Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Doorschieten veldsla

Essie28

Recommended Posts

Ik heb een tijd terug wat veldsla stekjes in de grond gezet. Verkeerde tijd waarschijnlijk maar ik zag ze staan in het tuincentrum en het leek me wel leuk. Ik had me er nog niet in verdiept. Nu is de sla aan het bloeien. 2h351zr.jpg

Ik denk niet dat ik hier nog veel sla van kan krijgen dus nu ga ik maar de zaadjes proberen te vangen. Hoe weet/zie ik wanneer ik dat moet doen? Is dat haalbaar bij veldsla om zelf te doen?

Het is best haalbaar om zelf zaad te winnen van veldsla, maar dan zou ik wel de sterkste en beste (bijv die de wintervorst het best doorstaan hebben) plantjes kiezen. De zaden rijpen medio Juni af en zitten elk in een plat, lichtbruin omhulsel dat gemakkelijk afvalt en openspringt. Op tijd oogsten dus of anders staat je bak vol met veldsla

Hier komt er al wat rucula en raapsteeltjes in de bloei. De knopjes zitten er al en ze zijn een beetje pluizig. Ik had gelukkig al de meeste bladeren weg gehaald maar de laatsten laten staan. Ik heb genoeg om te oogsten (note to self -> niet teveel zaaien volgend jaar) en de steeltjes die overbleven zijn omhoog geschoten en staan te wachten om uit te komen. Ik ben benieuwd wat er uit komt.

Good things come in small packages

je kan ze ook laten staan zodat ze zichzelf uitzaaien. De kleinze zaailingen verplaatst je dan voor de winter op de plaats waar je ze hebben wilt. Ik laat ze in de koudebak staan en heb dan de hele winter veldsla!

je kan ze ook laten staan zodat ze zichzelf uitzaaien. De kleinze zaailingen verplaatst je dan voor de winter op de plaats waar je ze hebben wilt. Ik laat ze in de koudebak staan en heb dan de hele winter veldsla!

Ja zo doe ik het ook en het zelfde met postelein.

Players only love you when they're playing.