tds Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Dit jaar een stuk of 4 verschillende soorten paprika geplant.De planten doen het heel goed id volle grond in de serre, paprika's worden heel groot maar blijven groen ... .Het is nu toch al meer dan een maand dat ze groen blijven ... is dat normaal?Hoelang duurt het bij jullie alleer een paprika verkleurt?Zijn er soorten die sneller verkleuren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Een puntpaprika is sneller, omdat ze een dunnere wand hebben. Ze zijn dus sneller 'klaar'. Ik heb nooit 'normale' paprika's, dus ik weet niet hoelang ze er normaal precies over doen. LANG in ieder geval Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Geduld hebben tds. Het is nog maar net juli. Net als bij tomaten kan het best 6 a 8 weken duren tussen vruchtvorming en volledige rijpheid. Als ze eenmaal beginnen te kleuren, gaat het verder kleuren een stuk sneller. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tds Posted July 3, 2014 Author Share Posted July 3, 2014 Laten jullie de vruchten aan de plant, of laat je die ergens op een tuintafel in de zon liggen (dat doe ik soms bij de tomaten, dan verkleuren ze wel sneller).Ik heb n combinatie van paprika's, puntpaprika's en pepers.De gewonen paprika's en puntpaprika's blijven groen ... .1 à 2 grote vruchten per plant, had er wel wat meer van verwacht Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eveline68 Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Hier gingen de paprikas kleuren nadat ze geplukt waren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tds Posted July 4, 2014 Author Share Posted July 4, 2014 Hier gingen de paprikas kleuren nadat ze geplukt waren. Ah dus toch, zoals bij tomaten.Zijn er nog mensen die de paprika's groen plukken en ze in de zon laten verkleuren?Vraag me af wat het best is, laten hangen of plukken en in de zon laten verkleuren ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 4, 2014 Share Posted July 4, 2014 Kan ik heel duidelijk in zijn, zowel voor tomaten als paprika's. Pluk ze als het even kan volledig/goed rijp en niet eerder. Alleen van de plant af laten narijpen als het echt niet anders kan. Bijvoorbeeld aan einde seizoen of als plant erg ziek is en moet worden gerooid. De smaak van een niet aan de plant gerijpte tomaat/paprika is zo veel minder. Eigenlijk alleen nog maar geschikt voor een gerecht waarin je het toch niet proeft. (soep, pastasaus) En zelfs dan proef je de kwaliteit van je vruchten aan het gerecht af. Waarom zijn eigen tomaten bijna altijd zo veel lekkerder dan in de winkel gekochte? De laatste worden bijna altijd halfrijp geplukt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 4, 2014 Share Posted July 4, 2014 Ja, hier van hetzelfde. Ik laat ook zowel paprika als tomaat aan de plant rijpen. Groene paprika's werden niet rood bij mij op de vensterbank in de zon (in mn eerste jaar tóch eigenwijs geprobeerd...ik vind graag mijn wiel zelf uit ). Ze worden ook minder vers naar gelang ze liggen te wachten op kleur. Helemaal niet lekker zijn ze De rode tomaten die groen geplukt worden smaken ook niet naar tomaat....tenminste niet naar dezelfde rode tomaat aan de plant gerijpt. Maar vind gerust je eigen wiel uit hoor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted July 4, 2014 Share Posted July 4, 2014 Bij veel paprika's moet je af en toe een vrucht plukken voor een goede productie.Dan kan de plant z'n energie steken in nieuwe vruchten en kan je meerdere volgroeide vruchten oogsten. Ik had 2 puntpaprika's die al 3 weken volgroeid waren en nog steeds groen zagen.Ik heb ze gisteren in de pan gegooid Paprika's kan je oogsten in elk groeistadium. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Ze bevatten wel veel meer vitaminen (bv vitamine C vooral bij paprika) als je ze rood laat worden.Over de rest kan ik geen zinnig antwoord geven. Hier ook al een tijd groene volgroeide paprikas aan de plantmaar ik wacht gewoon af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tds Posted July 9, 2014 Author Share Posted July 9, 2014 Bedankt voor de info, ik laat nog even hangen dan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts