Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wortelzaad winnen en de kiemkracht daarvan

Flup

Recommended Posts

Vandaag heb ik een klein deel van mijn zomerpeen (geen idee welk soort) geoogst en de penen smaken goed.

wortel65701404391695.jpg

Kortom, ik ben een tevreden persoon wat mijn wortels betreft.

Deze wortels wil ik volgend jaar of later weer in mijn tuin zaaien, dus als het even kan wil ik wat wortelzaad hiervan verzamelen. Nu las ik elders op dit forum dat je dan een paar wortels (hoeveel?) moet laten staan en het loof eraf moet halen (tot hoever precies?) en de wortel moet bedekken tegen het uitdrogen en eventuele vorst. Dat wil ik ook doen, maar kan ik daarvoor ook een minder dikke wortel gebruiken of is de kans op overleven en opnieuw uitkomen dan kleiner? En hoeveel wortels moet ik dan laten staan?

Blijft de kiemkracht van het wortelzaad gelijk als ik keer op keer zaden oogst van de wortel en het nageslacht van die wortel?

Alvast bedankt voor de antwoord(en).

Je kunt ook de wortel oogsten (zonder beschadigen) en gedurende de winter in zand bewaren en eind februari/begin maart weer uitplanten. In wat voedzamer aarde, dan waarin je wortels voor consumptie teelt. Bloei rond mei volgend jaar. Zaad rijpt tussen eind juni en begin augustus.

Nog enkele adviezen:

Kies alleen enkele mooie, gave, grote exemplaren voor de zaadwinning! (De allerbeste!)

Als de bloemschermen open gaan moet je ze afschermen (bijvoorbeeld zeer fijn gaas of plastic zakjes o.i.d.) om kruisbestuiving, bijvoorbeeld met wilde familieleden, te voorkomen.

Hopelijk is het zaad dat je nu had geen F1-hybride, aangezien de nakomelingen daarvan waarschijnlijk waardeloos zullen zijn.

Neem geen zaad als er nog dit jaar een wortel gaat bloeien.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dank je weknow.

Wat is een F1 hybride? Het wortelzaad van deze wortels heb ik uit een zakje in de supermarkt gekocht. Als dat F1 hybrides zijn, waar koop ik dan (wortel)zaad wat dat niet is? Ik heb een heleboel zadenpakjes in de supermarkt gekocht, maar het is veel leuker als ik ze zelf kan winnen en weer kan planten.

En waarom kan ik geen zaad winnen van wortels die dit jaar nog bloeien? Zijn die zaden dan zoveel slechter?

Nogmaals bedankt voor de adviezen.

Een F1 hybride is een ras dat uit heel speciale kruisingen, heel precies bepaalde eigenschappen heeft. Kruis je dat met elkaar, dan krijg je onberekenbare en meestal niet zo een beste eigenschappen.

Het tegengestelde heet "zaadvast" of in het Engels "open pollinated". Zaad daarvan geeft nakomelingen die min of meer hetzelfde zijn als de ouderplanten.

Als het een F1-ras is staat dat zeker groot op het zakje. Veel mensen denken - deels terecht, maar ook vaak onterecht - dat dat beter is, omdat het ook duurder is.

Wortel is 2-jarig. Als je zaad neemt van een plant die per ongeluk het eerste jaar gaat bloeien, dan vermeerder je in ieder geval van een ouderplant met het kenmerk dat ze makkelijk doorschiet. Die ongewenste eigenschap wordt dan met de genen doorgegeven.

Zelf zaad telen is leuk. Maar vraagt wel enige kennis van de biologie en de kenmerken van een gewas en vakmanschap. Anders kweek je minderwaardige nakomelingen en hou je jezelf voor de gek.

Er zijn op dit forum vele draadjes over dit onderwerp!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.