Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Goesting

Featured Replies

Geplaatst:

Mijn probleem in de moestuin is dat er soms geen zin is om er in te werken met alle gevolgen vandien. Overal onkruid, groenten en fruit die nodig moeten geoogst worden, uitdrogende potten en serre,…

Het is een kwestie van zelfdiscipline zeker, jezelf verplichten om elke dag bezig te zijn met de moestuin? Hoe pakken jullie dat aan?

Mijn blog is een feit, wilde ik al heel lang opstarten: www.bloggen.be/chiwiwawa

Geplaatst:

Absoluut een punt ja. Heeft , denk ik, iedereen met een béétje maat tuin wel eens behoorlijk last van.

Het hebben van een moestuin is naast erg leuk, ook gewoon een hele klap werk.

Kan tig oorzaken hebben, kan aan je werkwijze liggen, kan aan je tuin liggen; de grond waarop je teelt, de aanwezige onkruiden, de aanwezige dieren: het kan allemaal een last zijn, een berg problemen. Maar evenzo kan alles ook je de lust geven; het genieten.

Het kan naast je werkwijze of het materiaal wat je voor je hebt, ook in jouw hoofd zitten: tussen de oren dus.

Geen goesting heet dit nieuwe topic. Denk dat het eigenlijk in de babbeltuin hoort, want de zoekfunctie zal daar niet zo snel effectief raad mee weten

Dus: ach ja. Probleem ? Ja, ik herken het probleem wel eens.

Maar het tegenovergestelde wint het bij mij nog steeds

En een hele simpele : doe er zelf wat aan !

Eigenlijk de bedoeling dat dit forum je daarbij helpt.

Geplaatst:

Is wel een leuk onderwerp.

In mijn ogen moet een tuin je plezier geven. Dat kan op vele manieren en zal voor iedereen op een andere manier zijn. Voor mij is het plezier er in bezig te zijn, te prutsen, te zien groeien...en ik ben echt niet altijd zo efficiënt mogelijk bezig! Ben je gek. En dan ook nog allerlei lekkere, toch niet ongezonde dingen, om op te eten en uit te delen die je er uit haalt. Daar heb ik mijn lol in. Af en toe eens flink aanpakken hoort er bij....kost me niet zo veel moeite....maar veel groter dan mijn 180 m2 zou ik ook niet willen. (Hoewel.....al die fruitbomen en fruitstruiken die ik nog zou willen zetten....om van te dromen). Maar ik ben een tevreden mens in mijn tuintje!

Maar goed...het gaat nu niet om mij...maar om MrArtex en zijn "probleem". De sleutel is: MrArtex: Waar heb jij lol in? Vertel ons dat eens!

En hoe pak je het nu aan, hoe is je tuin opgezet? Hoe gaat je tuinieren in zijn werk? waardoor je tegen zo veel (voor jou) vervelend werk aanloopt? Misschien kunnen we dan meedenken over een manier van tuinieren waarbij het met meer goesting lukt? Bijvoorbeeld zonder spitten of waarbij de hoeveelheid onkruid (op den duur) erg meevalt. Daarvoor heb ik best ideeën hoe je het vriendelijk kunt aanpakken.

Het is deels ook een kwestie van perceptie en beleving. Vandaar dat ik in de eerste plaats geïnteresseerd ben in de lol die je hebt in het hebben van een tuin!

(Tjonge....klink ik nu als een psych of een moestuincoach? )

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Herkenbaar probleem. Al komt het hier vooral doordat de vrouw geen interesse heeft in moestuinieren/het absoluut niet leuk vind als ik in de moestuin bezig ben. Soms verdwijnt je goesting dan als sneeuw voor de zon en groeit het onkruid ondertussen zo hard dat je er radeloos van wordt als je enkele weken later weer in je moestuin komt... en dan is de goesting ook weer weg.

Moest onkruid niet bestaan het was een pak makkelijker om de moed erin te houden

Geplaatst:

(Tjonge....klink ik nu als een psych of een moestuincoach? )

Ja! Weknow ...

Als ik voor mezelf spreek, heb ik zeer veel goesting in winter en voorjaar; het zaaien, verspenen bodem zaaiklaar maken en uitplanten.

En dán begint de goesting na te laten en eindig ik wel eens met een speurtocht naar bieten of uien die dan natuurlijk niet écht geweldig groot zijn geworden.

Ik werk nu met stroken, uitgefreesd in t gras. Is overzichtelijker én 1 strook is snel bijgewerkt en een verwaarloosde strook eindigt in het gras waar wél gemaaid word dus de "rommel" breidt zich niet uit.

En ja, inderdaad, ben ik niet meer zo bezig hoe andere mensen vinden dat mijn tuin er uit dient te zien, maar laat ik steeds meer mijn eigen plezier bepalen wat ik wél en wat ik niet doe(geen zin in heb). Dat heeft zo nu en dan mislukkingen tot gevolg, maar daar kan ik mee leven. De dingen die wel lukken en oogstvoorraden in vriezer en in de kast wegen daar ruimschoots tegen op. Dus mijn advies: beetje losser en jezelf of je tuin niet te veel restricties opleggen, dan behoud je jaááááren je goesting .

Geplaatst:
  • Auteur

Waar ik plezier in heb: eigenlijk alle werkjes in de tuin maar na een lange werkdag (als magazijnier) in de zomer ben ik kapot. Ik kan namelijk heel slecht tegen de warmte dus het voor- en najaar zijn mijn favoriete seizoenen. Ook is er het feit van een paar andere hobby's die veel tijd opslorpen en dat is gamen en modelbouw.

Vandaag was ik verplicht binnenshuis (dagje vrijaf) door de warmte en kon ik wat nadenken. Het beste zou misschien zijn om de tuin mentaal in stukken te verdelen en stuk per stuk in orde zetten zonder naar de rest te kijken. Mijn volledige tuin is zo'n 300 vierkante meter met daarbij nog een serre van de buurvrouw die ik mag gebruiken en nog een 100 tot 200 vierkante meter van een andere tuin hier in de buurt. Die mag ik ook gebruiken. Hoogstwaarschijnlijk heb ik teveel hooi op m'n vork genomen?

Het idee van een tuincoach is eigenlijk niet zo'n slecht idee, misschien zijn er nog beginners die dat zouden kunnen gebruiken? Om alles wat op een rijtje te zetten Op het modelbouwforum heb ik zo'n coach, iemand met veel ervaring.

Mijn blog is een feit, wilde ik al heel lang opstarten: www.bloggen.be/chiwiwawa

Geplaatst:

'k Heb nu voor het vierde jaar de moestuin (125 m2) en meestal wel goesting.

Nu er naast de aandoening die ik al had (kan daardoor zo'n 15 meter achter elkaar lopen en ben verder afhankelijk van rolstoel en scootmobiel)

ook nog een slokdarmziekte is bijgekomen, had ik het in het begin van dit seizoen erg moeilijk. Manlief had juist nu ook wat minder tijd om te helpen... Nu heb ik de boel weer op de rit en kan er ook weer enorm van genieten. Ben de meeste dagen wel anderhalf tot twee uur op de moestuin bezig, ik doe veel dingen zittend en dat kan prima. Ik zou het niet willen missen want het is ook enorm genieten om alle groenten te zien groeien en de mooie bloemetjes en beestjes te zien. Toen ik dacht dat het me boven het hoofd groeide, heb ik mezelf even flink toegesproken en ben gewoon bezig gegaan. Ik kreeg er weer veel energie door Hier op de volkstuin hebben de meeste mensen wel eens een "moestuindip" zoals ik het noem. Soms helpen we elkaar er even als het nodig is. Mijn moestuin is wel in vakken verdeeld, dat vind ik fijner omdat je dan een vak tegelijk doet en als je zin hebt nog een, Geen zin meer? Dan lekker uitrusten genieten en wat drinken .. Gewoon doorgaan!

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Geplaatst:

het klinkt er idd naar dat je teveel hooi op de vork hebt genomen.

maar wie weet kan je het met de tips van hier wat beter behapbaar maken.

Geplaatst:

Het blijft hier ook wel eens even liggen, soms met oerwoudachtige gevolgen, maar dat neem ik er dan bij. Het is niet mijn bedoeling om me druk te maken in de tuin, wel om ervan te genieten als het kan. Met drie opgroeiende kinderen in huis, is er niet altijd evenveel tijd om alles netjes aan de kant te houden. Wacht maar tot ik oma ben... en dan zullen de kleinkinderen wellicht toch voorgaan

Geplaatst:

Ik vind dit meer een onderwerp voor babbeltuin .

Klagen mag van mij ,maar

Wie wou er graag een tuin ?? Jij zelf

Wie is er verantwoordelijk voor de tuin ?? Jijzelf

Wie heeft een (waarschijnlijk te vol) planschema gemaakt ?? jijzelf.

Geeft allemaal niks, iedereen klaagt wel eens over onkruid, en over geen zin

ikzelf net zo goed,maaaaarrrrrrr..........

Daar is best wat aan te doen

Geen zin ? dan maak je maar zin (zei mijn moeder tot vervelens toe ,maar 't werkt)

meestal heb je geweldig eer van je werk als je bezig bent, je ziet de bult onkruid

groeien en wat je gedaan hebt ziet er hartstikke mooi uit je mag jezelf

daar best mee complimenteren.

Is de tuin te groot? verklein het , of zet er meer planten van het zelfde gewas in

bv 3 rijen met 2 rassen andijvie ipv 3 rijen met 3 rassen.

Begin op tijd met klein onkruid uit te trekken, als ze nog maar net boven zijn.

Dan krijgen ze geen kans te gaan bloeien en zaad schieten , en loop er geregeld langs

en pluk dan alles weg wat je nog ziet staan. Dan is het niet zo veel werk . Zo krijgt onkruid

weinig kans groot te worden , en kun je er een keer een grote schoffelronde op los laten,

en ziet het er toch netjes uit.

En dan nog wat moet je tuin er altijd spic en span uitzien ?? van wie ??

hang er een bord op met de tekst:

Wie op elk onkruidje let, pak hark/schoffel en verwijder het .Of

Wie in zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid van een ander niet (maar dan

letterlijk opgevat) Tuinieren ? hou het gezellig !!!

Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag was een goede dag, gans de dag in de tuin bezig geweest en veel achterstallig werk ingehaald. Verkleinen zal ik niet doen maar wel grotere partijen zetten en goesting kweken, al is het maar een halfuur per dag.

Ook zal het volgend seizoen nog beter gaan want ik ben aan het kijken om deeltijds te gaan werken, zo komt er tijd vrij voor de tuin.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.