Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Volgende Phytophtora vraag


Aanbevolen berichten

Ik heb even een vraag over Phytphtora en wel deze, bij onze Premiere aardappelen constateerden we een week of drie geleden sporen van Phytophtora.

Omdat de zieke bladeren verwijderen op laatst niet meer te doen was hebben wij het loof verwijderd met de bedoelingen om de aardappelen zelf pas later te rooien en dan elke dag een portie voor gebruik.

Vanmiddag echter haalde ik twee stammen naar boven en daarbij bleek dat toch al een behoorlijk percentage knol aangetast was.

Mijn vraag is, zet de ziekte zich ook door na het verwijderen van het loof?

En een tweede vraag, is het verstandig om toch alles maar zo snel mogelijk te rooien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou alles zo gaat mogelijk eruit halen.Voor dat de goede aan getast worden.

 

De ziekte is al in de wortel gekomen ,met het blad.

Dan heb je toch even te laat op gemerkt.

Het is ook moeilijk geel worden/in elkaar zakken van het loof.

"smorgens gekeken,kan het s'middag toe slaan.

 

 

Eruit halen en even uit zoeken.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Thea voor dit snelle antwoord, ik ben meteen begonnen met rooien en ik denk dat we nog redelijk op tijd zijn.

Ik schat dat ongeveer 5% is aangetast, de rest is nog mooi blank.

Ik heb nog niet alles er uit maar morgen doe ik de rest, ik wil ze nog even goed schoonmaken en controleren.

Ik zag in deze rubriek ook al een hele lange draad over phytphtora, misschien ben ik dus ten overvloede een nieuwe draad begonnen. Dan hiervoor mijn excuus en als nodig kan de moderator dit bericht misschien verplaatsen.

Het is nog even wennen hier maar dat komt wel goed, ik heb er al een goed gevoel bij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vervolgvraag, ik heb vandaag alles gerooid en wil op die plek nu eigenlijk ites anders gaan planten.

Moet de grond ook nog een behandeling ondergaan, bijvoorbeeld ontsmet worden met iets of een poosje braak laten liggen?

Of kun je gewoon op de plek waar de aardappelen hebben gestaan gewoon boerenkool en winterprei planten?

Overigens, ik was de eerste dag wel wat te optimistisch, de 5% aangetaste knollen moet ik toch wel bijstellen naar zo'n 20%.

Maar al met al,toch nog 3 kistjes goede overgehouden, dus wel tevreden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag er direct iets anders planten, zolang het maar niet een soort is die gevoelig is voor phytophthora. Boerenkool en winterprei zijn prima.

 

De gerooide aardappels in de kistjes regelmatig controleren op aangetaste / rottende knollen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...