Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Thornless Evergreen: weghalen jonge scheuten?

Chana

Recommended Posts

Dit is het ras Bramen die ik heb. Ik lees dat nieuwe scheuten toch stekels krijgen en je die weg moet halen. Tegelijk lees ik dat de vruchten komen op jonge takken en je gedragen takken weg moet halen.

Hoe combineer ik dit?

We hebben hem zelf ook staan en hebben op de nieuwe scheuten geen vruchten zitten maar wel op de meerjarige takjes. Ik ben nog geen enkele tak tegengekomen met doorns overigens.

“When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”

Ik heb zelf twee planten gekocht vorig jaar (bij de ALDI), doen het uitstekend, zeer groeikrachtig (terwijl ik lees dat deze soort dat minder is dan andere soorten) en nog geen stekeltje gezien. Ik heb dit jaar uitlopers richting de 3 a 4 meter.

als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan

Al zo'n vier jaar heb ik er een staan. Ik haal pas scheuten weg als het er te veel worden. Aan de nieuwe scheuten heb ik voor zover ik weet geen bramen gehad. Wel aan de scheuten van vorig jaar (zit goed vol) en van het jaar daar voor (minder).

Ongeveer twee meter naast de struik is een nieuwe scheut opgekomen. Deze heeft weldegelijk doorns. Niet zo erg als de 'wilde' braam maar wel kleine, vervelende. Omdat in mijn achtertuin de kids overal rond banjeren heb ik de stekelige weggehaald maar komt toch ieder jaar weer terug.

Voor het eerst heb ik dit jaar drie nieuwe scheuten. Vorige jaren twee per jaar. Misschien dat dat komt omdat ik dit jaar wat heb moeten snoeien aan oude scheuten ivm verbouwing.