Flup Geplaatst: 28 augustus 2014 Geplaatst: 28 augustus 2014 Van de buren heb ik een aantal enorme courgettes gekregen + wat lekkere recepten daarvoor. Aangezien die recepten erg lekker zijn wil ik volgend jaar in mijn moestuin ook courgettezaden zaaien. Dus heb ik van een grote courgette een aantal zaden verwijderd (de grootste zaden!) en te drogen gelegd. Die zien er zo uit: Maar....als ik die vergelijk met de foto van courgettepitten in dit topic, dan zien die van mij er wel heel armetieterig uit. Heeft het zin om deze verder te drogen en in mei te zaaien of kan ik deze beter weggooien? Volgens de buren heeft het weinig zin om de zaden eruit te halen, aangezien deze courgettes van een plant uit de tuinmarkt komen en die eigenlijk altijd onvruchtbaar zijn? Klopt dat of is dat verhaal een fabel?Alvast bedankt! Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 28 augustus 2014 Geplaatst: 28 augustus 2014 Je kunt aan de zaden voelen of ze goed zijn ze moeten dan hard zijn, als je ze in kunt knijpen haalt het waarschijnlijk niets uit.En dat de plant onvruchtbaar zou zijn, is onzin. Ik denk dat ze het verhaal van F1 hybride planten bedoelen en dat gaat dan meer over soort echtheid. Quote
Flup Geplaatst: 28 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2014 Dank voor je antwoord Angela, ik ga de zaden straks even testen. Quote
RobO Geplaatst: 28 augustus 2014 Geplaatst: 28 augustus 2014 en dat geldt wel voor alle pompoenen: ze kruisbestuiven makkelijk dus je weet niet wat er uit je zaden gaat komen tenzij die pompo's en/of courgette's meer dan 750 m verderop stonden... Quote
Waaslander Geplaatst: 28 augustus 2014 Geplaatst: 28 augustus 2014 Enkele zaden extra drogen en als ze droog zijn deze (de extra) pellen en kijken of er iets in zit en volgroed . Quote
geertlaurent Geplaatst: 28 augustus 2014 Geplaatst: 28 augustus 2014 (aangepast) Zaden oogsten gaat zelfs uit een winkel exemplaar (een in de supermarkt gekochte courgette dus). Dit werkt enkel en alleen indien de vrucht rijp genoeg is en de zaden "vol" zijn maar dat voel je meteen. Kans op kruisbestuiving is zo groot dat je pompoen/courgettenzaden beter koopt Maar ook ik probeer ze graag uit nieuwsgierigheid eens uit die eigen zaden. Al zet je dan beter bijvoorbeeld 4 pompoensoorten en geen courgetten zodat ze enkel met "eigen soort" kruisbestuiven en dan het jaar nadien 4 soorten courgette zonder pompoen 29 augustus 2014 aangepast door Gast Quote
bio-fee Geplaatst: 29 augustus 2014 Geplaatst: 29 augustus 2014 Hou er wel rekening mee dat je dan een oneetbare/giftige courgettekruising op je bord kunt krijgen... Quote
speets Geplaatst: 29 augustus 2014 Geplaatst: 29 augustus 2014 Hoezo giftig? Hooguit niet lekker. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
bio-fee Geplaatst: 29 augustus 2014 Geplaatst: 29 augustus 2014 Giftig kan wel als de courgette gekruist is met een oneetbare soort (sierkalebas).Deze zijn dan heel erg bitter, en je wordt er goed ziek van als je daarvan eet. Je kunt dat aan de buitenkant van de vrucht niet zien, aangezien er vele eetbare en oneetbare soorten zijn, die op elkaar kunnen lijken. Quote
geedee Geplaatst: 29 augustus 2014 Geplaatst: 29 augustus 2014 Ik kan daar nergens een link van vinden bio fee. Wel vind ik dat kalebassen wel gegeten of gebruikt worden voor medicatie?? ( http://dier-en-natuur.infonu.nl/diversen/112231-kalebas-en-fleskalebas-van-servies-tot-medicijn.html#gebruikstoepassingen-kalebas ) Ik wil de zaden kruiden en roosteren dus wil natuurlijk weten of er gif in zit Quote
geertlaurent Geplaatst: 29 augustus 2014 Geplaatst: 29 augustus 2014 Als er geen sierkallabasen in uw tuin/op het moestuincomplex staan gaan ze heus niet giftig kruisen. Als je pompoenen koopt en dat zaad voortteelt loop je een risico... maar hoeveel boeren ken jij die sierkalabassen kweken? Zeker zijn? Koop dan altijd zaden van pompoen, courgette en soort gelijke groenten net omdat ze zo makkelijk kruisen. Dan heb je iets meer zekerheid en komt er geen leuke/maar ook geen wansmakelijke kloon uit. Quote
geedee Geplaatst: 29 augustus 2014 Geplaatst: 29 augustus 2014 Ik wil de zaden eten óók van kalebassen en vind die link over gif niet Quote
geertlaurent Geplaatst: 30 augustus 2014 Geplaatst: 30 augustus 2014 http://www.antigifcentrum.be/voeding/bittere-courgettes-en-pompoenenSite van het antigifcentrum, denk dat de regel dan is bitter vruchtvlees zaden niet eten? Quote
Flup Geplaatst: 31 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2014 Even een paar dagen niet online en meteen een paar pagina's aan antwoorden en nuttige tips! Bedankt!Ik gooi de zaden toch maar weg, gewoon courgettezaden kopen is makkelijker en zonder risico op kruisbestuiving. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.