Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wij hebben recentelijk een sappan gekocht, mede omdat we een flinke oogst aan appels hadden.

Afgelopen weekend was het zover en hebben we het voor het eerste gebruikt en geprobeerd.

IMG065939071411071456.JPG

De resultaten:

Appels: 5kg in de pan en ruim 1,5 liter sap, en ook nog veel appelmoes

(eerst hadden we de appels niet geschild, maar toen we zagen hoeveel "residu" er was zijn we gaan schillen voor appelmoes)

Peren: 2,5kg in de pan en 1,5 liter sap

Druiven (rood): bodempje in de pan (we hadden niet meer) en ruime halve liter sap

Ons viel de appels qua sap wat tegen, we hadden meer sap verwacht, en zijn benieuwd naar jullie ervaringen met de sappan.

Wat is nu echt een knaller qua fruit om in de sappan te ontsappen?

Ook recepten/combinaties zijn welkom.

als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan

Geplaatst:

ziet er prima uit!

we hadden een leenpan van 7kg maar hebben net een wat grotere gekocht van 10 l

wij hadden van 3 kg appels 0,8 liter sap

het beste gaan pruimen, bessen, bramen die gooien we allemaal door elkaar : 3 kg geeft 2 liter sap

peren hebben we maar weinig, die eten we zo; druiven nog idem

ik wil nog wel tomaatjes proberen

we sparen flessen met klikdeksel, zoals van appelsientje met perensap, 1,77 euro met sap dus de flessen zijn voor niks

afwassen met hete soda en in de oven op 120 graden voor een half uurtje

Geplaatst:

vlierbessen is een dankbaar fruit. komt veel sap van waar je daarna van alles mee kunt maken.

Jam, mixen met alcohol, gelei van maken enz.

pruimen is ook een goede fruitsoort waar je veel sap van krijgt

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties, het belangrijkste voor mij is gewoon om even de bevestiging te krijgen dat vooral onze appelsap hoeveelheid redelijk overeen komt met andere ervaringen.

Voor de rest was dit proberen, en kijken we uit naar de bessen oogst van volgend jaar, daar lijkt me de sappan ideaal voor.

Vlierbessen hebben we zelf niet, maar ik overweeg een struik aan te planten...

als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ben nieuw op dit forum en heb vandaag een sappan gekocht. Nu verbouwen wij als hobby verschillende pepers. En ben eigenlijk opzoek naar leuke recepten voor de sappan en of er ervaringen zijn met recepten met pepers in de sappan. Graag hoor ik of iemand een leuke site weet of zelf ervaring heeft.

Geplaatst:

Wij hebben laatst sap gemaakt van kersen en zwarte bessen en toen bleef er zoveel over aan 'residu' dat we daar weer een 'prutje' van gemaakt hebben voor in toetje.

Dubbel

effect

Geplaatst:

pepertjes heb ik nog nooit geprobeerd, ik denk dat ik gek zou worden van de peperprik (heb ik nu al bij het maken van sambal in een dicht pannetje)

wij gebruiken de pan ook wel als stoompan voor grote hoeveelheden groente of grote stukken vis; rijst ging niet omdat de gaatjes te groot zijn

linkje in het Engels

binnenkort zijn de vlierbessen rijp, dat wordt een nieuw project

ps: probeer niet om extra sap uit je fruit te krijgen door nog eens in de overgebleven pulp te roeren....

• 1 maand later ...
Geplaatst:

hebben we dit jaar ook gedaan, 40 minuutjes

gaat prima samen en is lekker

wij doen er geen kruiden oid in, wel een schepje citroenzuur als we het willen bewaren (10g per liter)

Geplaatst:

ja, kan natuurlijk prima zonder als je heel schoon werkt

hier gaat zo een sapje wel eens gisten en wij vinden het extra zuurtje ook wel lekker

• 6 years later...
Geplaatst:

Vandaag voor het eerst met de sappan gewerkt. 3kg peren en een beetje aardbeien (voor het kleur) opgezet. Mijn perensap slaakt echter wat waterachtig. Hoe kan ik de smaak krachtiger maken? Korter laten ontsappen? Ik deed nu maar wat qua timing. 

Geplaatst:

Ik had dat ook bij de vlierbessen. Ik heb de pan maar één keer gebruikt dus ik weet er niet veel van. Als ik het me goed herinner, werd vooral tegen het einde de smaak minder. Bij de start was het beter. 

Als je met gekocht fruit werkt, dan kan het ook daaraan liggen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...