aalterse-willy Posted August 3, 2014 Share Posted August 3, 2014 Mag men de verwelkte bloemen van een hortensia afsnijden en zo ja hoe diep?Ooit heb ik gehoord dat men bij het snoeien best een derde stammetjes volledig weg snoeit en dit drie opeen volgende jaren om ze zo allemaal te hebben gehad en de struik vernieuwd is.Maar enkel de bloemen die uitgebloeid zijn??? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 3, 2014 Share Posted August 3, 2014 Voor iemand hier raad kan geven, moet je toch eerst even aangeven om wat voor Hortensia het gaat.Nu al verwelkte bloemen vind ik érg vroeg ( ondanks het vroege jaar ).Eventueel foto ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted August 3, 2014 Share Posted August 3, 2014 Mijn hortensia's waren ook allemaal al uitgebloeid. Er zat wel flink veel woldopluis in, wellicht dat dat nog scheelt (sneller uitgeput).Ik heb ook nog één hortensia op een meer schaduwrijke plek staan, deze heeft geen woldopluis (alhoewel hij maar een meter of 5 af staat van de andere hortensia's) en die bloeit nog wel, maar is al wel over zijn hoogtepunt heen... Van snoeien heb ik verder geen verstand... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted August 3, 2014 Share Posted August 3, 2014 Ik laat de bloemen gewoon zitten. Ziet er in dr winter zo leuk uit met een laagje ijs of sneeuw. Geeft ook bescherming bij sterke vorst. Pas in het voorjaar knip ik de bloemen eraf en dan wordt ook 1/3 van de takken volledig terug gesnoeid.Bij planten die op nieuw hout groeien snoei je dan alles weg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Kun je snoeien, maar bloeien op 2 jarige hout. Tenminste hier zijn de bloemen 1 jaar uit gebleven, na een verjongingssnoei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dasouth Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Ik heb mijn bloemen gisteren ook afgeknipt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Op zich toch vreemd, dat alleen Loes erbij vermeldt dat er ook Hortensia's zijn die op het hout van hetzelfde jaar bloeit. Die kan je heel anders snoeien.Jullie gaan er allemaal van uit dat AalterseWilly de 'Boeren'- Hortensia bedoeld ? ( Hydrangea macrophylla )Zal ook misschien best trouwens, maar vandaar dat ik nog geen antwoord gaf.Valt ook veel over te zeggen over Hortensia's snoeien. En zijn ook al topics over Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted August 10, 2014 Share Posted August 10, 2014 Alsje nieuwe uitlopers uit de blad oksels ziet komen kun je de vieze bloemen weg halen dan kijkt het geheel eerder mooi. "hortensia Bertha's hof" google maar even veel uitleg over alle soorten hortensia's Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts