Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appart: Steranijs!


dennislp

Aanbevolen berichten

Hier was het uiteindelijk een grote mislukking, maar waar dat door komt.. Ik zou het niet weten. Sowieso moet de kiemkracht natuurlijk goed zijn, maar je weet natuurlijk ook niet zeker of het nog behandeld is met flinke warmte om dingen die er niet in horen, te doden. Als dat wel gebeurd is, dan zal de kiemkracht ook totaal verloren zijn gegaan lijkt mij.

 

 

Wellicht nog interresant:

Teelt

 

Je kunt de steranijs opkweken als kuipplant. De plant verlangt een goed doorlatende, humusrijke en kalkvrije zandgrond en staat graag in de zon of halfschaduw. Oudere planten kunnen lichte tot matige vorst verdragen. Vermeerderen doe je door zaaien in het voorjaar of stekken in augustus.

 

Steranijs is een groenblijvende boom met een slanke witte stam, die 10 meter hoog kan worden en 100 jaar oud. De stam is zilverkleurig en lijkt op een berk. Hij heeft grote glimmende bladeren die op magnoliabladeren lijken. Hij bloeit met geelwitte magnoliabloemen. Bij de bloei komen er talrijke gele bloemetjes aan de boom, gevolgd door de vruchtjes, die geplukt moeten worden als ze nog niet helemaal rijp zijn. De achtpuntige vruchten hebben de vorm van een ster, vandaar de naam. Om een fatsoenlijke oogst te genereren moet de boom 7-8 jaar oud zijn. Oudere bomen geven soms wel tot 3 oogsten. De gedroogde vruchtjes moeten luchtdicht, koel en donker bewaard worden.

 

http://www.indonesisch-culinair.nl/ingredient/433-steranijs.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm

 

plukken als ze nog niet rijp zijn....... lijkt me de meest plausibele verklaring voor het niet lukken van zaaien... als je ze uit een theezakje plukt.

 

Ik doe toch een gokje, via de Deno-methode (dwz in watten voorkiemen), dan kan ik het beste bekijken of ze ontkiemen of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Via google dit topic gevonden, dus kan hier meteen verder over steranijs

Gisteren wilde ik steranijs gebruiken in de gluhwein, maar deze zaden wil ik eerst nog een kans geven ?

Zelf heb ik het zakje steranijs enkele maanden, maar wil het toch proberen.

Iemand een idee of het een kans van slagen heeft ?

 

IMG353142281483346882.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Op de website van Vreeken is het steranijs zaad ook te vinden. Ze vermelden daarbij:

 

 

Bijzondere, groenblijvende, tropische boom, die bij ons heel goed als kamer- of kuipplant zal groeien. Overwintering op een lichte plaats: 10-25 grC. De witte, kruidig geurende bloemen zijn slank en straalvormig. Na de bevruchting ontstaan de stervormige vruchten, die een heerlijke (sterke) anijssmaak en -geur dragen. Maak er een smakelijke anijsmelk mee!

 

Zaaimethode

Zaaien: jaarrond, de zaden eerst opruwen tussen schuurpapier, vervolgens 1 nacht in warm water weken. Zaai 2 cm diep in cocopeat met zand op een warme plaats (25 - 30 °C). Kieming kan onregelmatig zijn: 1-6 mnd.

 

Klinkt wel als een uitdaging en leuk om te hebben als plant in huis. Heb vast nog wel ergens een plekje. Volgende keer dat ik bij Vreeken op bezoek ga maar eens meenemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
Apart dat er op vreeken staat heel het jaar rond mogelijk zaaien. als je in de zomer zaait, heb je met de winter een plantje lijkt mij niet echt bevorderlijk ;D

 

Ik vind het eigenlijk niet zo raar Het is een tropische plant, zaaien zal dus makkelijk binnen of in een warme kas gedaan kunnen worden. Maar hij heeft het hele jaar door warme temperaturen nodig en is dan ook goed geschikt als kamerplant. Wel is belangrijk dat hij 's zomers bezoek krijgt van bestuivers om ook daadwerkelijk steranijs te kunnen oogsten.

 

Ik heb ze nu een paar weken geleden gezaaid en wacht in spanning op een gekiemd zaadje. Kiemt hij pas over 5 maanden, dan zal hij binnen een warm plekje krijgen en mag hij volgende zomer met zon naar buiten en de rest van het jaar gezellig binnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...