Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik heb een oom, die heeft rond de 20 fruitbomen, maar hij plukt de bomen altijd kaal rond deze tijd, met kaal bedoel ik de bladeren eraf en dan snoeien.

Zonder hem zelf gevraagd te hebben, kent iemand de reden waarom men dit zou doen? Zou het zijn om energie te besparen?

Geplaatst:

Het is in ieder geval niet om energie te besparen. De boom neemt namelijk ,als hij zijn bladeren laat vallen, de energie uit de bladeren weer terug. Als de bomen worden kaalgeplukt verdwijnt de energie.

Geplaatst:

raar,

ik zie het bij kwekerijen van minitrees ook gebeuren overigens, toen ik mijn boompjes bestelde in november 2 jaar geleden waren ze ook kaal en zag je 'geplukt' blad, dus steeltjes.

Zou het is navragen bij hem

Nog een andere: als je boompje kaalgevreten is, dan heb je ook dat de energie weg is, dus zou dat verhaal van energie niet gelden en dus het kaalplukken geen negatieve gevolgen hebben.

Geplaatst:

Bij het verplanten van bomen (dus ook bij je minitrees) halen we (kwekers) bladeren van de planten om te voorkomen dat ze uitdragen. Ze raken in één keer veel wortels kwijt, en we verwijderen het blad om te voorkomen dat hij op een warme herfstdag niet genoeg water kan opslurpen. Bij ons zijn de minitrees trouwens potgeteelt, dus die hebben nu nog wel blad, maar de laagstambomen komen uit de volle grond dus zijn kaal.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

ahh dat verklaard het verhaal van de kwekers in ieder geval.

maar nog steeds niet waarom mijn oom dit doet haha..

had gehoopt dat er iets heel speciaals achter zou zitten en meer productie geeft ofzo.

Ergens heeft het dus geen negatieve gevolgen Frank?

Dus wellicht doet hij het om verspreiding van ziektes te voorkomen en hoef je geen blad te ruimen?

Dit weekend maar een keertje langs gaan.

Geplaatst:

Wat harm07 is anders wél waar hoor. Worden bladeren weggeplukt ( daar kan de boom heus wel tegen es een keer ) haal je onnodig voedingsstoffen weg die op de natuurlijke wijze van bladval inderdaad in de boom wordt teruggetrokken door de boom, vóór dat het blad valt. Dat is ook de reden dat bladeren verkleuren.

Het kaalvreten door rupsen bv, is dan ook helemaal niet onschadelijk. Het kost de boom een hoop energie, en de boom mist ook een hoop energie. Het kaal vreten door rupsen wordt dan ook bestreden he ? Niet voor niets.

1 reden voor het wegplukken is dus wat Frank zegt : voor het kunnen verpoten van bomen in déze tijd ( verkoop, verhandelbaarheid , vervoer etc )

ándere reden kan het tegengaan van een plaag zijn. Of ziekte / schimmels. Dat de kweker / eigenaar van de boom het blad niet op de grond duldt, ivm overwinteren van de ziekte / aantasting in blad op de grond.

Geplaatst:

ja, en de boom probeert ook wat afvalstoffen kwijt te raken linkje (argument om ze niet zelf af te plukken?)

en zorgt voor zijn eigen mulch aan de voet (argument om ze niet op te ruimen?)

Geplaatst:

Idd. Wat een erg sterk tégenargument is, om ze wel op te ruimen, is natuurlijk de aantastingen en/of ziektes, als de boom ze had.

Ik ruim bv bij rozen eigenlijk altijd alles zorgvuldig op.

Geplaatst:

Ben ik weer!

Heb het nagevraagd, hij doet het bij vooral de perenbomen, omdat er in de omgeving nogal wat bomen zijn die perenroest veroorzaken, die gaan ieder jaar kaal, en hij heeft hier goede ervaringen mee.

Bij de appelbomen doet hij het iedere 2 jaar en dat 2 keer achter elkaar (dus 2 jaar wel, 2 jaar niet).

Ben me pas sinds kort gaan verdiepen in fruit kweken dus vandaar dat het mij nu pas opvalt en nu zit hij in het wisseljaar.

Bij de appelbomen heeft hij het van een oude Spanjaard die het altijd deed vanwege ziekteverschijnselen aan zijn bomen, de truc was daar om iedere twee jaar (het blad) te plukken. Oudere bomen doe je het niet bij, de bomen hebben immers het blad niet voor niks.

Blad ruimt hij sowieso altijd op, zelfs bij de oude bomen, met een bladzuiger.

Kortom:

Jonge bomen tot een paar jaar iedere keer kaalplukken, de oudere bomen niet meer, maar bladeren wel van de grond zuigen.

Perenbomen doet hij het ter preventie.

Ik zie het zelf niet zitten, mij teveel werk..

maar best interessant.

Ik ga zoeken of ik iets kan vinden in de literatuur.

Geplaatst: (aangepast)

Het blad afhalen bij ballerina bomen in kwekerijen heeft maar één simpele reden. Tijdens het rooien van de ballerina bomen moeten deze kaal zijn. Ze worden daarna opgeslagen met honderden bomen op een pallet en gaan dan de koeling in. Zou hier nog blad aan zitten dan zou dit blad gaan rotten tussen de bomen met alle gevolgen van dien. Aangezien de kwekerijen het rooiseizoen zo vroeg mogelijk willen beginnen moet het blad er eerder af dan dat de natuur dat zou willen. Hiervoor worden de boompjes gespoten met koper, hierdoor laat de boom het blad vallen. Het blad wat er voor het rooien toch nog aan zit wordt met de hand verwijdert. Zelf werk ik in een kwekerij, vandaar de kennis.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Oké, ja .... dat wou ik dus óók zeggen. Alle redenen voor kaalplukken ( als je dat al wil doen ) zijn reeds gegeven in de eerdere posts.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Idd. Wat een erg sterk tégenargument is, om ze wel op te ruimen, is natuurlijk de aantastingen en/of ziektes, als de boom ze had.

Ik ruim bv bij rozen eigenlijk altijd alles zorgvuldig op.

Bij biologische rozentelers zie je een omgekeerde beweging: zorgen voor bodembedekkers onder de roos, wat de schimmels veel beter zou bestrijden.

Er worden niet overal ontbladeringsmiddelen gebruikt hoor, er zijn ook 'gekken' die het met de hand doen

Of kwekers die gewoon hun klanten nog 2-3 weken extra geduld vragen, lijkt me nog steeds de meest logische keuze. Kwekers die ontbladeringsmiddelen op basis van lood gebruiken is dan weer gewoon crimineel.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

2-3 weken wachten is geen keuze, zodra de grond bevroren is kun je geen bomen meer rooien, en kan de afnemer ze niet meer planten. Verder ben je afhankelijk van buitenlandse afnemers, in Noorwegen is nu de ideale planttijd en zullen ze dus nu gerooid moeten worden.

En even voor de duidelijkheid, ik praat over koper en niet over lood

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...