Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Je kunt ook wat invriezen als je er plek voor hebt.
Ik ga groente omeletten maken. Die vries ik in. Voor de boterham op t werk. En we eten foe yong hai (of zo iets). En ik kan ook wat meer weggeven.
  • Like 3

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ik heb vandaag heel veel gekregen, maar mijn lekkerste 2 aanwinsten die met stip op 1 staan op mijn verlanglijstje, zijn deze 2!

Turkse amandelkoekjes: het allerlekkerste koekje dat er bestaat.

a1f5a7b28613af5c149bca6232bfead2.jpg

Vers gemalen sumak. Kijk naar de zak links en het potje ernaast. Links is vers van de molen en rechterpotje is gewoon uit de winkel. Zo’n vieze bruine kledder.
Nou. 3 x raden welke ik liever heb.

274cd86e82c46865b16a8aa1783a88d0.jpg

De zak staat open terwijl ik dit typ en die geur is waanzinnig. De kleur is ook zo veel mooier en de smaak knalt echt. Verse sumak is letterlijk prikkelend. Ik voel gewoon via mijn neus de smaak, echt heerlijk. Ik ga maar snel iets met sumak maken!

Ow en mijn kinderen eten nu ‘hunnap’. Dat is een soort klein sierappeltje, maar dan geen appel en ook niet voor de sier. Ik vind ze vers niet te eten. Een bal meel, maar gedroogd zijn ze heel lekker.
Ziet eruit alsof het chocolade walnoten zijn, heel lollig.

5dc31d69d2261d2c227c3a4ba9316381.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Off topic, maar wel leuk om te weten:
Ik heb Nederlands gestudeerd en had ene professor Blaauw voor historische letterkunde. Hij vertelde ons rond deze tijd hoe het kwam dat men denkt dat Sinterklaas uit Spanje kwam. Er is een schilderij van deze heilige waar rondom sinaasappelen zijn afgebeeld. Hierdoor dacht men in Nederland dat de heilige uit Spanje kwam, want alleen daar groeien immers citrusvruchten. Ik heb vaak gezocht naar dat schilderij, maar geen enkele Google opdracht zorgt voor het betreffende schilderij.
Was een heilige met een mijter en in de hoeken een rijtje oranje appeltjes. Mocht iemand dit schilderij weten te vinden, ik houd me jaren na dato nog aanbevolen!

• Like 2
Geplaatst:

Gisteren deed de Sint ons huis pas aan, maar het was het wachten waard! Superblij mee!
Het voedseldroogboek stond al sinds vorig jaar op mijn lijstje, het deegmesje weer sinds ik wekelijks weer brood bak (geïnspireerd door het mtf). Het Turkse kookboek ook geïnspireerd door hier (lees de heerlijke recepten van @Mellie)!

IMG_6793.jpeg

• Like 6
Geplaatst:

@dahli heeeel nieuwsgierig naar de inhoud!

Ik heb nog een zak met gedroogde munt gekregen en van de peperoogst va dit jaar gemalen paprika (pittig) en gedroogde appels en abrikozen van eigen oogst.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Ik kreeg weer een heerlijke doos met lekkere groente en appels uit de tuin van Joep en @Jorieke123, waaronder dus appel en verder  biet koolrabi en passata. plus een aardig aantal wat gevulde Sintzakken vol met hout voor de kachel😎🔥🔥

Ook deze twee zaten erbij ze willen graag samen in een pan

09D10E48-F190-4E40-907F-8AD2235C6228.thumb.jpeg.435d5e5d48b3eb2c0fec190583a73200.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 7

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Op 8-12-2024 om 17:04, Mellie zei:

heeeel nieuwsgierig naar de inhoud

Inmiddels heb ik er flink in zitten bladeren en de recepten zijn zeer divers. Ik vind het echt een geweldig boek, maar weet natuurlijk vrij weinig van de Turkse keuken. Dus alles is een verrijking. Buiten heel veel verschillende gerechten ook recepten voor het maken van verschillende soorten brood, yoghurt, kaas en basisrecepten e.d. Jouw kaymak en de bazlama bijvoorbeeld en peperpasta. De indeling is op regio, maar in de registers (twee kanten op, dus Turks - Nederlands en v.v.) kun je ook op ingrediënten zoeken, en dat is handig. Mooie foto’s ook. Al met al: ik vind het een aanrader en ben er erg blij mee! Ik heb meerdere boeken uit deze serie, maar vind dit echt de beste.

• Like 3
Geplaatst:

Groente van zowel @Jorieke123 radicchio, palmkool en bietjes en van @Anna3 eerder in de week een spits kooltje en vandaag een bosje snijbiet. Dank voor al deze heerlijke versterkingen: verrukkuluke vitamines en vezels ✌️ 

• Like 3

• 3 weeks later...

Pieperpost!

Dankjewel Jorieke, voor deze mooie pieper.

Hij mag lekker in de donkere kelder wachten tot het tijd is om te spruiten.

P1060071.JPG

P1060073.JPG

aangepast door Rookie
  • Like 7

Vast wel, hij heeft heel veel oogjes.👍

Hij ligt al op een koel, donker plekje, dat komt helemaal goed.

aangepast door Rookie
Geplaatst:

Een flink stuk pompoen die de hoofdrol gaat spelen in minstens twee gerechten..misschien wel weer eens pompoenbrood en een mooi savooien kooltje die gaat zeker in de stamppot. Dank @Jorieke123!

• Like 2

Geplaatst:
Op 4-12-2024 om 16:17, Mellie zei:

Ow en mijn kinderen eten nu ‘hunnap’. Dat is een soort klein sierappeltje, maar dan geen appel en ook niet voor de sier. Ik vind ze vers niet te eten. Een bal meel, maar gedroogd zijn ze heel lekker.
Ziet eruit alsof het chocolade walnoten zijn, heel lollig.

Dat zijn jujubes! De jujube wordt ook wel chinese dadel genoemd, inderdaad melig en appelachtig. Mijn chinese collega verwerkt ze in soep. In NL verkrijgbaar in de toko. En er is op MF ook nog een topic over geloof ik. 

• Like 2
Geplaatst:

Wij kregen toch even wat zon vandaag!  
Maar we kregen vooral een mooie volle krat hout met mooie dikke brokken!

Plus een nieuw hakblok waar Lie nu even op zit uit te rusten met uitzicht op de komende warmte😍👏👏

DFBE02FB-A509-4D0D-827F-017230A3B55F.jpeg

• Like 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...