bio-fee Geplaatst: 7 augustus 2014 Share Geplaatst: 7 augustus 2014 Ik had een aantal peulen van m'n stampeul en van de tuinbonen aan de planten laten hangen, om ze te drogen en zo het zaad te winnen.Na de regen van de afgelopen dagen zien ze er echter niet zo florissant meer uit... De stampeulen zien er schimmelig uit en de tuinbonen zijn tamelijk zwart geworden. Is dat van invloed op de kwaliteit van het zaad? De 'erwtjes' van de stampeul zien er gewoon gaaf en goed uit.Maar kan er dan toch schimmel in zitten, zodat ik er volgend jaar geen gezonde planten van krijg? De tuinbonen zijn (eenmaal van hun jasje ontdaan) een soort van lichtgroen, met hier en daar een beetje heel lichtbruin. Is dat normaal of zijn ze aangetast, en dus niet goed bruikbaar? Stampeul: Tuinboon: Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jane Doe Geplaatst: 8 augustus 2014 Share Geplaatst: 8 augustus 2014 Zou ze doppen, selecteer de goede en laat ze nog drogen voor ze verpakt worden. Afwachten hoe goed ze zullen ontkiemen volgend jaar, succes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 8 augustus 2014 Share Geplaatst: 8 augustus 2014 onrijpe zaden met bruine vlekjes zou ik zeker niet bewarenje peulen zien er niet goed uit, ik denk toch dat er schimmel in zit en die stopt niet bij de zaden; normaal gaan ze van groen naar lichtbruin en drogen dan tot donkerderbruinik zou zelf toch andere peulen nemen of gewoon nieuwe kopen volgend jaar, voor je t weet ben je weer een week of twee verder en dat is voor je tuinbonen niet fijn (meer kans op luis, slechtere kiem en groei) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bio-fee Geplaatst: 8 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 8 augustus 2014 Oké bedankt, dan doe ik ze weg, ik zit niet te wachten op schimmel in m'n planten volgend jaar. Liever geen risico nemen dan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.