Erny Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Kweeperenjam(Uit: Inmaken van Hans Gerlach - ISBN: 9789044712247) Bereiding: 1 uurHoudbaarheid: 12 maanden Ingrediënten voor ca. 1,25 liter.1 kg Kweeperen2 el citroensap750 g fijne kristalsuikerpapieren theefilters met sluiting 1.Was de kweeperen, verwijder de stelen en kelkjes. Snijd de vruchten in partjes, verwijder de klokhuizen en doe ze in de papieren theefilter. Sluit de filter. (De klokhuizen bevatten veel pectine, belangrijk voor het geleren!).Kook de kweeperen en de klokhuizen in 1/2 liter water gedurende 40 minuten op een laag vuurtje totdat de kweeperen uit elkaar beginnen te vallen.Verwijder de theefilter en pureer de vruchten met het kookvocht. 2.Weeg 1 kg vruchtenpuree af en breng dit samen met 750 g suiker al roerend aan de kook. Laat op een hoog vuur 10 minuten doorkoken en blijf voortdurend roeren.Doe een geleiproef. Geleert de jam nog niet, kook hem dan nog 2 minuten, herhaal de geleiproef. 3.Vul de glazen potten met schroefdeksel tot de rand met het hete mengsel en sluit ze direct. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorus Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Zie ook www.kweepeer.nl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 (edited) Proefpotje kweeperenjam gemaakt met weinig suiker (1:4), maar dat was niet erg smaakvol, ondanks de citroen en de specerijen.Suiker trekt de smaak natuurlijk op, maar de peren zijn ook nog behoorlijk groen. Zou dat laatste ook een reden kunnen zijn? Het sap wordt ook niet rood. Kan ik de kweeperen beter nog een aantal weken laten narijpen in de schuur voor een betere smaak?Of rotten ze snel? (Ik maak mijn jam altijd met 1/4 suiker, en dat smaakt normaliter prima en is ook goed houdbaar. Dus daar gaat mijn vraag niet over ). Edited September 16, 2015 by Guest Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Van die ene peer die aan de boom hangt zullen we niet veel jam hebben zeker?Wat kan ik daar mee aanvangen? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Ken je de recepten van de kweeperensite? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Proefpotje kweeperenjam gemaakt met weinig suiker (1:4), maar dat was niet erg smaakvol, ondanks de citroen en de specerijen. Kan ik de kweeperen beter nog een aantal weken laten narijpen in de schuur voor een betere smaak?Of rotten ze snel? narijpen lijkt me beter, niet te vroeg plukken ook, maar te laat plukken betekent vaak een bruine binnenkant als je ze plukt zouden ze al een flinke geur moeten hebben, = zo eind september hier in H., optillen en een beetje draaienze kunnen zeker wel rotten maar dat zie je snel genoeg (bruin en zacht natuurlijk) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Dank Rob, ik had het geluk dat ik bij iemand anders mocht komen plukken, maar alles moest er wel in 1 keer af (want ze begonnen te vallen en dat wilde ze niet). Vandaar. Vandaag weer wat geprobeerd: gelei gemaakt van de complete vrucht, met meer suiker én geleipoeder, maar ondanks die poeder is hij érg dun. Wel prachtig rood geworden door de suiker (links achter). De jam van gister staat links voor, die gele. Vandaag ook weer gejamd, zonder klokhuizen maar met 1 op 2 suiker. En die is prima gelukt, zelfs zonder pectine-toevoeging!Het wordt zo wel mierenzoet, vinnik. En ook roder dan gister. Onvoorspelbaar spul...Maar ik zie het nu weer helemaal zitten Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 In kweepeer zit nogal wat pectine dus je zou eigenlijk alleen gelei suiker toe hoeven te voegen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 ja, klopt, wij koken de schillen en klokhuizen apart en voegen dat bij de jam zo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 @ Angela: ik gebruik apart geleermiddel omdat ik dan zelf kan bepalen hoeveel suiker ik toevoeg (= zo min mogelijk). (ik moest steeds aan jouw moeder denken toen de gelei hing uit te lekken ) @ Rob: ja, dat verhaal over pectine heb ik gelezen. De jam is vandaag prima gelukt zonder extra pectine. Maar de gelei heeft de consistentie van dunne honing. Ik heb de hele vrucht gebruikt, met schil en klokhuis en al, en lang laten trekken, dus daar kan het niet aan liggen. Ook nog pectinepoeder toegevoegd, hielp niet. Heb ik dan teveel water toegevoegd? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 te lang gekookt? na een minuut of 7 wordt de geleerwerking van pectine mindertoch te weinig suiker/citroenzuur?je onrijpe vruchten hebben minder pectine?je gekochte pectine heeft veel suiker nodig? er zijn trouwens meer pectinesoorten, als je ze koopt, de ene wil veel suiker en wat zuur, de ander werkt op basis van calcium linkje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 @Rob, ik verbaas me elke keer weer over jouw verzameling bruikbare links. Én over het feit dat je ze zo feilloos weet te vinden Ik ben ze vaak kwijt of erger: vergeet dat ik ze überhaupt heb. Te lang gekookt zou kunnen.Ik ga verder studeren en experimenteren. Bedankt weer. @Angela: heb jij intussen kweeperen gevonden? PB me anders even, dan stuur ik je wat op. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 Persoonlijk vind ik mijn eigen recept kweeperenjam heel erg lekker... zie: http://www.bloggen.be/appeljam/archief.php?ID=2009700 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 @Rob, ik verbaas me elke keer weer over jouw verzameling bruikbare links. Én over het feit dat je ze zo feilloos weet te vinden Ik ben ze vaak kwijt of erger: vergeet dat ik ze überhaupt heb. Te lang gekookt zou kunnen.Ik ga verder studeren en experimenteren. Bedankt weer. @Angela: heb jij intussen kweeperen gevonden? PB me anders even, dan stuur ik je wat op. Nee nog niet gevonden maar opsturen is ook nogal wat waarom kom je niet gezellig naar de Moestuinforumdag?Ik ga anders gewoon weer van die kleintjes gebruiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 @appelvrouw: Dank Jet, ik heb voor het eerste potje inderdaad jouw recept aangehouden, maar met veel minder suiker. Dat zoete is mijn smaak niet. Ik ben meer van de nootmuskaat en gember en kaneel en rum erdoor Zag ook een recept met mosterd, dat ga ik zeker ook nog proberen. Tip: ik heb zo'n klein hiepje, waar de slager de biefstuk mee plat slaat. Daarmee ga ik die harde peren te lijf. Gaat erg goed. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 18, 2015 Share Posted September 18, 2015 hiepje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted September 18, 2015 Share Posted September 18, 2015 Ik denk zo een: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 18, 2015 Share Posted September 18, 2015 Nee zo 1 denk ik: Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 19, 2015 Share Posted September 19, 2015 Heuh??? Zal wel dialect zijn Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted September 20, 2015 Share Posted September 20, 2015 Ik heb gisteravond een lading kweeperen schoon gemaakt, in blokjes gehakt, onder water gezet en tot moes gekookt, met schil en pitten en het sap van een citroen. Na dit even te laten afkoelen heb ik het sap van het vruchtvlees gescheiden en dat laatste door een fijne roerzeef gedraaid om er de rest van het sap uit te halen. Het is de eerste keer dat ik kweeperen verwerk, ik heb ze gekregen van de buren die er niets mee doen. Het sap ziet mooi roze, ziet er na een nachtje koelkast al mooi ingedikt en gelachtig uit en zal weinig suiker nodig hebben om een stevige gelei te geven. Het smaakt lekker maar is wel een beetje bitter. Voor ik eraan begon, heb ik even rond gekeken op Franse en Spaanse websites (in Spanje maakt men daar carne de membrillo van, een stijve plumpudding die bij kaas gegeten wordt) en heel vaak worden de pitjes gewoon meegekookt. Had ik dit niet mogen doen? Is dat bittere gewoon typisch voor kweeperen of waren de vruchten onvoldoende rijp? Ze waren wel hard, maar al behoorlijk op kleur (grotendeels geel i.p.v. groen) - of moeten ze rijper zijn om te verwerken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted September 20, 2015 Share Posted September 20, 2015 Ik was ze alleen even en gooi ze dan in de pan om te koken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 20, 2015 Share Posted September 20, 2015 Eerlijk gezegd viel de pure smaak mij ook nogal tegen. Toevoeging van suiker (gember, kaneel, drank enz) haalt de smaak wel enorm op. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted September 20, 2015 Share Posted September 20, 2015 Ik voeg alleen kweepeer en geleisuiker toe meer heeft het echt niet nodig.Misschien waren de kweeperen nog niet rijp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 20, 2015 Share Posted September 20, 2015 Dat denk ik eigenlijk ook, kweepeerjam en gelei is juist heel geurig en smaakvol! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted September 20, 2015 Share Posted September 20, 2015 Ik ben bang dat je ze wat te vroeg hebt geoogst. Hier zijn ze nog niet klaar,ik gok zo half oktober pas,dat de eersten echt goed zijn. Ik vind het erg lekker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts