Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Jonge aalbesstruik in pot in " problemen" maar nu?


Janny

Aanbevolen berichten

Goedemorgen!

En voor het hele forum over me heen valt van ' GEBRUIK DE ZOEKFUNCTIE!', dat heb ik gedáán maar ik vind niet echt de oplossing voor mij.

Bovendien wanneer een ADHD-er 30 tips aangereikt krijgt, raken ze de kluts helemaal kwijt, dus graag ÉÉN duidelijk tip " op z'n oma's " als het kan

Tijdje terug kocht ik een aalbesstruik en die staat (voorlopig) in een grote bak met tuinaarde ( vrees ik, had dit potgrond moeten zijn?) ( en ja er zitten voldoende gaten in de bodem!)

Maar kijk nu de bladeren!?

Bladluis heb ik begrepen, maar hoe behandel ik nu dit ene struikje? Zonder allerlei moeilijke en rare handelingen.

 

Gr.

en fijne zaterdag!

oma Jans

image60041407567879.jpgimage66611407567880.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Janny, ik heb je vraag over het snoeien van de framboos even verwijderd. Dan houden we dit topic alleen over de aalbessenstruik

Zoe je in het zoekscherm op 'framboos snoeien' dan vind je genoeg topics over dat onderwerp. Gewoon even rustig voor gaan zitten, en in die oudere topics eventueel een vraag stellen als iets niet duidelijk is.

 

Ik kan je niet echt helpen met de aalbessenstruik, al helpt de tuinaarde niet echt Dat had potgrond moeten zijn, tuinaarde (uit een zak bedoel je toch?) is aan de ene kant teveel bemest en aan de andere kant ook te grof voor in potten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Janny, kan je begrijpen hoe moeilijk het is overzicht te houden, alles te kunnen lezen en te begrijpen omdat ik mijn ervaring heb met adhd en dyslexi.

Wat Jorieke schrijft helpt wel, de kunst is de juiste rustige tijd er voor te vinden. Maar er zijn hier genoeg die je willen en kunnen helpen.

Van de vraag over framboos snoeien begrijp ik niet helemaal, of die vraag een andere vraag is of met deze vraag te maken heeft?

Maar goed een ding tegelijk, dus eerst je aalbes. Heb je een plekje in de tuin voor de aalbes, of juist om die rede in een pot/emmer?

Neem aan dat er gaten in de bodem zitten, zodat teveel water kan wegolopen?

Mocht je plek in de ruin hebben, zou ik die daar planten (afhankelijk van de plek). Zo niet zoals jorieke schrijft de potgrond aanpassen en dan de tijd geven aan de wortels. Het is even afwachten hoe de aalbes zal aanslaan en ontwikkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje!

Manlief heeft me volgend jaar een goede plek in de tuin " beloofd" , ik kan er zelf geen gras of tegels uithalen.

image11311407571940.jpg

image49141407571941.jpgimage19291407571942.jpgimage91191407571942.jpg

 

Inmiddels struik mét beleid in andere pot, met goede " afvoer" in potgrond gezet!

En de hele slechte bladeren eruit geknipt.

Voorlopig is de tuin een soort " speeltuin" . En moet ik het doen met wat je op de foto ziet.

Die " industriebakken" daar zit ook tuinaarde in, had dat ook potgrond moeten zijn?

Nu staat de framboos in tuinaarde en de aalbes in potgrond, beiden in grote potten!

Mijn vraag? Ik weet helemaal niet hoe ik zoiets moet verzorgen! sorry. Ik doe mijn best. En ben hier al helemaal blij mee.

Maar ik ben voortdurend bang dat ik alles fout doe. Zo groeien die kruiden heel hard en weet ik niet wat ik er mee moet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie tuin, daar kunnen kinderen en volwassenen mooi spelen.

Tuinaarde of potgrond, hier doen de stekken niet moeilijk en die krijgen heel wat te verduren.

Weet je wat voor een framboos het is? De frambozen hier staan, dragen hun vruchten op eenjarig hout en snoeien wij in de herfst/winter tot de grond terug ivm met ziektes. In het voorjaar lopen die dan weer nieuw uit, worden die niet terug gesnoeid komen er problemen met ziektes en parasieten.

Bij de aalbes snoei ik de takken die slecht zijn en takken die naar binnen groeien. Als ze in een rij staan, snoei ik ze als een heg en niet jaarlijks zoals hiervoor beschreven.

Het is mijn manier en niet de manier, maar voor mij werkt het. De anderen kunnen vast en zeker hun tips en advies geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bijvoorbeeld al weet waar je volgend jaar ruimte krijgt voor je aalbessenstruik én geen gras kan verwijderen, dan zou je nu bijvoorbeeld al een laagje karton op het gras kunnen leggen, op de betreffende plek, met steeds wat gemaaid gras erop en/of een laagje aarde. In het voorjaar is het gras dan dood en kan je je aalbessen op de vrijgekomen plek planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is niet zo veel mis met je aalbessenstruikje hoor. Dat zijn hele makkelijke planten. Ik zie eigenlijk niet direct tekenen van luis ( wat ook al geen ramp zou zijn trouwens ) maar eerder gewoon wat gebrek aan van alles. Het struikje stond dus in pot met tuinaarde uit zakken. Dat vind de aalbes niet zo super nee. Is gewoon te slecht voor een struik in pot.

Volgend voorjaar struikje in de tuin zetten, beetje verwennen met wat goede aarde en mest en mulch, en dat ding gaat groeien heen.. Zijn echt niet moeilijk.

 

En dan natuurlijk je man streng toespreken dat je planten niet volgend jaar een plekje wensen, maar dit najaar al.

Gaan de kleinkinderen maar ergens anders springen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...