Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Is dit phytophthora op tomaat?


dennislp

Aanbevolen berichten

Dit jaar voor het eerst tomaten planten.. Maar ik heb denk direct weer eens mazzel.. Zal eens niet zo zijn hiero.

 

Verder ziet de plant er nog gezond uit [heb elk blaadje zitten na checken ] Is er nog iets te beginnen? Des noods ergens mee spuiten?

 

De hele plant [zijn er 2]

dsc0829622161342380518.JPG

Blad 1:

dsc0829486201342380547.JPG

Blad 2:

dsc0829574261342380585.JPG

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik naar die plekken kijk, zou ik zeggen dat het niet echt lijkt op die van de plaag, zeker niet als ik het vergelijk met de bladeren die ik vorig jaar had .

 

Wel goed blijven opletten, je zou het morgen al goed moeten kunnen zien als het erger wordt. De besmettingskans was en is volgens mij zowel deze week als volgende week groot, bladeren krijgen weinig kans om te drogen door al die regen en dan gaat het jammer genoeg snel, dat heb ik vorig jaar zelf al ondervonden . Momenteel heb ik ook al moeite om de overdekte tomaten droog te houden met dat vocht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is inderdaad erg vochtig weer. Heb daarom de de laatste dagen de planten maar even weer wat luchtiger gemaakt.. maar bij een van de planten op de foto is daarmee perongeluk een flink stuk van de stam gescheurt.. Erg lelijke wond. Hopelijk gaat dat nog goed herstellen.. controleer het tenminste dagelijks. En de afgelopen dagen; Heb ook heel vaak de potten staan schudden om regen druppels er sneller af te krijgen enz. Wellicht dat ik iets te alert ben op een ziekte die ik nog nooit heb gezien

 

Maar heb net weer dik een uur zitten lezen over de ziekte, en wellicht wat laat maar uiteindelijk kwam ik ook nog een reactie van Hansm tegen: https://www.moestuinforum.nl/phytophthora-infestans-aardappelziekte-t5755.html#p104876.

Ik denk dat het dat zwart verkleuring is? Zou iemand dat kunnen bevestigen? En zoja; heeft dat ook nog een oorzaak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die verkleuring kan afhangen van de soort, zoals in dat bericht in het andere topic al is gezegd, welke is dat trouwens? Ik raad je wel aan om niet met de planten te schudden als ze nat zijn, mijn ervaring daarmee is dat ze juist nóg langer nat blijven omdat de druppels dan worden verspreid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk het niet, al inspecteer ik dus ook elk blaadje, elk vlekje terwijl er niks aan de hand is. De aardappels bleken phyto gevoelig, heb ze gister eruit gehaald om het voor te zijn. Dus ik herken je gevoel.

 

Maar doe een blaadje met een druppie water in een boterhammenzakje, knoop hem dicht.

Als het Phyto is dan verschijnt er dus schimmelpluis.

En na vele zakjes hier in de keuken kan ik nog steeds zeggen dat het het niet is.

 

Op mijn Fuzzy zie ik niet de donkere plekken, wel heb ik dat op de blauwe tomaat en twee soorten die aardappelblad hebben. Morgen met normaal licht zou ik ze eens grondig inspecteren

De Fuzzy is wel langer nat maar niet heel gevoelig dacht ik. Evt. iets bladeren dunnen, vooral die aan de onderkant.

 

Er is een voordeel aan het weer, het is ook koud. Daar houdt Phyto dus weer niet van. Hoe warmer des te groter het risico.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me er gewoon ook niet té snel zorgen in maken, ik heb de afgelopen dagen al eens plekjes gevonden, maar achteraf blijkt er gewoon niets aan de hand te zijn. Ik let zelf vooral op voor bruine plekken op de stengels, dan is het toch wel zeker denk ik.

 

Als het effectief phytophthora is en je de eerste plek(ken) 's morgens merkt, is het 's avonds al weer erger, voor zover ik weet is er dan ook niets meer aan te doen dan blad te plukken om zo de ziekte toch te kunnen vertragen en de grotere vruchten er al af te halen. Vorig jaar kwam de ziekte bij mijn planten opeens opduiken en voor ik het wist was alles ziek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar doe een blaadje met een druppie water in een boterhammenzakje, knoop hem dicht.

Als het Phyto is dan verschijnt er dus schimmelpluis.

En na vele zakjes hier in de keuken kan ik nog steeds zeggen dat het het niet is.

 

Super tip! Heb zojuist meerdere bladeren van meerdere planten in een zakje gedaan en op een warm plekje neer gelegd. Zag in ene bij 2 andere tomaten planten zwarte blad randjes... Ik vrees het ergste..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is toch wel erg phyt. achtig? (Zijn meerdere planten/soorten)

 

 

Foto1:

deze, die moet je even op volledig formaat zien.. Daar zie je denk ik de gevreesde schimmel zitten?

http://img717.imageshack.us/img717/3978/dsc08355c.jpg

dsc0835544181342444281.JPG

Foto2:

dsc0834370291342444319.JPG

Foto3:

dsc0834497611342444359.JPG

Foto4:

dsc0834934811342444401.JPG

Foto5:

dsc0835499051342444434.JPG

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat bovenste deel op foto 3 ook een stuk blad? Als dat zo is, vind ik het er wel wat slechter uitzien. Maar, heb je zoals ik al eerder zei al ergens iets gezien aan de stengel? Aan foto 4 en 5 zie ik niet echt iets slecht, is het soms ouder blad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto 3 is ook idd blad. Maar dat was ook een plantje die al slap hing door uitdroging.. en sowieso met zn blad tegen de grond aan zat.

Foto 5: Dat zwarte.. Dat zat er eerst niet, en nu op best veel bladeren wel.. Wel 5 dagen terug voor het eerst voeding gegeven, dat wel. Maar dat zwarte zit echt aan de randen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak je er dan maar niet druk om, zal wel niets zijn . Ik blijf het zeggen, de plaag zal je wel vlug herkennen als die er is, ik denk niet dat je maar gewoon één bladje kan vinden dat ermee besmet is, zonder dat de rest beschadigd is, daar gaat het denk ik te snel voor .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, dat zou het begin kunnen zijn. Ik weet niet of je het tegenhoudt als je het blad weghaalt.

Ik heb wat foto`s voor je gemaakt van mijn twee buitentomaten Mahlaki`s etc die ik vandaag te ziek vond om te laten staan. Nu staat alleen nog de twee Tombling Toms..en natuurlijk alle tomaten in de kas ( die ik amper meer in durf met al die Phyt om me heen hangend...)img757632801342465949.JPGimg757840861342465962.JPGimg757929461342465973.JPGimg758442861342465983.JPGimg758915021342465997.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen beginnen met het zieke blad weg te halen. Elke dag zoveel mogelijk. Probeer het gewas zo luchtig mogelijk te houden. Het wordt pas echt een probleem als de tomaten zelf aangetast zijn dan moet je direct de planten ruimen. Tot die tijd kunnen ze ook nog last hebben van de kou. Vaak zie je de toppen van de planten een soort van blauwgroen verkleuren....eigenlijk zien ze dan gewoon blauw van de kou. Probeer ze zo gezond mogelijk te houden door ze op tijd te toppen, het liefst afdekken als er erg veel regen wordt verwacht. Het gebladerte zoveel mogelijk weg halen zodat het gewas al zijn kracht in de tomaten trossen stopt. 1x in de week bijmesten. En fingers crossed het beste ervan hopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatste berichtje over m'n tomaten.. Anders val ik denk de boel te veel lastig ja

 

Ik kan het niet uitstaan dat ik niet zeker weet wat het is.. blijf als de dood voor die aardappelziekte..

 

Iemand die iets ziet en iets herkent?

 

Ik begin eigenlijk bij sommige vlekjes aan beschadiging te denken en bij andere plekjes weer aan meeldauw.. Maar die flink gele bladeren doen me denken aan een of ander voedsel te kort?

 

Maar hoe vallen de zwarte blad randjes zo hier en daar dan te verklaren... Dat gaat op de plekken waar het zit, altijd samen met de lichtere plekjes... [foto4]

 

dsc0840652521342811831.JPGdsc0839191711342811904.JPGdsc0839419151342811660.JPGdsc0839695711342811988.JPGdsc0839878981342812021.JPGdsc0840130021342812057.JPG

 

Nog even en Luc laat me betalen voor server ruimte inderdaad

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm, Ja ik denk dat pyth ondertussen wel valt uit te sluiten.. Maar ik word er dan weer gek van dat ik niet weet wat het dan is

 

Sommige zouden denken, dat boeit niet wat het dan kan zijn.. maar stel het is een voedsel gebrek, dan is het toch wel belangrijk lijkt mij. Geen goede voedsel voorziening = Zwakkere plant = Kwetsbaarder voor Pyth.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...