Caatjeh Posted August 11, 2014 Share Posted August 11, 2014 Doorgaand op discussie : aardbei in pot bemesten, nu een nieuwe topic aangemaakt.. Het ging over de waterige smaak van mijn evie2 aardbei:Ja nu ik er zo over nadenk is dat ook zo ... die hele bemesting, ik blijf er mee worstelen... maar goed is ook mijn eerste jaar. Mijn evie2 doordrager heeft eigenlijk nauwelijks smaak.. ook als ik hem lang aan de plant laat rijpen. Heb alles braaf gedaan, MM mix samengesteld, bemest volgens voorschrift, goed water gegeven, en dan.... geen smaak. Gewoon waterig. Dan denk ik, zal het dan aan de bemesting liggen...[/i Waarop Bit antwoordde:We dwalen denk ik af ? Maar juist de Evie II , die is bij mij de állerlekkerste ! En staat toevallig ook in pot. Ik heb maar 1 plant om uit te proberen dit seizoen. En hij was ( is ) heerlijk !!Juist niks waterigs. Zéér smaakrijk. ( maakt helaas bijna geen uitlopers bij mij, maar bloeit nog volop )Wel zonnig zetten natuurlijk. Staat bij mij in de volle zon ( 9+ uur zon op een dag ). Krijgt gewoon 1 a 2 x op een hete dag water en niet te veel mest dus. Ruime pot. Dat wel. Potgrond en klei gemengd 50/50 Mijn vraag nu is bepaalt de hoeveelheid potgrond misschien de uiteindelijke smaak? Ik vraag me echt af hoe het komt dat mijn evie2 aardbei zo waterig smaakt? Deze aardbei staat in een aardbei toren en heeft per aardbei ongeveer 4 liter grond. Het staat op het balkon (zuid-oosten) met grotendeels van de dag zon, en veel warmte. In april langzaam werkende messtof die drie maanden zou werken. En sinds juli heb ik de Kristalon oranje om de week toegediend. Geen langzame meststof meer gegeven. Wilde de vloeibare mest proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 11, 2014 Share Posted August 11, 2014 Kun je iets aangeven over je dosering ? Ik begrijp dat je kristalon oranje ( NPK + magn : 6-12-36+3 ) geeft dus. Maar ja. Hoeveel ? Voor 1 plant met 4 liter grond ? Ik vind zélf 6-12-36+3 vrij heftig, maar ja , dat ben ik. De meer ervaren 'aardbeien-in bakken-kwekers' onder ons, doen dat misschien óók wel hoor. Ik dus niet. Mij lijkt dat voorál de grondsamenstelling, een niet te hoge dosering van snelopneembare mest , en dan ook vooral de licht-situatie ( zon , schaduw , koelte ) van belang zijn.Aardbeien houden niet van uitdrogen en eigenlijk ook niet van langdurige grote hitte. Zeker niet als ze in pot staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caatjeh Posted August 11, 2014 Author Share Posted August 11, 2014 Die Kristalon heb ik op advies van Duivenvoorde in febr. gekocht. Uiteindelijk aardbeimest van DCM gegeven, langzaam werkend, meer uit gemakzucht. Om uit te proberen in juli de Kristalon gebruikt, want de DCM zou dan wel uitgewerkt moeten zijn (100 dagen..) Hoeveel Kristalon? 10 gram per 10 liter. De aardbei toren heeft 18 vakken, dus ik bewater elk vak met de vloeibare mest. Geen verbrandingsverschijnselen bij de bladeren overigens... dus volgens mij niet overbemest. Ik weet niet hoeveel ml ik precies van de Kristalon geef per vak... ..Ik denk zo'n 7 liter in totaal (2/3 van 10 liter gieter), en dat verdeeld over 18 vakken. Maar dat is een inschatting, weet het niet precies. Misschien dat ik beter die langzame mest weer kan geven van DCM... heb ik de mest wat beter onder controle. De voedingsmeter gaf overigens aan dat er voldoende voeding in zat, niet teveel, niet te weinig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taita Posted August 12, 2014 Share Posted August 12, 2014 Mijn aarbeien geven dit jaar enorm veel goed smakende vruchten. Ik weet niet van welk ras ze zijn, maar ze staan in de volle grond in een bed met worteldoek erover. Ik heb de grond twee jaar geleden geprepareerd met varkens en kippenmest en geef in het voorjaar wat NPK. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts