicum.. dus misschien kan je er aan ruiken?

Het lijkt op de gewone blaadjes van basil, maar dit zijn nog kiemblaadjes zo te zien en die zijn anders bij basilicum. Het lijkt mij ook op de tijm-zaalingen.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens bedankt. Het is dan zeker thijm, ik weet wel waar ik mijn spullen heb gezaaid maar ik weet bij dingen die ik nog nooit gezaaid heb of het onkruid is of het zaad En ik heb 5 x zoveel gezaaid onder het motto 'niet geschoten is altijd mis'.

 

Mijn basilicum - dat ik wel zelf zou herkennen - staat in het bakkershuisje achter het raam, maar pas sinds een weekje hoor.

 

Nogmaals dank, vol verwachting klopt mijn thijmhart

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...