prettig gestoord Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 Bij ons nieuwe huis staat het grondwater erg hoog en geeft binnen vochtproblemen. Om deze gedeeltelijk op te vangen gaan wij een aantal flinke drainage bakken en sleuven aanleggen. Een aantal van die bakken worden met zand bedekt en om nog wat extra vocht weg te halen willen we daar graag beplanten. Het is hierbij de bedoeling dat het een stuk van het terras afschermt qua inkijk. Online vind ik weinig anders als een hazelaar waar er al een stuk of 20 van op het perceel staan, braam of perenboom, zijn er nog andere mogelijkheden of was dat het wel? Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 Ik snap je vraag niet goed. Die drainagebak is dus een extra natte bak ? Of juist niet en is die extra doorlatend ? ( en bij grote droogte dus juist heel droog ? ) Ik snap de overeenkomsten van braam, peer en hazelaar niet zo goed. Die zijn geschikt voor op / in die put ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted August 20, 2014 Author Share Posted August 20, 2014 @bit, de drainage bak en sleuf liggen op ongeveer 90cm diepte daar komt weer zand en of grind bovenop. Het gebied waar onze woonboerderij op gebouwd is was vroeger een moeras. In dat zand om nog meer water te kunnen onttrekken is de bedoeling dat we deze beplanten zodat we niet met meter na meter (lees ruim 100m in lengte plus een aantal zijtakken) de grond zal dus niet doorweekt zijn maar hopelijk goed doorlatend na ons geploeter om al die krengen te graven en vullen! De peren, hazelaars en bramen zijn geschikt om op vochtigere grond te planten en onttrekken veel water. Voor de zomer kan ik er gewoon een aantal pompoenen en meloenen op zetten, maar ik wil juist ook afwisselen met vaste bomen en struiken. Het liefst dus met fruit of noten bomen. We hebben al verscheidene walnoten, tamme kastanjes en hazelaars op het perceel staan, dus afwisseling zou leuk zijn. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 20, 2014 Share Posted August 20, 2014 Als ik je omschrijving goed begrijp, zijn er bij jullie op het land op 90 cm diepte drainagepijpen ( van die plastic grote gele slangen met kokosvezel omwikkeld ? ) ingegraven. Het land is dus opengehaald. Daarna zijn de geulen die gegraven zijn voor het leggen van die slangen weer opgevuld. Met de uitgegraven grond dus ? Gemengd met grind wat ik begrijp. Of zelfs met nieuw aangevoerd zand en dit gemengd met grind ? Maakt nogal veel uit waar de beplanting in komt te staan.1: de uitgegraven grond zélf die teruggestort is in die geulen ( is geen zand, maar grond ( al zit je misschien op zandgrond ))2: de geulen zijn opgevuld met van buiten aangevoerd zand, echt zand, gemengd met grind dus. Bij optie 1 kun je alles poten wat er bij jou sowieso ook nu al groeitBij optie 2, beschik je op die plek over wel erg slechte conditie van die grond om daar bijvoorbeeld peren te willen zetten. Bramen zal nog wel gaan met bemesting pruim misschien een optie ? Ook met af en toe wat bemesting, maar die verdragen goed stenige en armere grond. Kers ook nog wel. Peer toch eigenlijk niet hoor, zo ook geen appel. Aan de andere kant. Die sleuven die je nu hebt liggen, of al dicht zijn, zijn meestal maar heel smal gegraven. De omringende bodem biedt de bomen en andere beplanting al heel wat aan goeds.Oppassen met echt diep wortelende grotere zaken. dat de wortelgestellen van de begroeiing niet de drainagepijpen gaan verstoppen.Peer en appel gaan wel op die diepte zitten. Pruim wortelt oppervlakkiger, kers ook. Braam kan heel diep gaan op zoek naar het grondwater ( braam en framboos maken 2 soorten van wortels, hele diepe lange én heel oppervlakkige ) Ik zou er niet te grote dingen op zetten denk ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted August 20, 2014 Share Posted August 20, 2014 Het idee van een drainage buis is juist dat deze veel water aan e grond onttrekt. Ik vraag me af of je daar wel waterslurpers bovenop kan zetten. Op die plek zit, als de drainage goed is aangelegd, amper water. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts