Ga naar inhoud

Even voorstellen: omaTine

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Dag allemaal.

Vele jaren heb ik tomaten en aardbeien gekweekt in potten op het balkon. Tot voor kort had ik een heel groot balkon op het zuiden met heel veel potten, nu een klein balkon op het noord-oosten. Sinds de verhuizing staan de tomaten beneden in het kleine tuintje (i.v.m. de zon) en ben ik van 10 tomatenpotten naar 4 gegaan (met elk 3 planten). 'k Hield dus potten over. Dat werden er dit voorjaar nog veel meer, nadat de larven van de lapsnuitkever de aardbeienplanten om zeep hadden gebracht (mijn schuld: als gevolg van een verhuizing heb ik de aardbeien niet tijdig verpot) en ik het even met die aardbeien had gehad. 'k Heb toen besloten om te gaan 'moestuinieren in potten'. Niet gehinderd door enige kennis van zaken heb ik een heleboel zaailingen gekocht en in potten gestopt: andijvie, bietjes, sla, sperzieboontjes (zelf gezaaid), broccoli, spruitkool, augurk, courgette, boerenkool en misschien vergeet ik nog wat. Met wisselend succes. Van de sla en de andijvie een paar keer gegeten (steeds de buitenste blaadjes geplukt tot ze dreigden te gaan doorschieten; ik ben alleen dus is er al gauw een maaltje), idem van de boontjes (maar die vond ik wat flauw smaken, een ander ras gekocht en voorgezaaid) en de bietjes, 1 courgette geoogst (daar moet ik volgend jaar toch echt 2 planten van hebben), 1 lief klein broccoli-roosje geplukt en rauw opgegeten........en toen kwamen de rupsen. Met het blote oog nauwelijks te zien, alleen kenbaar aan de uitwerpselen en de gaten in de bladen. Gesproeid met water/zuivere zeep, maar daar kan boerenkool niet tegen. Rupsen vertrokken, maar de boerenkool rook en smaakte bij het koken naar groene zeep (dus weggegooid). De broccoli kon ik verder wel vergeten en de spruitkool eigenlijk ook. Toch laat ik die nog even laat staan, want hoewel er zowat geen blaadjes meer aanzitten, groeien er wel wat piepkleine spruitjes. Verder staan er alleen nog sperzieboontjes en boerenkool.

Wat foto's erbij om het verhaaltje 'op te leuken' (vooral die van de spruitjes per heden).

Groet, omaTine

PS: hoop dat de foto's doorkomen

IMG150227921411996861.JPG

IMG151124271411996869.JPG

IMG152599281411996875.JPG

IMG152613811411996882.JPG

aangepast door Gast

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...