RobO Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 (edited) Iedereen heeft er wel: kooktruukjes om iets te redden of juist nog lekkerder te maken; Bijvoorbeeld:- kerrie en peper bak je altijd eerst zachtjes aan met wat ui voordat je de rest van de schotel klaar maakt, dat geeft veel meer smaak- te zoute soep kun je redden met een paar aardappels, even mee laten trekken en er later uit vissen (en ergens anders voor gebruiken)- eiwit klop je in een heel schone kom, even poetsen met wat citroensap- pompoenen even roosteren geeft meer smaak dan alleen maar garen- visbouillon moet je nooit langer laten trekken dan een minuut of 20-30; de bouillon wordt anders tranig- knoflook bakken in de pan: mag niet sterk gaan ruiken, dan wordt ie bitter- rijst even wassen voordat je gaat koken, hij wordt minder plakkerig want je spoelt het rijstmeel weg- de pan eerst verhitten voordat je de olie erin doet, samen met een klontje boter voor evt. meer smaak- vleesbouillon een uur of 5 in de oven op 90 graden wordt heel lekker en brandt nooit aan- een dikke eierpannekoek bak je twee keer: van onderen op het vuur, van boven onder de grill- oliebollen en vis bak je buiten- bij brood bakken meng je het zout eerst door de droge bestanddelen, dan pas water erbij- een zuurdesemstarter start razendsnel met een bio rodekoolblad erin- stoven gaat prima in de oven- fruit en tomaat wecken gaat prima in de oven, rode kool gaat prima in een snelkookpan- scherpe messen snijden geen vingers (als je je vingers gekromd houdt tenminste)- carpaccio kun je goed snijden van heel licht bevroren vlees- uien voor een uiensaus moet je in zo gelijk mogelijke stukjes snijden, niet te grof, en wel goed gaar zijn- soesjes moet je ook allemaal gelijk maken en een soepele bite hebben, de vulling moet smeuig zijn- noten kraak je met een hamer: http://www.npo.nl/keuringsdienst-van-waarde/23-04-2009/RVU_103880 De RobO vraagt zich af: wat zijn uw kookgeheimpjes? Edited October 21, 2014 by Guest Quote
Loraine Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Bij het maken van appelcake zakken de appel stukjes altijd naar benedenNiet meer als je ze extra klein snijd en er wat bloem doorheen doet Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren."
thea Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 rode stoofperen en kweeperen.In 10 min rood en gaar.Koken in een snelkookpan-10 min met kaneel stokje. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
zaaizee Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 paar draadjes saffraan in tomatensoep geeft mooie soepogen Quote
zaaizee Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 (edited) * kerriepoeder met veel zout bak je altijd eerst zachtjes aan voordat je de rest van de schotel klaar maakt, dat geeft een meer volle rijpe kerrie smaak * als spek bakken niet lukt en te waterig blijft (bah!) paar drupjes maggi smaaksversterker toevoegen aan spek - functioneert als roundup in je spek Edited October 10, 2014 by Guest Quote
weknow Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Zaaizee schreef: paar draadjes saffraan in tomatensoep geeft mooie soepogen En nu loop ik me al een halfuur af te vragen wat soepogen zijn....??? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
weknow Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Mayonaise is heel makkelijk te maken. Niets nodig van ingrediënten op temperatuur brengen of ei-geel scheiden of andere geheime tips. Flinke eetlepel mosterd + alles uit een ei in een hoge smalle kom. Even mengen met een staafmixer en dan onder het draaien van de mixer (archaide-)olie erbij gieten tot het iets dikker is als gewenst. (Het wordt dus dikker/stijver hoe meer olie je erbij doet) Dan nog een scheutje azijn erdoor mixen. Half minuutje werk en lekkerder dan alle gekochte mayonaise. Het eiwit maakt het extra luchtig. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Lieke81 Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 @weknow die rondjes/druppeltjes (vet?)die in de soep drijven. Of een ontstoken oog ( bij ons dan ) Quote
appelvrouw Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Pompoenen die te hard zijn om open te snijden( van enige hoogte) laten vallen op een stenen vloer. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jenneke Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Gemberwortel bevroren verwerken; de schil kun je dan heel mooi dun eraf schrapen met een bot mesje of theelepeltje en je kunt hem heel mooi fijn raspen zonder vezelige draden. En je kunt een lekker groot stuk kopen want het blijft lekker lang goed in de vriezer. 1 Quote
SuusP Posted October 10, 2014 Posted October 10, 2014 Ik heb eigenlijk nooit bakpoeder of zelfrijzend bakmeel in huis. In plaats daarvan wel citroenzuur, baksoda en bloem (die ik ook voor andere dingen kan gebruiken):Bakpoeder: 1 deel citroenzuur door de vijzel verpulveren, dan 1 deel baksoda. Snufje zout erbij. Maak het direct voor gebruik anders gaat het al reageren (schuimen). Zeker als het vochtig is.Zelfrijzend bakmeel: per 100 g bloem een theelepel bakpoeder toevoegen. Het is soms even rekenen, maar ik grijp zo nooit mis 1 Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
geedee Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Speklappen voor op de BBQ gaan eerst 5 minuten omwikkeld met keukenpapier in een schaal in de micro. Scheelt enorm veel gespetter én gaartijd. Kip, voor een roerbak, in blokjes garen in water met bouillonblokje wn op allerlaatst toevoegen. Kip wordt zo nooit droog. 1 Quote
wouttie75 Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Voor de nasi.... bijna gare (al dente) rijst afspoelen met koud water, het kookproces stopt en gaart niet door, en de zetmeel spoel je eraf, zo altijd mooie droge nasi ! Geldt ook voor de bami (noodles) 1 Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
mijke Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Kip wordt altijd mals als je wat citroensap door je marinade doet.Als de bodem van de quiche te nat blijft; even wat maizena op de bodem strooien voordat je de vulling er in doet. De vulling voorkoken en dan het vocht er uit drukken door een zeef helpt ook.Als je curry oid maakt en het valt te scherp uit; even een paar schepjes suiker mee laten pruttelen voor je serveert.Om ellendige aan je hand plakkerige drek te voorkomen bij het maken van brood(achtig) deeg: roer het vocht (melk, water, karnemelk, yoghurt of wat je ook gebruikt) eerst met een vork door de droge bestanddelen totdat alles is opgenomen. Kneed daarna pas verder met de hand.Als je koude boter door bloem moet kneden tot het een zanderige structuur heeft, doe dit dan eerst met 2 messen en doe alleen het laatste stukje fluks met koude handen. Maar alles 5 seconden in de keukenmachine flikkeren werkt ook. Ik heb er vast nog veel meer, alleen zijn die voor mij zo vanzelfsprekend geworden dat ik er niet meer bij stil sta! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
thea Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Handen insmeren met olie,als je met pepers ga werken/snijden.dan blijft de scherpe sap niet in je huid achter. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Piroska Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Voor ( Hongaarse-) gerechten met paprikapoeder: Poeder altijd oplossen in vet, dus uien fruiten dan pan van het vuur, paprikapoeder toevoegen ook van het vuur, goed roeren en dan pas weer verder koken OP het vuur, dit komt de smaak heel erg ten goede. 1 Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
RvO Posted October 14, 2014 Posted October 14, 2014 @weknowMayo-truc werkte fantastisch. Met weemoed kijk ik terug op dagen van eieren splitsen @wouttie75Als je meer tijd / geduld hebt.Rijst koken. Helft opeten. Andere helft in een open bakje in de koelkast. De volgende dag(en) heb je mooie droge rijst voor de nasi. Quote
Stan Posted October 14, 2014 Posted October 14, 2014 Als je mayo maakt en het gaat schiften(de mosterd, ei, citroensap en olie) start dan een beetje opnieuw op en meng daar heel langzaam de geschifte mayo door en je zal zien dat je mayo weer mooi glad zal worden. 1 Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
SuusP Posted October 14, 2014 Posted October 14, 2014 Over die mayo: welke olie gebruiken jullie? Ik heb het een paar keer gemaakt, soms met olijfolie en soms met zonnebloem olie en dat eerste vond ik maar een bittere toestand en dat laatste smaakte zo... vet Tips? Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Valerie Posted October 14, 2014 Posted October 14, 2014 Volgens mij moet het met archideolie? 1 Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Mariekeenfrance Posted October 14, 2014 Posted October 14, 2014 Altijd rijst eerst wassen voor het koken. Bij Indische gerechten, ja ook nassi en bami een verkruimelde bouillonblok (jes) ipv zout gebruiken. Geeft een veel vollere smaak. Ik gooi een gedeelte van de tomaten zo in de la van de vriezer, wil je dan een jus of saus oplekkeren houd hem dan even onder de warme kraan en trek het vel er zo af, hak fijn....toevoegen. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
weknow Posted October 14, 2014 Posted October 14, 2014 Volgens mij moet het met archideolie? Ja, arachideolie ( = pindaolie) is met afstand het lekkerste voor mayonaise! (tweede keuze zou zijn: raapoliederde keuze: zonnebloemolie) Zout en peper is niet echt nodig om het lekkerder te maken. Citroensap i.p.v. azijn is prima. Zurigheid bepaal je door wat meer/mindercitroen of azijn. Wil je een iets zoetere "touch" aan je mayonaise dan een theelepeltje honing of suiker mee mixen. Knoflooksaus: 2 teentjes in een halve portie mayonaise mixen. Eventueel wat yoghurt of augurkjes met zoetzuur-sap om de saus wat dunner en minder vet te maken. Smaakt fris en puur: heel anders dan gekochte knoflooksaus, waar in mijn ervaring altijd een conserveer-bitter-nasmaakje aanzit. De zelfgemaakte mayonaise en afgeleide sauzen zijn, ook gekoeld, maar enkele dagen houdbaar vanwege het rauwe ei er in! 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Posted October 14, 2014 Posted October 14, 2014 Mijn ervaring met mayo: hoe goedkoper en vlakker van smaak de olie, hoe lekkerder de mayonaise. Een van mij buurvrouwen maakt het altijd in grote literpotten voor het hele dorp, ik heb er een fotoreportage van gemaakt, zie: http://www.bloggen.be/appeljam/archief.php?ID=2347303 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Piroska Posted October 14, 2014 Posted October 14, 2014 Over die mayo: welke olie gebruiken jullie? Ik heb het een paar keer gemaakt, soms met olijfolie en soms met zonnebloem olie en dat eerste vond ik maar een bittere toestand en dat laatste smaakte zo... vet Tips? Ik maak altijd zelf mayo. Het lekkerst is om minstens 75% simpele zonnebloem-olie te gebruiken en het andere kwart aan te vullen met olie naar keuze, dus bijv olijfolie, pinda-olie, walnoot-olie, whatever... Als je puur pinda-olie, olijfolie, of walnootolie gebruikt wordt het echt niet lekker ( en ook duur) . 1 Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
SuusP Posted October 14, 2014 Posted October 14, 2014 Dank u dank u, zal binnenkort weer eens met rijstolie en arachide olie proberen Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Recommended Posts