Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mag men de verwelkte bloemen van een hortensia afsnijden en zo ja hoe diep?

Ooit heb ik gehoord dat men bij het snoeien best een derde stammetjes volledig weg snoeit en dit drie opeen volgende jaren om ze zo allemaal te hebben gehad en de struik vernieuwd is.

Maar enkel de bloemen die uitgebloeid zijn???

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Voor iemand hier raad kan geven, moet je toch eerst even aangeven om wat voor Hortensia het gaat.

Nu al verwelkte bloemen vind ik érg vroeg ( ondanks het vroege jaar ).

Eventueel foto ?

Geplaatst:

Mijn hortensia's waren ook allemaal al uitgebloeid. Er zat wel flink veel woldopluis in, wellicht dat dat nog scheelt (sneller uitgeput).

Ik heb ook nog één hortensia op een meer schaduwrijke plek staan, deze heeft geen woldopluis (alhoewel hij maar een meter of 5 af staat van de andere hortensia's) en die bloeit nog wel, maar is al wel over zijn hoogtepunt heen...

Van snoeien heb ik verder geen verstand...

Geplaatst:

Ik laat de bloemen gewoon zitten. Ziet er in dr winter zo leuk uit met een laagje ijs of sneeuw. Geeft ook bescherming bij sterke vorst.

Pas in het voorjaar knip ik de bloemen eraf en dan wordt ook 1/3 van de takken volledig terug gesnoeid.

Bij planten die op nieuw hout groeien snoei je dan alles weg.

Geplaatst:

Op zich toch vreemd, dat alleen Loes erbij vermeldt dat er ook Hortensia's zijn die op het hout van hetzelfde jaar bloeit. Die kan je heel anders snoeien.

Jullie gaan er allemaal van uit dat AalterseWilly de 'Boeren'- Hortensia bedoeld ? ( Hydrangea macrophylla )

Zal ook misschien best trouwens, maar vandaar dat ik nog geen antwoord gaf.

Valt ook veel over te zeggen over Hortensia's snoeien. En zijn ook al topics over

Geplaatst:

Alsje nieuwe uitlopers uit de blad oksels ziet komen kun je de vieze bloemen weg halen dan kijkt het geheel eerder mooi.

"hortensia Bertha's hof" google maar even veel uitleg over alle soorten hortensia's

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...