Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aangeboden: Wichter Stekken


Sandra

Aanbevolen berichten

Heb twee mooie Wichterboom stekken.

 

De stekken groeien zeer snel en binnen 1 a 2 jaar heb je al een dragende boom met heerlijke wichten vruchten. Wie wil ze graag hebben.

 

Op te halen in Appelscha ( FR) ( zelf ff een kuip of zak meenemen ) Wat wil ik er voor terug? Ik zoek een mooie vaste plant als de Zonnehoed, een andere mooie vlinder/bijen lokkende bloeier ( wel vaste plant) mag ook.. Iets anders in ruil is ook goed.

groetjes Sandra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik (als Limburger in Zeeland) niet wist wat een wichter is, heb ik het even opgezocht.

 

Voor alle niet-Friezen: In deze link wordt het in geuren en kleuren verteld

http://www.dewouden.com/uploads/wichter-blozende-wangen-en-bruine-sproetjes(1).pdf

 

Zeg dus nooit: Een wichter is een soort pruim!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak meestal gewone pruimenjam zoals op veel sites beschreven.

Soms speel ik wat met de hoeveelheid suiker.

Ze zijn het ene jaar zoeter als het andere jaar is mij opgevallen.

De saus staat op smulweb.

Vrijwel zelfde als jam, maar dan geen geleisuiker maar gewone.

Niet gaan ontpitten is af te raden.

De pitten mee koken maakt het bitter.

Het is even een werkje, maar het resultaat is veel beter!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 9 years later...

Even een oud topic omhoog hijsen. Afgelopen weekend leerde ik in Friesland van het bestaan van een Wichter. En nu wil ik wel een stek. Zijn er hier op het forum mensen die er eentje hebben die stekken produceert? 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wichters zijn lekker! Ik had er vroeger 1 op mijn erf in Friesland. Volgens mij zijn het wilde pruimpjes dus kun je gemakkelijk een nieuwe struik/ boom kweken uit opschot.

 

ik zou er ook welmweer 1 willen in de hoop dat die niet vatbaar is voor pruimenmot, en dat de halsbandparkieten er van af blijven…

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou... die ene Wichter die van Thea kwam heeft eigenlijk nooit vrucht gegeven, behalve aan 1 vage ondertak. Staat op de nominatie om verwijderd te worden.

En de vermoedelijke Wichter die achter het huisje staat geeft hele droge vruchten, wel goed voor inmaak.

En dan heb ik nog, hier achter het huis, een vermoedelijk Wichter-achtig wild pruimeboomgebeuren (boom afstammelingen van boom achter bij mn oma) met kleine paarse pruimpjes, die zijn wel lekker, zo en in de inmaak.

aangepast door Erny
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...