Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten ziekte


maggy

Aanbevolen berichten

pfff vandaag ontdekt

6 tomatenplanten uiten alle 6 serieus besmet door phytopthora

na de hevige regen van de laatste dagen zijn mn planten blijkbaar besmet geraakt door de tomatenziekte

ik denk dat er hier niet veel meer aan te doen is zieke delen wegsnijden dan blijft er denk ik niet veel meer over

de tomaten die al een mooie dikte hebben zou ik misschien kunnen afdoen en laten narijpen binnen zou dit lukken of moeten de tomaten ook weg zijn deze ook besmet en niet goed om te eten ?

en hoe zit het met mn aardappelen die een paar meter verder staan gaan deze ook aangetast geraken daar zie ik nog niets aan het loof staat nog groen

misschien best de planten verwijderen maar niet op de composthoop heb ik al gelezen

en hoe zit het dan met het volgende dat je op dat stukje plant of zaait?

Link naar reactie
Delen op andere sites

even vergeten te vragen ik heb gisteren een paar takken op de komposthoop gesmeten ik heb nl vanmorgen pas gelezen dat dit niet mocht

daar de kippen op de hoop rondlopen vraag ik mij af kan het kwaad voor mn kippen worden zij er ziek van

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, voor de kippen kan het geen kwaad!

 

Je kunt de vrijgekomen grond gewoon weer gebruiken, alleen voorlopig geen planten uit familie nachtschade zetten!

 

Als je echt ziek aardappelblad ziet: oogsten. Of aardappelen ook besmet zijn, is moeilijk te zeggen. Ligt aan vele omstandigheden. De meeste rassen zijn gevoeliger op het blad dan in de knol.

 

Sporen van fytoftora zijn er sowieso. In de lucht zweven die rond of ze zitten op de grond. Als de omstandigheden op een plant gunstig zijn (vochtig, warm) kunnen ze uitbreken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die mag je opeten hoor.

 

Je mag volgend jaar dat stukje grond terug gebruiken.

 

Vorig jaar zijn al m'n tomaten in de serre ten onder gegaan aan fytoftora, in oktober en november.

Nu staan er terug tomaten in de serre, voor een deel op dezelfde plaats als vorig jaar.

Fytoftora is sowieso aanwezig in je bodem.

Het hangt van het weer en de sterkte van de planten af of het doorbreekt of niet.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan je eerst de massaal aanwezige topics betreffende Phytophthora op dit forum eens doornemen, denk dat je daar je antwoorden wel in gaat vinden.

Er zijn trouwens nóg meer topics over dit onderwerp dan diegene die ik hier noem.

 

tomaten-met-phytophthora-t2709.html

 

tomatenloof-met-phytophthora-bij-compost-t11317.html

 

diagnose-phytophthora-tomaat-t14660.html

 

phytophthora-aardapelziekte-preventie-t5760.html

 

phytophthora-infestans-aardappelziekte-t5755.html

 

phytoftora-2014-t14543.html

 

hopelijk-geen-slecht-nieuws-t14351.html

 

en-toen-zat-er-phytophthora-in-de-tomaten-t6737. class="postlink" href="htmlhttps://www.moestuinforum.nl/en-toen-zat-er-phytophthora-in-de-tomaten-t6737.html

 

is-dit-phytophthora-t6265-10.html

 

aardappelziekte-wat-te-doen-t5870.html

 

aardappelziekte-wat-te-doen-t5870-10.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
en de tomaten mag ik die gebruiken

degene die binnen nog kunnen voortrijpen

Gebruiken mag maar dan best voor chutneys gaat goed met groene timaten. Narijpen lukt normaal niet de ziekte zit er al (stiekem) in en alles gaat compleet bruin worden. Vorig jaar ook aan de hand gehad met de laatste oogst.

 

We zijn ondertussen 15 dagen verder, al enig zicht op het wel/niet lukken van het narijpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Even een oudje naar boven

 

volgens mij kan ik overnieuw beginnen...

 

tomaatblad-164051493144261.JPGtomaatblad-267461493144270.JPG

 

graag advies

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij nader inzien lijkt het mij ook verbranding

ik heb mijn kasje niet goed gelucht dus waterdruppels op het blad en verbrand zou goed kunnen

 

paniek was even toegeslagen....

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...