japie101 Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Wij hebben recentelijk een sappan gekocht, mede omdat we een flinke oogst aan appels hadden.Afgelopen weekend was het zover en hebben we het voor het eerste gebruikt en geprobeerd. De resultaten: Appels: 5kg in de pan en ruim 1,5 liter sap, en ook nog veel appelmoes (eerst hadden we de appels niet geschild, maar toen we zagen hoeveel "residu" er was zijn we gaan schillen voor appelmoes)Peren: 2,5kg in de pan en 1,5 liter sapDruiven (rood): bodempje in de pan (we hadden niet meer) en ruime halve liter sap Ons viel de appels qua sap wat tegen, we hadden meer sap verwacht, en zijn benieuwd naar jullie ervaringen met de sappan.Wat is nu echt een knaller qua fruit om in de sappan te ontsappen? Ook recepten/combinaties zijn welkom. Quote als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan
RobO Geplaatst: 19 september 2014 Geplaatst: 19 september 2014 ziet er prima uit!we hadden een leenpan van 7kg maar hebben net een wat grotere gekocht van 10 l wij hadden van 3 kg appels 0,8 liter sap het beste gaan pruimen, bessen, bramen die gooien we allemaal door elkaar : 3 kg geeft 2 liter sapperen hebben we maar weinig, die eten we zo; druiven nog idemik wil nog wel tomaatjes proberen we sparen flessen met klikdeksel, zoals van appelsientje met perensap, 1,77 euro met sap dus de flessen zijn voor niksafwassen met hete soda en in de oven op 120 graden voor een half uurtje Quote
Old Rose Geplaatst: 20 september 2014 Geplaatst: 20 september 2014 vlierbessen is een dankbaar fruit. komt veel sap van waar je daarna van alles mee kunt maken. Jam, mixen met alcohol, gelei van maken enz.pruimen is ook een goede fruitsoort waar je veel sap van krijgt Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
japie101 Geplaatst: 21 september 2014 Auteur Geplaatst: 21 september 2014 Bedankt voor jullie reacties, het belangrijkste voor mij is gewoon om even de bevestiging te krijgen dat vooral onze appelsap hoeveelheid redelijk overeen komt met andere ervaringen. Voor de rest was dit proberen, en kijken we uit naar de bessen oogst van volgend jaar, daar lijkt me de sappan ideaal voor.Vlierbessen hebben we zelf niet, maar ik overweeg een struik aan te planten... Quote als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan
jull2010 Geplaatst: 4 september 2015 Geplaatst: 4 september 2015 Hoi allemaal, Ben nieuw op dit forum en heb vandaag een sappan gekocht. Nu verbouwen wij als hobby verschillende pepers. En ben eigenlijk opzoek naar leuke recepten voor de sappan en of er ervaringen zijn met recepten met pepers in de sappan. Graag hoor ik of iemand een leuke site weet of zelf ervaring heeft. Quote
marja vH Geplaatst: 4 september 2015 Geplaatst: 4 september 2015 Wij hebben laatst sap gemaakt van kersen en zwarte bessen en toen bleef er zoveel over aan 'residu' dat we daar weer een 'prutje' van gemaakt hebben voor in toetje. Dubbeleffect Quote
RobO Geplaatst: 5 september 2015 Geplaatst: 5 september 2015 pepertjes heb ik nog nooit geprobeerd, ik denk dat ik gek zou worden van de peperprik (heb ik nu al bij het maken van sambal in een dicht pannetje)wij gebruiken de pan ook wel als stoompan voor grote hoeveelheden groente of grote stukken vis; rijst ging niet omdat de gaatjes te groot zijn linkje in het Engels binnenkort zijn de vlierbessen rijp, dat wordt een nieuw project ps: probeer niet om extra sap uit je fruit te krijgen door nog eens in de overgebleven pulp te roeren.... Quote
annemiek123 Geplaatst: 7 oktober 2015 Geplaatst: 7 oktober 2015 Ik ben ook druk in de weer met de sappan, heb nu appels en witte kleine druifjes liggen, kunnen die samen in de pan? Want druiven moeten in principe korter dan appels.... en de smaak samen?? nog kruiden toevoegen? iemand ervaring mee? Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
RobO Geplaatst: 8 oktober 2015 Geplaatst: 8 oktober 2015 hebben we dit jaar ook gedaan, 40 minuutjesgaat prima samen en is lekker wij doen er geen kruiden oid in, wel een schepje citroenzuur als we het willen bewaren (10g per liter) Quote
annemiek123 Geplaatst: 8 oktober 2015 Geplaatst: 8 oktober 2015 hoezo voeg je dat dan toe, met de sappan kun je het toch zowiezo een jaar bewaren zonder iets extra toe te voegen? heb hier nu inmiddels 25 flessen staan met verschillende sappen zonder toevoeging. Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
RobO Geplaatst: 8 oktober 2015 Geplaatst: 8 oktober 2015 ja, kan natuurlijk prima zonder als je heel schoon werkthier gaat zo een sapje wel eens gisten en wij vinden het extra zuurtje ook wel lekker Quote
Sophie Vertongen Geplaatst: 30 augustus 2022 Geplaatst: 30 augustus 2022 Vandaag voor het eerst met de sappan gewerkt. 3kg peren en een beetje aardbeien (voor het kleur) opgezet. Mijn perensap slaakt echter wat waterachtig. Hoe kan ik de smaak krachtiger maken? Korter laten ontsappen? Ik deed nu maar wat qua timing. Quote
fre3ke Geplaatst: 30 augustus 2022 Geplaatst: 30 augustus 2022 Ik had dat ook bij de vlierbessen. Ik heb de pan maar één keer gebruikt dus ik weet er niet veel van. Als ik het me goed herinner, werd vooral tegen het einde de smaak minder. Bij de start was het beter. Als je met gekocht fruit werkt, dan kan het ook daaraan liggen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.