Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

proeftuin Helena


helena

Aanbevolen berichten

Zal ons tuintje ook een plekje geven op dit forum. Toch wel handig om zelf wat na te zien en evt. tips van anderen te krijgen. Ons groente-fruit gebeuren vindt vooral plaats in de voortuin. Hier in de buurt een bezienswaardigheid, hoewel niet zo'n drukke straat, geregeld staan mensen stil bij ons tuintje. Onbekenden geven een compliment en maken een praatje. Leuke bijkomstigheid. Moestuinieren is voor mij een goede reden naar buiten te gaan en het nuttige met het aangename te combineren. De plannen zijn ontstaan tijdens ons straatfeest waarin de buren hebben geholpen om de erg brede en hoge coniferen haag te verwijderen, die onze straat in tweeen deelde; buren woonden voor of achter de heg. Met het verdwijnen van de heg werden we ( 10 huizen ) echt 1 straatje. 2wmi52c.jpg

De brandgang werd omgedoopt tot het Hegwegpad. Op de plaats van de coniferen staan nu bramen, komen er balkonbakken met aardbeien aan de stang erboven te hangen en de bedoeling is dat er een kiwibes boven komt te groeien. Ook staan er nu teilen gevuld met div. tomatensoorten en violen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paadjes werden 2 tegels breed. 9 Bakken ging net niet, 3 zijn wat smaller gemaakt.

"Laaf" vonden we vorige week op de rommelmarkt voor € 2. Kleindochter is helemaal verrast dat deze voor haar vanuit de Efteling bij ons is komen wonen. Zag ook al kleine kinderen stilstaan met een grote smile wijzend naar de Laaf, het zijn de kleine dingen....

Laaf heeft Malva plantjes op de rug. In de bakken staat door elkaar; radijs, peulen, erwten, spruitjes, radijs, snijsla, botersla, wortelen, peterselie, ui, raapstelen, bloemkool. Er zijn nog lege vakken. Eens zien wat er deze week nog in geplant wordt. Zullen wel kolen worden, die zijn eraan toe om uitgelaten te worden....

r1gcps.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtig! . Echt mooi. En leuk dat je de moestuin in de voortuin hebt!

 

En "Hegwegpad" Mooie vondst.

Als je er lol in hebt en de gemeente is een beetje soepel kan het misschien een officiele straatnaam worden. Met een "oorkonde" en zo. Probeer eens via de gemeentelijke straatnamencommissie.

 

Succes, RvO

Link naar reactie
Delen op andere sites

jzij2a.jpg Rechts vanuit huis, staan op een strook met een lengte van 6 mtr.: 2 pruim en 1 kers leiboompje en 2 bosbessen. Hebben al goed gebloeid, de lege potten voor conservering staan te wachten.....Daarachter zijn korenbloemen en papavers gezaaid. Ervoor staat het zo goed als vol met potten kruiden; peterselie, selderij, bieslook, uien, knoflook, basilicum, brandnetel en zevenblad.

28mmzaq.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtig! . Echt mooi. En leuk dat je de moestuin in de voortuin hebt!

 

En "Hegwegpad" Mooie vondst.

Als je er lol in hebt en de gemeente is een beetje soepel kan het misschien een officiele straatnaam worden. Met een "oorkonde" en zo. Probeer eens via de gemeentelijke straatnamencommissie.

 

Succes, RvO

 

Dank je. Dit bord kregen we van de buren tijdens het straatfeest, voor ons ook een verrassing. Vind het ook een supervondst. Deze winter waren er zelfs al mensen die niet onze straatnaam kenden maar wel het hegwegpad . Wat de gemeente betreft; leuk idee maar weet niet of we de heg wel weg mochten halen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er allemaal leuk uit Helena (behalve die plastic trol )

Ik kan me voorstellen dat je bekijks hebt het is weer een heel andere voortuin,

normaal snap ik nooit zo goed waarom mensen met tuin zulke bakken nemen maar nu zie ik dat het wel een heel verzorgde nette indruk geeft.

leuk om ook een soort opstelling van meerdere bakken te zien hebben jullie leuk gedaan met zo'n kleine bak ertussen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Hansm, Die kleinere bakken ertussen, is weer extra ruimte. Die 2 kleintjes waren trouwens net zo duur als een complete bak bij de welkoop. ! kleintje moet er nog komen. Dan komt aan die kant ook gaat voor in ieder geval de peulen en voor wie nog meer wil klimmen?

@ Jasmin, In het begin gaf ik er altijd zeemineralen bij, tot de tomaten niet meer groeiden. Ben er toen mee gestopt, een week of 3 geleden en groeien ho maar. Voortaan elke 2 wkn. de zeemineralen erbij, buiten dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helena wat een leuke tuin heb je. En over dat pad, geweldig idee om daar toch eea weer neer te zetten om het niet kaal te laten. Je kunt er nog genoeg in kwijt met een beetje creativiteit. Leuke straatnaam hebben ze ervoor verzonnen

Dus elke dag die zeemineralen is ook niet goed. Ben benieuwd hoe dat gaat eens in de 2 weken.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krulsla slakkenvrij ( hoewel er nu nog geeneen is gesignaleerd ) geplant in de koperen fornuisketel. Het getande blad van de lollo rossa en open structuur schijnt net als het koper niet aantrekkelijk voor slakken.

2moxe12.jpg

Ook de tomaten in teil, en de rest wat gevoelig voor kou is, afgedekt tegen de vorst met bubbelplastic.

Ook weer botersla uitgeplant. Wat er stond; pluk en botersla, zeer pril, is vanmiddag zodanig uitgedund, wegens enorme trek in verse jonge sla, dat we weer lang moeten wachten tot het enigzins de moeite is .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ja, lekker ouverwets, Helly. Heeft wel wat hé, het is de binnenkant van een fornuis waarin ons moeder vroeger onze vuile was kookte. Helaas, bedacht ik me na het planten van de sla, deze diepe bak beter voor gewassen te kunnen gebruiken die deze diepte nodig hebben, zoals wortelen. Wat zou voor deze bak nog meer ideaal zijn, als de sla op is dan. Iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das een goeie hans. Het wordt rabarber, die wilde ik al graag maar neemt wel erg veel ruimte in in de mmm bakken. Heb net een leuk boek gekocht en ga me eens inlezen; zaaien/kopen? bedankt voor de tips, jullie allen. Aardperen, dat is mij ( nog) totaal onbekend, aardappels worden door mijn man het jaar rond ontvoerd op de boerderijen waar hij komt en wortels, die gaan in een grote teil die nog geen bewoners heeft. Prei ookwel leuk, die gaan in een voormalige wekketel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

De sla vandaag uit de bak gehaald. De komkommers gaan uit de voortuin verhuizen naar achter in deze bak. Nu doen ze erg weinig en dat wat al in de achtertuin staat doet het beter. Groot zijn de planten nog niet dus hopelijk gaat het verplanten goed.

 

Vandaag ingeschreven voor een plaatsje op de volkstuin. Kan 2 -3 jaar duren, nou ja er valt nog genoeg te leren voorlopig. De prijs viel me reuze mee, ik dacht in honderden maar het zijn slechts enkele tientjes om te huren; dat willen wij ook wel . Vraag is alleen willen we 100 of 200 mtr? zou het echt niet weten. 100 lijkt me al heel wat maar ja als je dan toch bezig bent... We zien wat er van komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...