patrickweijman91 Geplaatst: 8 augustus 2014 Share Geplaatst: 8 augustus 2014 hallo mensen, ik heb verschillende topics doorgelezen maar niet echt een antwoord op mijn vraag kunnen vinden.hoe kan ik nou zien wanneer snijbonen klaar zijn om te oogsten? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bozo Geplaatst: 8 augustus 2014 Share Geplaatst: 8 augustus 2014 Je weet toch hoe ze in de winkel er uit zien? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 8 augustus 2014 Share Geplaatst: 8 augustus 2014 Niet zo makkelijk precies te zeggen. Je kan ze wat groter laten worden ( heb je meer massa ). Je kan ze wat vroeger plukken ( fijner van smaak ).Meestal plukt men een beetje dóór, dus op meerdere dagen achter elkaar ( tot weken zelfs ) om de plant productief te houden.Pluk je ze steeds als ze wat dikker zijn, dan heeft de plant de neiging eerder te stoppen met bloemen aanmaken. Op een gegeven moment is de plant natuurlijk wel óp he ? Dikker, wil zeggen : dikkere zaden ( de peulen in de schil ) en dat is voor de plant het teken te stoppen met bloeien.Dikkere peulen wil ook wel zeggen : meliger ( meer peul ten opzichte van de schil ) Ik zou zeggen : gewoon een maaltje plukken en proeven.Je hebt al gauw teveel om op te eten ja. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
spike Geplaatst: 12 augustus 2014 Share Geplaatst: 12 augustus 2014 jij bepaald wat je lekker vindt. persoonlijk pluk ik ze voor dat de bonen dik worden ( bij twijfel sloop je er gewoon een paar dan kun je het zien)mijn soort heeft dan ook meer kartels aan de zijkant van de boon en voor dat ze te breed worden. dus bij een breedte van zo'n 2cm pluk je ze als ze minder breed zijn dan pluk je ze te vroeg en had de snijboon veel meer kunnen groeien. Uitzonderingen daar gelaten en snijbonen die krom groeien meestal al heel snel te zien verwijder ik ( zonde van de energie van de plant en niet smakelijk op het bord) en lastig met verwerken gaan niet makkelijk door de molen of moet weer kijken hoe te knippen (ik knip wybertjes ervan en die wil ik het liefst allemaal even groot hebben) Meestal pluk ik om de dag maar dit jaar elke dag geplukt ze groeide heel erg hard (1 om niet iedere dag bezig te zijn 2 om ze niet te klein te plukken) later wel weer met een dag er tussen omdat ze minder hard groeide Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marjolein Geplaatst: 15 augustus 2014 Share Geplaatst: 15 augustus 2014 Ik heb dit jaar voor het eerst snijbonen in mijn tuin staan (eigenlijk heb ik voor het eerste groente en fruit in de tuin ). Ik heb deze: http://www.123zaden.nl/subpagina.php?produkt_id=264. Ik wist niet hoe lang ik moest wachten met oogsten en heb ze vandaag maar geoogst. Ik vond ze alleen niet lekker! Het buitenste 'velletje' bleef hard en was niet te eten (dus die spuugde ik steeds weer uit). Kortom: absoluut geen succes en zo wil ik ze niet nog een keer eten. Hoe kan ik dit voorkomen? Moet ik ze eerder oogsten of juist later? Het lag niet aan de kooktijd, ik heb tussendoor geproefd en uiteindelijk besloten de bonen extra lang te koken, in de hoop dat het velletje zachter zou worden. Dat gebeurde helaas niet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Missmass Geplaatst: 15 augustus 2014 Share Geplaatst: 15 augustus 2014 Vreemd Marjolein, deze soort heb ik ook staan en ik heb daar helemaal geen last van. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 15 augustus 2014 Share Geplaatst: 15 augustus 2014 Vers geplukte boontjes van de tuin hoef je echt maar heel kort te koken hoor. Moeten lekker zacht, vers en toch stevig zijn in de mond. Sterk van smaak wel vergeleken met die uit de winkel. Ik vind ze heerlijk.Zeker niet te lang laten hangen wil je ze vers en alleen kort gekookt willen eten als hoofdgroente. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.