Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om volgend jaar peulen te gaan kweken, en ik zit te twijfelen tussen 2 soorten. Het zijn beide stampeulen die ik tegen laag gaas ga kweken

Namelijk het ras 'De Grace' en het ras 'Norli"

Heeft iemand misschien een idee welke verschillen er tussen deze 2 zitten, en misschien eigen ervaringen?

Posted

Ik heb ze allebei gehad, ik merkte weinig verschil. Voor zover ik weet (maar ik ben bepaald geen expert) is Norli een `verbeterde versie` van De Grace.

Het zou kunnen dat de groei in de grond anders of beter is, ik heb de Norli alleen in potten gekweekt, en De Grace zowel in potten als in de volle grond.

Wat betreft smaak, textuur en uiterlijk is mij geen echt verschil opgevallen.

Posted

hoi, ik heb de afgelopen drie jaar Norli geteeld, maar ik vind het belangrijkste nadeel dat de peulen nogal klein zijn. Verder blijven de planten nogal laag (gaas is nauwelijks de moeite) en bloeien ze dus overdadig op één moment. Wij eten maximaal drie weken verse peulen en dat was het dan weer. Ik ben dus wel blij dat mijn zaden nu op zijn en ik een ander soort kan gaan kiezen Ik begrijp van anderen dat rijspeulen langer doordragen, dus daar ga ik me volgende seizoen maar eens aan wagen.

Succes met je keuze!

Posted

Ik heb nog eens even gekeken, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat ik ze allebei niet doe. Ik ga het ras 'Reuzensuiker' proberen. deze word niet heel hoog, en heeft grote peulen. Ook draagt ze langer door dan Norli. Net als mevrouw Vogel houd ik niet van kleine peulen, en de vorige 2 rassen hebben dat wel.

Posted

Je vindt een aanduiding bij de rasbeschrijvingen. Norli is een "vroeg" ras. Dat wil niet zeggen dat je ze vroeg moet zaaien, maar wel dat er wat kortere tijd ligt in vergelijking met andere rassen, tussen zaaien en oogsten. En die vroegheid vertaalt zich ook in een kortere oogsttijd. Latere en dus grotere rassen zullen langer doorgroeien en doorbloeien en daarmee een langere oogstperiode hebben. Je kunt zo een sneller ras dus ook nog wat langer zaaien dan een zogenaamd "laat" ras (dat wordt overigens niet zo gauw vermeld, dat een ras laat is En daarvan kun je ook weer een voordeel maken. Zet wat van die vroege peulen met steeds een tussentijd van 2 weken. Dat kan tussen eind maart en begin juni. Zo kun je de oogsttijd aanzienlijk langer maken, door 4 a 5 keer te zaaien. Overigens heeft het heel weinig zin om al heel vroeg te zaaien omdat meestal de groeiomstandigheden (temperatuur, licht) nog zodanig zijn dat het verschil in oogst tussen peulen e.d. die je pakweg rond 20 maart legt en half april uiteindelijk niet meer dan enkele dagen zal bedragen. Bovendien lopen de zeer vroeg gezaaide meer risico op groei-stops en daardoor schade of aantastingen.

Het bovenstaande is een gemiddelde. Zo gaat het in het algemeen. Ieder tuinjaar is weer anders door ander weer en omstandigheden. (Dat maakt het ook steeds weer interessant ) Probeer gewoon eens verschillende rassen, ze zijn allemaal niet slecht meestal, maar zo leer je wat bij jou goed gaat en wat jou goed bevalt. Er zijn mensen die heel veel kleine en fijne peultjes geweldig vinden. Anderen vinden een wat grotere juist praktisch of lekker. Met 20 planten zijn "vroege" soorten die in korte tijd rijpen misschien gunstiger omdat je er 1 of 2 maaltijden van hebt. Met veel ruimte is een groot ras misschien handiger, omdat je geen emmers vol in een keer wilt hebben en er een maand of 2 van wilt kunnen eten.

Persoonlijk zet ik altijd veel peulen en meestal 3 of 4 rassen. Geef de voorkeur aan wat hogere, omdat ik daar de ruimte voor heb en vries er ook altijd flink wat in, naast een 2x eten in de week. Norli en De Grace heb ik ook wel gehad en die zijn okay, maar zeker Norli is voor mij te laag in opbrengst. Ik teel langs verplaatsbaar gaas en wil graag veel peultjes....dus kies hoge planten waar veel aankomt. Golden Sweet vind ik heel goed, ook omdat er nauwelijks draadvorming is en de peulen erg makkelijk plukken omdat ze geel zijn en buiten de dikgroeiende planten uitsteken. Ook de rode "Shiraz" beviel me goed, vanwege dikke en knapperige peulen, hoewel de plant maar een meter wordt. "Sugarsnap" bevalt me goed omdat de peulen ook erwten mogen vormen en dan lekker zoet blijven, maar ieder jaar weer is het bij mij toch een kunst om een hele rij goed boven de grond te krijgen vanwege mindere kieming en slakken die er gek op zijn. Ze vragen wat meer zorg, maar je kunt ze als ze er door komen wel lang oogsten. Concorde beviel me ook wel.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.