Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mail-bijlage-kopie53911413108060.jpeg

Mail-bijlage-kopie-275251413108055.jpeg

Mail-bijlage70621413108051.jpeg

We zijn van de stad naar het platte land verhuisd en, omdat er geen bomen in de tuin stonden, hebben we een jaar geleden een oude perenboom gekocht, een Saint Rémy. Nu zag ik gisteren plots dat er een diepe holte in de stam zit, zie foto. Toen we hem kochten heb ik wel gezien dat er een kleine holte was, maar dat zag er in mijn ogen niet ongezond uit. Nu viel mij ineens op dat die helemaal opgevuld was met zacht materiaal, het leek zwarte aarde, maar waarschijnlijk was het vermolmd hout. Ik heb alles eruit gehaald. Het ziet er niet goed uit! Het is een holte van 15 cm diep. De opening is tamelijk horizontaal, dus blijft het regenwater erin staan. Ik ben bang dat hij het niet overleefd. Ik zou het willen opvullen met iets en zocht ernaar op internet. Zo kwam ik op dit forum. Kan iemand mij advies geven?

Geplaatst:

Lastig hoor. Best een hele lastige grote wond. Niet best.

Ik zou haast zeggen : opvullen met iets, waardoor water langs de stam vloeit en niet dat gat in. Maar ik zou niet weten met wát.

Dus eigenlijk kan ik net zo goed niets posten, ik zou het niet weten.

Geplaatst:

Klei? Is dat dan gewoon aarde? Houdt dat het niet juist nat. Het blijft wel een natuurlijk materiaal wat gelijk met de boom vochtig wordt en opdroogt. Misschien wel een optie.

Dit had ik net al geschreven voor ik het bericht las van de klei:

Ik heb vanmorgen een stuk plastic voor het gat gebonden zodat de regen er niet in kan en de wind wel.

Het is niet mooi maar in afwachting van een betere oplossing wordt het niet nog erger hoop ik.

Het probleem is dat ik er vanbinnen niet goed bijkan. Ik denk dat het het beste zou zijn, wat ik ook al op dit forum las, om het vermolmde hout weg te snijden. En zou ik er dan iets overheen 'schilderen' wat ademt en beschermt? Of zo open laten? Mijn buurman zegt dat als er geen water meer in komt de wond van binnenuit geneest en dat ik er juist niets overheen moet smeren.

Iets ingieten lijkt mij geen optie want als dat krimpt dan kan je er helemaal niet meer bij en hebben water en alle schadelijke insecten vrij spel. (Is dat met de klei juist wel of niet dat die insecten erin kunnen en het water een schadelijke werking heeft?) Wel fijn als jullie meedenken.

Geplaatst:

onder het gat met een houtboor schuin omhoog boren zodat het event.water weg kan lopen, indien er geen water meer uitloopt een kurkje plaatsen, hierna kun je het opvullen met betoncement en mooi dichtsmeren zodat er geen druppel meer in kan.

Opties als plastic eroverheen spannen helpt niet , water kruipt via de schors toch het gat in

Geplaatst:

Je buurman is een wijs man. Al die truukjes die 'boomchirurgen' vroeger uithaalden, zijn allang achterhaald door de moderne boomverzorging. Gaten boren, opvullen, afsmeren, allemaal niet doen. Als je boom gezond genoeg is, zal deze de wond geleidelijk overgroeien. Het probleem is ontstaan door een oude schade of doordat iemand een te grote tak heeft afgesnoeid. Ook gezonde bomen rotten in bij dit soort problemen. Droog houden is misschien iets wat kan helpen, maar is geen garantie. Sterker nog, water in de holte is juist een garantie dat het onderliggende hout niet verder rot omdat er dan geen zuurstof bij kan. Probleem is dan alleen de overgang van water naar lucht. Ik kan het niet mooier maken dan het is. Of je hebt geluk dat de wond geleidelijk overgroeid, of de holte raakt groter voordat deze overgroeid is en de boom breekt vroeg of laat een keer af op dat punt. Niets doen geeft de grootste kans op herstel. Oja, en er voor zorgen dat de boom het goed naar de zin heeft door geen wortels te beschadigen, zijn groeiplaats goed te ontzien! Succes!

Geplaatst:

Toen we ons huis kochten en grond stonden 3 oude appelbomen en 1 peer.

In alle bomen zaten gaten en groter dan van jouw boom.De zoete appel heeft helemaal een gat van doorsnee 30cm.

Elk jaar geven ze appels dat wil je niet weten.VEEL

Gewoon laten staan ,niks doen.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

En heel ánder iets aan de hand van je openingspost :" Een jaar geleden gekocht ".

Wat zegt de verkoper ?

Ik neem zomaar aan dat je voor zo'n boom een aardig bedrag betaald hebt. Je hebt daar ook gevraagd ?

Nader de foto bekeken : zit er nou bijna helemaal geen kruin aan die boom ? ( = wel erg offtopic natuurlijk ) Of is het groen wat op de foto te zien is het onderste deel van de kruin ? Of is de boom helemaal geknot geweest ?

Geplaatst:

We hebben er wel aan gedacht om contact op te nemen met de kweker waar de boom vandaan komt, maar wat dan?

Het is een laagstam die (veel te) sterk gesnoeid is geweest, waardoor die nu een beetje lijkt op een hoogstam. Wij hopen dat de kroon nog wat uitgroeit. Wat je ziet op de foto is de hele kroon. Er is niet veel keus in oude bomen die betaalbaar zijn. De boom heeft dit jaar flink vrucht gedragen en hij heeft wel karakter in onze, verder jonge, tuin. We waren/zijn er heel blij mee.

Ik heb het gevoel dat de afscherming door het plastic flapje wel effectief is, het sluit tamelijk goed af voor vochtigheid zonder het luchtdicht af te sluiten.

Ik denk dat ik de boom extra ga verzorgen met goede compost en het dan gewoon afwacht in de hoop dat hij van binnenuit geneest. Dank voor jullie feed-back

Geplaatst:

Van midden uit gaat het steeds verder.Er blijft een ring over die de boom voedt.Zo gaat het wel 15 jaar mee.

Nu nieuwe zetten,als hij om gaat heb je nieuwe boomgaard

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Ofwel schoonmaken, opvullen mat cement of zwart schuim en de rand die om de wond zit wat bijsnijden en insmeren met wondbalsem zodat er zich sneller wondweefsel vormt.

Ofwel wordt heel de stam vanbinnen rot en valt de boom om binnen een jaar of twee aan de dikte te zien.

In onze tuin staan een aantal hoogstam fruitbomen van meer dan 80j dus ik spreek van ondervinding.

Het is natuurlijk bijzonder leuk dat er een uil of specht nestelt, maar voor de levensduur van de boom is dat iets minder.

Geplaatst:

Met alle respect Dirk, maar dat is dus juist niet wat je moet adviseren! Waarom bijsnijden en de wondrand weer jaren terugzetten en gevormde barierezones vernielen? Waarom insmeren als alang is bewezen dat insmeren juist het rottingsproces versneld? Waarom cement of zwart schuim (?) als dat geen enkele functie heeft? Waarom schoonmaken als je daarmee de boel weer lekker openmaakt voor nieuwe schimmels? Waarom zeggen dat de boom binnen twee jaar omvalt als je bovenstaande niet doet?

Geplaatst:

Wanneer je de bast van een boom een beetje insnijdt gaat het callusweefsel veel sneller groeien om de wonde te dichten. Bij de meeste bomen is het ook aangewezen om enkel in het groeiseizoen grotere wonden te maken en niet zoals vroeger in de winterrust.

Zelf heb ik een oude hoogstam perenboom gehad die op 3-4 jaar van gezond naar omgevallen en volledig rot is gegaan. Ik heb ook zo het idee dat perenhout niet het meest duurzame hout is. En een boompje van een arm dik met genoeg blad heet bij een zomerstorm zo wie zo al niet veel nodig.

Weet je zoals in zoveel zaken "Ieder zijn waarheid" .

Geplaatst:

Overdrijven is ook een vak. Hier staat een hele oude perenboom. Daar konden 25 jaar geleden al spreeuwen in de holte van de stam broeden. Nooit iets aan gedaan en staat er nog steeds. De boom is meer dan 15 meter hoog.

Geplaatst:

Ieder zijn waarheid, kan. Maar moderne boomverzorgers baseren hun ingrepen altijd op feiten uit onderzoek. Dirk, jouw boom kan een positeive of een negatieve uitzondering zijn, en ik ben het helemaal met je eens dat uitzonderingen bestaan. Ik hoop dat dit topic niet ontspruit in hatelijkheid, maar dat er bijgedragen wordt in ervaringen. Snoeien in de zomer is inderdaad een van de moderne wijsheden, maar snijden in gezond weefsel om de callusgroei te versnellen? Bedoel je wellicht cambium-, bast- en spinthoutweefsel vanuit de wondranden? Oftewel wondovergroeiing? Want callus vormt zich alleen vanuit blootliggend spinthout, bijvoorbeeld als je de bast wegpelt. gaat soms ook wel samen, maar lang niet altijd.

Om een en ander samen te vatten is het spijtig dat de boom in het verleden is gehavend (door schade of ondeskundig snoeien), maar daar moet de topic starter het mee doen. Verder is niets doen de beste manier om de boom de kans te geven de wond te overgroeien. Of dat lukt, zo blijkt, is de ene keer wel het geval, maar in een ander geval niet, alleen de toekomst zal dat leren. Vraag iedere serieuze boomverzorger wat te doen, en ze zullen antwoorden niet te snijden, niet te vullen en niet af te smeren.

Trouwens of een houtsoort duurzaam is heeft enerzijds te maken met het hout zelf (natuurlijk!), maar vooral ook welke schimmel bezig is het hout te verrotten. De ene schimmel is nu eenmaal veel effectiever op de ene houtsoort dan op de andere. Je hebt waarschijnlijk te maken gehad met een erg agressieve schimmelsoort in je perenboom, maar zo is het net zo gewoon dat er perenbomen (of wat voor bomen dan ook) bestaan met rottingen die al decennia voortkabbelen omdat de schimmel nu net even niet zo agressief is.

Geplaatst:

Quote : Verder is niets doen de beste manier om de boom de kans te geven de wond te overgroeien.

Ik heb sowieso geen oplossing, niet uit ervaring en niet anderszins ( vanmiddag bij een boomverzorger nagevraagd, die vond het maar lastig )

Dus niet om een nietes of welles / pingpong geval er van te maken.

Maar is er überhaubt een kans dat een boom zo een grote wond op natuurlijke wijze kan gaan overgroeien ? Is toch écht wel een grote wond he ? ( en stilstaand vocht / water )

Geplaatst:

Deze wond is zo groot dat de boom deze zelf nooit kan overgroeien. Gelukkig is Saint Remy een uitzonderlijk robuuste en weerstand biedende peer! Saint Remy is een ras met sterke groeikracht. Deze bomen kunnen heel oud worden, zelfs op een zwakke onderstam.

Ik zou de wond aan de onderkant (de pocket) verder uitkappen zodat er geen water in kan blijven staan. Dit hout zal anders toch weg gaan rotten want het water zoekt immers een uitweg. Verder niets aan doen. Afsmeren van de wond kan, maar hoeft niet. Zelf kies ik er altijd voor om wonden die de boom niet zelf kan overgroeien af te smeren maar dit is omstreden tegenwoordig.

Het goede nieuws is dat deze boom voorlopig echt nog niet dood is

Zelfs de op mishandeling lijkende snoeiwijze die toegepast over heel de lengte van de stam heeft deze boom niet gedeerd want er is volop nieuw schot gemaakt in het laatste jaar. Bevorderlijk voor de levensduur zijn al deze wonden natuurlijk niet. Ik zou niet blij zijn als ik veel geld had moeten neerleggen voor een dergelijke boom.

Geplaatst:

Totaal niets aan doen zoals Dennis aangeeft lijkt mij hier op zijn plaats.

En roepen wat er zoal mis is met de snoeiwijze zit de ts niet op te wachten en de wondafdekmiddelen zijn vaak schadelijker dan niets doen daar er o.a. zeer makkelijk vocht ophopingen komen door het afdekken en niet meer kunnen ontluchten-ademen.

Dat is juist de plek voor schimmels om niet enkel te ontkiemen maar ook om zich te ontwikkelen met alle mogenlijke gevolgen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...