Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

peulen van stampeul en tuinboon zwart...

bio-fee

Aanbevolen berichten

Ik had een aantal peulen van m'n stampeul en van de tuinbonen aan de planten laten hangen, om ze te drogen en zo het zaad te winnen.

Na de regen van de afgelopen dagen zien ze er echter niet zo florissant meer uit... De stampeulen zien er schimmelig uit en de tuinbonen zijn tamelijk zwart geworden.

Is dat van invloed op de kwaliteit van het zaad?

De 'erwtjes' van de stampeul zien er gewoon gaaf en goed uit.

Maar kan er dan toch schimmel in zitten, zodat ik er volgend jaar geen gezonde planten van krijg?

De tuinbonen zijn (eenmaal van hun jasje ontdaan) een soort van lichtgroen, met hier en daar een beetje heel lichtbruin. Is dat normaal of zijn ze aangetast, en dus niet goed bruikbaar?

Stampeul:

stampeul-peulen-zwart18781407439294.jpg

Tuinboon:

tuinbonen-peulen-zwart70891407439310.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

onrijpe zaden met bruine vlekjes zou ik zeker niet bewaren

je peulen zien er niet goed uit, ik denk toch dat er schimmel in zit en die stopt niet bij de zaden; normaal gaan ze van groen naar lichtbruin en drogen dan tot donkerderbruin

ik zou zelf toch andere peulen nemen of gewoon nieuwe kopen volgend jaar, voor je t weet ben je weer een week of twee verder en dat is voor je tuinbonen niet fijn (meer kans op luis, slechtere kiem en groei)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...