Willie Wortel Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 (edited) Verleden jaar hebben we de hele tuin over de op gegooid en is er 88 kuub onverstoorde zwarte grond overheen gewerkt. Dit omdat de vorige eigenaar er een paardenbak met geel zand in had aangebracht en er geen spoor meer te vinden was van de oude toplaag.Wat voorheen een geitenweide was heb ik nu ingezaaid met sportveldengras om het gemakkelijker maaibaar te maken ( we worden een dagje ouder).Nu het gazon een jaartje ligt zit er op het nieuwe deel van opgebrachte grond ontzettend veel weegbree tussen het gras. Ik ben niet zo bang voor een beetje onkruid en dacht "ach wat, een beetje weegbree".Maar zo langzamerhand neemt het weegbree alles over en heb ik gras tussen het wegbree staan i.p.v. andersom. Mijn vraag is, zijn er middelen om een bladhoudend gewas weg te krijgen en het gras te behouden??Hier een idee van de werkzaamheden Edited July 20, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 Jawel. Selectieve onkruidverdelger. Gif vanzelfspreken. Of je dat wil is aan jou zelf om dat te bepalen. Dan : de weegbree niet in bloei laten komen. En verder gaandeweg de weegbree uitsnijden en terugdringen dus ( bijverdienste- klusje voor iemand bv, of zelf doen verspreid over een lange periode ) Niet in het zaad laten komen is wel erg belangrijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willie Wortel Posted July 20, 2014 Author Share Posted July 20, 2014 Dank je Bit vooor dit snelle antwoord, ik ben geen liefhebber van gif, we wilden juist een dier en insectenvriendelijke tuin creëren en zijn daar nog steeds mee doende.Het weegbree wegsnijden is ondoenlijk omdat het zoveel is, het niet in zaad laten komen is ook een probleem want het groeit zo snel dat er zelfs bij 3x per week maaien er al weer zaadkoppen op zitten.Ik heb wel door dat als gif geen optie is dat er maar één mogelijkheid is en dat is eigenlijk net als bij mollen, accepteren en mee leren leven. Ik hou me aanbevolen voor meer opties, zijn er mogelijkheden om andere stoffen te strooien waar gras wel van houdt en weegbree niet???Zou kalk helpen??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/77294-de-weegbree-als-medicinale-groente.html Om je te troosten, Willy! Bekijk het eens anders. Als een stukje groentetuin. Maar serieus: Niets zo slopend als een heel groot gaaf groen gazon zonder onkruid. Ik heb dit voor eeuwig afgezworen als dwaas, geldverspilling (mesten, kalken, verticuteren, mos en onkruid bestrijden, om de 14 dagen maaien, randen knippen) en iets voor mensen die niets beters te doen hebben. En dan nog....een dagelijks gevecht, dat je uiteindelijk niet kunt winnen. Probeer een compromis te sluiten met de natuur....wat onkruid accepteren en af en toe (helaas) eens op je knieën met een voegenmes o.i.d. Weegbree verdwijnt niet door kalken. Heb je geen geit of kippen of konijn/cavia's om weegbree en gras kort te houden, bijvoorbeeld onder een verzetbare kooi? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willie Wortel Posted July 20, 2014 Author Share Posted July 20, 2014 Dank je Weknow, dat weegbree eetbaar is en voor zoveel dingen goed is wist ik niet ( wat ben ik ineens een rijk mens.... ) en let wel, ik ben ook niet in voor een glad strak gazon. Ik ben eigenlijk wel dezelfde mening toegedaan als jij maar het viel me ineens op hoeveel weegbree er zich vestigde tussen het gras. En soms doe ik ook dingen waar ik later spijt van heb, ik hou helemaal niet van een te nette en te strakke tuin en toch heb ik nu sportveldengras ingezaaid ( om het makkelijker maaibaar te maken). We wilden i.v.m. onze leeftijd een minder intensief te bewerken tuin, vandaar dat inzaaien met dit soort gras ons wenselijk leek.We hebben wel twee oude geiten maar die konden en kunnen dat stuk bij lange na niet kort houden. Bovendien worden ze bijgevoerd ( een andere zwakte bij ons ) met van alles en nog wat, dus gras komt bij hun op de laatste plaats.Wij haden vroeger meer geiten en een ezel en toen dus ook een mooi lekker rommelig weilandje, maar diverse geiten zijn inmiddels dood en de ezel ook en toen overgroeide het weiland ons een beetje, vandaar. Dus die weegbree zit mij niet erg dwars maar het viel me op en ik dacht aan hoe het te verminderen, ik heb ook al gedacht het hele stuk te laten verwilderen en alleen wat wandelpaden in uit te maaien, goed voor de bijen, insecten en vogels.Wie weet wat we nog gaan doen, bedankt voor jullie advies en misschien staat er eerdaags hier wel weegbree op tafel..... Overigens, ik heb even de link bekeken onderaan je berichten, wat staat daar prachtig werk op zeg! Zijn het bewerkte foto's of is het en andere techniek? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrArtex Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 Waarom frees je de boel niet onder volgend seizoen en er dan een bloemenweide inzaaien? Dat is nog minder werk dan elke week maaien en het is goed voor het dierenleven?Andere manieren om de weegbree kwijt te raken zijn inderdaad gif of uitsteken met de hand. Quote Mijn blog is een feit, wilde ik al heel lang opstarten: www.bloggen.be/chiwiwawa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts