ThomMo Geplaatst: 11 augustus 2014 Share Geplaatst: 11 augustus 2014 (aangepast) hallo iedereen ik heb sinds kort een kolenbrander schildpad en die moet ook eten dus ik vroeg me af hoelang duurt het voordat andijvie eetbaar isal vast bedankt en de groetjes ThomMo 11 augustus 2014 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 11 augustus 2014 Share Geplaatst: 11 augustus 2014 Je hoeft andijvie natuurlijk niet als krop te telen. Als je wat dikker zaait en de blaadjes apart afknipt of plukt, heb je - nu in de zomer - na een week of 4 al oogst van veel losse blaadjes. Als je het hartje, waar vanuit ze groeien, niet mee wegknipt, kun je zo lange tijd blijven oogsten van een rijtje andijvie. Als je dan bovendien hier en daar een plantje uit de rij verwijdert en dat verpoot naar een plekje alleen, dan groeit dat ook nog uit tot een echte krop. ca. 30 x 30 is een goede plantafstand. Andijvie kan lichte vorst hebben, dus je kunt er met wat geluk ook in de winter van oogsten dan. Kun je ze beschermen in een platte bak of kasje, dan heb je een echte wintergroente die in het voorjaar weer aan de groei gaat (en in april/mei gaat bloeien...maar misschien vindt een schildpad bloeiende andijvie = wat bitterder en stugger, voor ons niet meer lekker, helemaal niet vies) Een verwante plant is groenlof of roodlof. Die zijn nog wat meer bestand tegen wat kou. Misschien ook goed schildpadvoer? Voor al die gewassen is het nu een goede tijd om ze te zaaien. Met een zakje zaad van pakweg 1,50 kun je heeeeel veeel schildpaddenvoer telen! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ThomMo Geplaatst: 11 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 11 augustus 2014 bedankt voor de tips ik heb al roodlof en bittere smaken dat maakt het schildpadje niet uitmmaar ik ga heel snel andijvie zaad kopen groeten ThomMo Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Waaslander Geplaatst: 12 augustus 2014 Share Geplaatst: 12 augustus 2014 Er bestaat zelf plukandijvie , misschien de moeite om deze eens te proberen in een bloembak spreken ze van nachtvorst in een koele plaats zetten op vensterbank, dat ze beschermt zijn tegen de nachtvorst en dat je kunt blijven plukken natuurlijk afhankelijk van grote schildpad en daardoor behoefte aan groen . Houden deze schildpadden geen winterslaap dan is het denk ik niet nodig om te maken dat je tijdens de winter groen heb. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ThomMo Geplaatst: 12 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 12 augustus 2014 halo iedereenwaar ving ik pluk andijvie ben van dag bij tuinland praxis en welkoop geweest en daar vind ik alleen maar de nummer vijf en deze schildpadden houden geen winterslaap en zoveel hoef ik ook weer niet te telen want het is een kleine schildpad (buikschild 12 cm) groeten ThomMo Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Waaslander Geplaatst: 12 augustus 2014 Share Geplaatst: 12 augustus 2014 daar vind ik alleen maar de nummer vijf Nummer 5 ? van VT zaden ?http://zadengids.be/userFiles/images/zakjes/2010/vt_513_copy.jpg onder de nummer 5 sta Snij fijne krul . Maar schrijven ze blijkbaar voor om vroeg in het voorjaar te zaaien.http://www.avevewinkels.be/nl/tuin/moestuin/de-groentekok/fijne-plukandijvie hier zelfde verhaal Aveve is Belgische winkel maar dacht dat deze ook winkels hadden in Nederland al dan niet onder andere naam. Bij VT zaden onder sla staat Zaadlint saladegroenten misschien ook geschikt zit onder meer andijvie tussen ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.