Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rabarber(?) langs een beek ook goed voor extract/gier


BrenJur

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

Ik heb een vraag en kan er nergens iets over vinden op het internet (of ik kijk er volledig overheen).

Ik heb hier in de buurt allemaal rabarber zien staan aan een beek. Of alleszins lijkt het er erg op. Kan ik deze 'rabarber' ook gebruiken om een extract, thee of gier te maken als bestrijding in de moestuin? Of raden jullie dit af?

Graag hoor ik jullie reacties.

Groeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is geen Rabarber, maar 'Groot Hoefblad' . lijkt er wel wat op ja.

Ik zoek even de latijnse naam voor je op , kun je het googlen. Petasites huppeldepup.

 

GrootHoefblad38131406664318.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al reageerde in uw identiek 'Problemen in de moestuin' topic:

 

Is het wel rabarber is mijn eerste reactie, heb je er foto's van? Hier in de buurt (langs het kanaal enkele dorpen verderop) weet ik ook wel iets "rabarber-achtig" in grote mate langs het water groeien. Maar dat is wilde rabarber, volgens mij is dat hetzelfde als Groot hoefblad

(http://nl.wikipedia.org/wiki/Groot_hoefblad)

 

Ik zou het niet opeten dat hoefblad, maar ik kan me daarin vergissen hoor.

 

Ik zie nu pas dat je van Bilzen bent, die plaats langs het kanaal bedoelde ik dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi.

Ik heb het zien staan aan een kleine waterval langs de demer.

Ik moet eens gaan kijken of het dit blad is, dat hoefblad. Ik maak er dan ook een foto van om hier te plaatsen. Hoe zie ik precies het verschil met dat van rabarber? Want het lijkt er echt heel sterk op.

Als het wilde rabarber is of hoefblad, zou het dan ook kunnen gebruikt worden als aftreksel voor bestrijding in de moestuin?

Ik zou het inderdaad niet gaan eten, was niet de bedoeling.

Groeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilde rabarber is de benaming die in de volksmond (verkeerdelijk) gebruikt wordt omdat het er zo op lijkt. Maar inderdaad 2 totaal andere planten, zols haagbeuk en een beukenhaag ook niet hetzelfde zijn (best verwarrend allemaal).

 

Ik lees overal dat het giftig is, maar dat zijn vlierbessen ook en daar kan je ook thee van maken. Geen idee of het ook met deze plant kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi.

Ik zal het dan maar niet riskeren zeker? Voordat al mijn groenten naar de ... zijn!

 

Ik wou het gebruiken tegen rupsen. Is er misschien iets anders dat gebruikt kan worden tegen rupsen wat niet te moeilijk is te vinden of heeft er misschien iemand rabarber bladeren voor mij?

 

Groeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn wel een aantal topic over ( zie rechtsboven: zoekfunctie. Type bv in "rupsen kolen" of alleen " tegen rupsen" zelfs )

 

Maar rupsen laten zich niet zomaar verjagen, of gaan zomaar dood van een aftreksel. Wegplukken is toch wel het meest effectief. Voorkomen is natuurlijk nóg beter. Met vitrage afdekken bv.

Geurmaskeren is ook een optie. Vlinders zoeken de planten op geur.

Zie al die topics.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voor de rupsen op tomaten in de serre. Ik heb er al een stuk of 10 verwijderd met de hand, maar wou ook nog een aftreksel erbij proberen.

 

Had al wat opgezocht op Internet maar vind bijna niets over rupsen bij tomaten. Het zijn dikke groene rupsen en volgens wat ik heb gevonden zouden het tomaten hornworms zijn, dat is van nachtvlinders, ik denk van de Turkse uil.

 

Tomatenbladeren zijn al gedeeltelijk afgestorven en sommige tomaten zijn aangevreten. Heb er vandaag ook één weggehaald bij de paprika.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh gier voor de planten Ik dacht thee om te drinken omdat het bij groenten stond (oorspronkelijk). Voor planten zal het geen kwaad kunnen maar daarvoor kan je best opzoeken welke planten nut hebben om gier van te maken. Maar op tomaten? Die worden niet graag nat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt. Dan zit er niets anders op voor de tomatenbladeren.

 

En voor op de kolen? Daar heb ik ook last van rupsen denk ik; of zouden het ook slakken kunnen zijn. Doe rabarber aftreksel was daar ook goed voor heb ik ergens gelezen. Ook nog iets anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. Bedankt. Salie staat al tussenin bij mij, maar maar 1 busseltje en dat is misschien te weinig? Heb er wel ook dille geplant en oregano, tijm en een knolselder. Dan ga ik dat volgend jaar ook eens proberen. Het is voor mij ook het eerste jaar met een moestuin. Is het gewone witte peper of maakt dat niet uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de late reactie. Ik ga even aanzien Hoe het loopt. Heb ook iets van vlier gelezen om aftreksel te maken tegen rupsen en misschien vind ik wel een vlierboom in de buurt.

Maar mijn tomatenplanten zien er niet goed uit hoor. Zouden deze nog kunnen herstellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...