Geplaatst: 22 december 20159 j Auteur Is intussen volledig groen.Ik laat hem uitdrogen en zal hem op mijn moestuintje inwerken.De paddenstoel die erop stond heb ik in een bokaal met beukensnippers gegooid en goed geschud om hem te breken en te vermengen,bevatte ook sporen dus wie weet brengt het wat op.Na nieuwjaar bestel ik graanbroed van oesterzwam- 2 soorten, ik weet alleen nog niet dewelke,ik wil wel resultaat op korte termijn.Dus dat wordt even uitzoeken. Enkel idioten herzien nooit hun mening
Geplaatst: 22 december 20159 j De gewone grijze en bruine oesterzwam geeft het snelste resultaat. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 22 december 20159 j Auteur en de koningsoesterzwam? Enkel idioten herzien nooit hun mening
Geplaatst: 23 december 20159 j Dat zijn de lekkerste. Wel een haartje lastiger te kweken. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 5 januari 20169 j Geachte shiitake kwekers... Doen de shiitake op wat dikkere stammen van ongeveer 25 30 centimeter dik en 30 centimeter hoog..de openhaardboer heeft alleen deze afmeting .
Geplaatst: 6 januari 20169 j @Aseel het hout moet eigenlijk niet ouder zijn dan 3 maanden en als dat zo is bij de houtboer? ga je gang. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 6 januari 20169 j Hout ouder dan 3 maanden is mogelijk maar dan moet je het eerst bewerkenPlaats het hout in een afgesloten bak {lucht dicht} onderwater voeg suiker en gist toe en laten fermenteren bij kamer temp.Na 1 a 2 maanden kan je dit hout gebruiken als het goed gefermenteerd is. Nadeel hier aan is de geur bij het fermenteren en dat het minder lang mee gaat en zeer belangrijk dat je des temeer moet oppassen voor kruisbesmetting bij het opstarten.
Geplaatst: 7 januari 20169 j De openhaardboer heeft ze al geklooft. De geschikte maat (20 centimeter breed en 1 meterlang) kan ik nergens in de buurt van zaandam vinden. Hoe komen jullie aan jullie eikenhout?
Geplaatst: 7 januari 20169 j Je kan het aan hoveniers vragen of je gaat naar de gemeentedepot waar je je afval mag storten en vraag het aan hun Marktplaats maar dan zal je zelf de boom moeten rooien Ik werk zelf met beukensnippers
Geplaatst: 8 januari 20169 j In de duinen staan heel veel eikenbomen. Misschien kun je via via aan mooie stammetjes komen (ik weet dat een zwager van een vriend van mij regelmatig eikenhout rooit).
Geplaatst: 9 januari 20169 j Vind een bedrijf dat in opdracht bomen rooit. Bij de gemeente hebben/weten ze vast wel iemand. Of google op bomen rooien zaandam.Neem contact op met die persoon en maak je wensen kenbaar. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 9 januari 20169 j Heb al heel wat afgebelt. Maar eikenhout in Als 1 van de forumleden een telefoonnummer weet . In de buurt Van Noord-Holland handig zijn voor me.
Geplaatst: 9 januari 20169 j Waar jij woont heb je ranzijn zitten die heeft nu 2 zakken beuken snippers voor 2,99 en is 20 liter {dierenafdeling word voor reptielen gebruikt}dit doe je in een emmer heet water er over deksel er op en laten gisten en je kan het gebruiken. Meestal worden bomen in het najaar of vroeg in het voorjaar gekapt en als je marktplaats in de gaten houd kan je zelfs het gratis krijgen of kijk bij jou gemeente bij kapvergunningen staat adres bij langs gaan en vragen doen ze meestal niet moeilijk over maar kost wel wat werk maar dan heb je het zoals je zelf wilt. Ik werk zelf het liefst met beuken snippers en voor oesterzwammen met een paardenvoergras toevoeging of voor de specials met graanen dan met de vergisting methode als sterilisatie.
Geplaatst: 9 januari 20169 j 51224 t.h.v. Augustijnen- kap 10 en herplant 28-12-2015straat 2-16 12 bomen51363 Dorpsstraat 38 bouwen machineberging 24-12-201551290 Omweg 38 aanbrengen hellingbaan 23-12-2015bij opslagboxen i.p.v.autoliftKrommenie51275 t.h.v. Jupiterstraat 48 kap en herplant boom 24-12-2015Zaandam51274 voor Burg. v.d. Stadt- kap boom (herplant in 24-12-2015straat 93 Burg. Ter Laanplantsoen)51293 t.h.v. De Oude Zwan 1 kap en herplant boom 30-12-201551068 Gedempte Gracht 103 vernieuwen voorgevel 29-12-2015en klein deel zijgevelwinkelpand51282 Schoolmeesters- funderingsherstel 29-12-2015straat 3951270 Texelstraat 83 vergroten woning 28-12-2015aan zij- en achterkant51231 achter Treilerstraat 39 kap boom (herplant 24-12-2015t.h.v. Jachtenlaan 76)51042 Westzijde 163 aanpassen gevels 24-12-2015
Geplaatst: 9 januari 20169 j Heb er 6 stuks gevonden...maar hoe werkt het met de beukensnippers..het is namelijk voor het eerst dat ik paddestoel kweek.
Geplaatst: 9 januari 20169 j Ik denk dat je beter had kunnen beginnen met Oesterzwammen groeit sneller en is erg makkelijk ook omdat ze bij lagere temp al groeien {dit geld niet voor gele of de roze hogere temp van af 20c pas groei} Beukensnippers in een emmer daar doe je heetwater bij tot 2 a 3 cm boven de snippers deksel er op en ergens in huis neerzetten zodat het gaat gisten en deksel dicht houden door de gisting word het zuurstof verbruikt en gaan schimmels en de meeste bacterie dood. Gebruik is op volgende manier uit laten lekken en meteen mengen of eerst nog koken en dan mengen met besmet materiaal en bij langzame groeiers is het beste 1 op 1 mengen ,dan in een zak of emmer zoals jij ze wilt kweken. Shiitake is een langzame groeier En je kan ook duvels in de emmer bij de beukensnippers doen om je stammetjes te besmetten
Geplaatst: 9 januari 20169 j Ga beide manieren proberen. . Stammen voor de lange termijn ..en beukensnippers voor de korte termijn.
Geplaatst: 9 januari 20169 j Vergeet niet dat de duvels helemaal in het gat van de boomstam moet worden geslagen dus de duvel moet glad in de stam zitten en daar kaarsvet of was over de duvels doen en stam vochtig houden voor 1 jaar en dan komen de eerste pas te voorschijn.
Geplaatst: 9 januari 20169 j Dat nat houden begrijp ik niet zo goed..als ik ze buiten zet.. in de schaduw. En alleen in de zomer als het warm word elke week water geef..is dat niet goed..en waarom niet na 1 jaar droog houden..als ik op de natte tuingrond leg ..dan blijven ze ook vochtig toch..
Geplaatst: 9 januari 20169 j Nat houden is met plantensproeier, alleen als de stam is opgedroogd en dit moet je geregeld bekijken en als die droog is even sproeien.in de schaduw kan het door omstandigheden ook heel snel uitdrogen schaduw is geen garantie op vochtigheid.Shiitake heeft minimaal 1 jaar nodig om de stam goed te doorgroeien dus langzaam groeiend.Ja de stam blijft vochtig op natte of vochtige grond, Maar als jij niet wil hebben dat een sneller groeiend soort jou kweek verpest raad ik dit afEn waarom omdat in en op de grond allerlei soorten schimmels en insecten een aanval op jou net besmette stam doen .Doordat shiitake langzaam groeit is er hele grote kans dat deze verdwijnt en je er wat anders voor terug krijgt wat je niet wilt. Ik ga nu weer even verder met mijn graan broed kijk straks wel weer of je nog meer wilt weten
Geplaatst: 9 januari 20169 j Over het nathouden en afdekken met kaarsvet....in Slowakije (waar mijn vrouw vandaan komt) doet men de stam (nadat deuvels er in geslagen zijn) in een zak en bind deze dicht Ik heb onlangs een stuk of 4 stammen geent en heb 1 van die stammen ingepakt in een vuilniszak, deze laat ik een maand 2 liggen en pak hem dan pas uitHet lijkt mij een prima methode....of dit zo is zullen we tzt wel ervaren
Geplaatst: 9 januari 20169 j Begint nu best ingewikkeld te worden..maar als ik de eikenstammen met shiitake ent en die in de moestuon op een pallet leg en daarom heen de eerste jaar plastic eromheen doe met een kleine gaatje. .zodat ze nog kunnen ademhalen. Maar toch wel vochtig blijft.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.