jonne65 Posted November 23, 2014 Posted November 23, 2014 Ik heb geen gewassen meer in de (koude)kas. Zet ik de kas van de winter open of dicht? En waarom? Quote
weknow Posted November 23, 2014 Posted November 23, 2014 Ik zou vooral letten op voorkomen van eventuele schade door storm, hagel e.d. Als het kan open. (Laat maar lekker vriezen, net als buiten....goed voor grondstructuur, doodt kiemen en insecten...vogeltjes kunnen binnen).Als dicht, dan in ieder geval ventileren. Het wordt erg vochtig binnenin en als de zon er op staat ook warm = samen ideaal voor allerlei schimmels, waar je later last van kunt krijgen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
koolrabi Posted November 23, 2014 Posted November 23, 2014 Ik heb nog van alles in het (koude) kasje staan. Zoals veel kruiden, ananaskers, paprika en pepers. Daar pluk ik nog van. Als het echt gaat vriezen zet ik een paar planten die kans lopen te bevriezen binnen zoals de ananaskers , citroenverbena, paprika en pepers. De rest laat ik staan, op hoop van zegen o.a. rucola. Overdag doe ik het raam een beetje open en als het warm is ook de deur een beetje. Maar als het slecht weer is laat ik de kas dicht. Of dat goed is weet ik niet. Het is mijn eerste jaar met de kas dus ik weet nog niet of en hoe dit gaat werken. Ik weet niet hoeveel je moet ventileren in de winter. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
HuubvG Posted November 23, 2014 Posted November 23, 2014 Open. Ook hier nog van alles in de kas, maar het maakt qua temperatuur niet veel meer uit. Goudbes, paprika, mosterdblad, veldsla, NZ spinazie (die buiten staat doet het veel beter), er staan tomatenplanten van 20 cm hoog, opgekomen uit gevallen tomaten..., kan en hoef ik niks mee, net als de afrikaantjes die alweer bloeien en veel driekleurig viooltjes, waarvan ik nog niet weet of ik het blad ervan ook op kan eten. Zoek ik nog wel een keer op. De huismussen kunnen nu ook de kas in en uit. Ze hebben dat geleerd. In het begin vlogen ze tegen de ruiten en als er per ongeluk een naar binnen vloog, kwam die er bijna niet meer uit. Nu vliegen ze bedaard naar binnen, scharrelen wat op de grond en nemen zandbaden. Speciaal daarom laat ik dat stukje waar ze dat doen, droog. Vliegen terug voorzichtig, langzaam naar de deuropening toe, en weer naar buiten. Quote
Recommended Posts