Geplaatst: 18 april 201510 j De -7 aan de grond was wat buienradar gaf als minimumtemperatuur hier in Twente. In mijn achtertuin was het minimum -2 zag ik net op ongeveer 50cm hoogte en in het kasje 1.5 graden. Dat valt nog mee dus. Maar dat is dus binnen de bebouwde kom, mijn moestuin ligt wel buitenaf, dus dat zal nog wel iets kouder zijn geweest. Maar alles ziet er nog goed uit, behalve de basilicum die ik vergeten was.
Geplaatst: 18 april 201510 j hier ook gevroren .. ijs op de eenruiters .. op de grond ook .. hopen dat de doppers en capu's het overleven "Natura non nisi parendo vincitur "
Geplaatst: 19 april 201510 j Auteur Volgens buienradar: Twente, 10cm: minimum -6,6 graden Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 19 april 201510 j Hier afgelopen nacht ook nachtvorst. Kwetsbare planten in de kas afgedekt en ook de nieuwe hortensia's buiten. Neem maar geen risico.
Geplaatst: 24 april 201510 j Alles ziet wit, daken en gazon.De thermometer geeft +2° aan maar die hangt tegen de noordermuur van het huis. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 26 april 201510 j Mijn opa deed afgelopen week deze uitspraak: "Als het s'avonds om acht uur niet onder de acht graden Celcius is gaat het s'nachts ook niet vriezen of dusdanig vriezen dat de planten bevriezen". Iemand hier bekend met deze theorie?
Geplaatst: 28 april 201510 j Het is afgelopen nacht koud geweest. Zo'n -2 op een gegeven moment in de Bilt vannacht. Hoop dat het afdekken van mijn fruitbomen de bloesem heeft gered.. Bzzzz...
Geplaatst: 28 april 201510 j Hier is het +2°C gebleven afgelopen nacht. Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Geplaatst: 28 april 201510 j Mijn opa deed afgelopen week deze uitspraak: "Als het s'avonds om acht uur niet onder de acht graden Celcius is gaat het s'nachts ook niet vriezen of dusdanig vriezen dat de planten bevriezen". Iemand hier bekend met deze theorie?Nee, maar klinkt wel interessant.. Hopelijk weet iemand dit.. Hier heeft het ook een klein beetje gevroren. Hopelijk sterft er niets af
Geplaatst: 28 april 201510 j Mijn opa deed afgelopen week deze uitspraak: "Als het s'avonds om acht uur niet onder de acht graden Celcius is gaat het s'nachts ook niet vriezen of dusdanig vriezen dat de planten bevriezen". Iemand hier bekend met deze theorie? hihi, kijk even naar het grafiekje van henkg...
Geplaatst: 28 april 201510 j Hier ook gevroren. Aardappel loof bevroren, stond net 2 cm boven. En 3 tomaten plantjes erg sneu. Ach.. risico van het "vak". Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Geplaatst: 28 april 201510 j Auteur De regel van je opa gaat wellicht niet uit van de nieuwerwetse zomertijd. Dus uitgaan van 21:00u?Vorst aan de grond is sterk afhankelijk van het weer. Ideale omstandigheden voor nachtvorst: heldere nacht (in ieder geval tussen 04:00 en 06:00 LT) met daarbij vrijwel geen wind. Dan kan de temperatuur aan de grond zomaar een aantal graden lager zijn dan die op 1,5m hoogte. (Koude lucht is zwaarder dan minder koude lucht. Bij geen wind is er geen vermenging met de minder koude lucht erboven)Hoogte 1,5m is de hoogte waar de “normale” temperatuur gemeten en voorspeld wordt. Je plantjes staan echter op 10cm hoogte. De regel van je opa zal vaak opgaan. Die houdt echter geen rekening met het weer. Tijdens een winderige nacht, met een naderende depressie, zal de temperatuur nauwelijks dalen, misschien zelfs stijgen, waarbij er bij een avondtemperatuur van slechts 2 graden toch geen nachtvorst optreedt.Maar ja, ook dan kan één forse opklaring en een tijdelijke windstilte in de vroege morgen betekenen dat je plantjes het haasje zijn. Meer lezen? -> http://www.knmi.nl/cms/content/36619/vorst_aan_de_grondhttp://www.knmi.nl/cms/content/30648/vorst_aan_de_grondIk ben echt geen weerman.Wel probeer ik veel te begrijpen. Mijn hersens hebben graag wat te doen, dus ik geef ze eten Nog ruim twee weken en dan zijn ze alledrie / allevier jarig geweest. Ijsheiligen: ook een regel van je opa? Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 28 april 201510 j Hier was het ook goed koud! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 28 april 201510 j De regel van je opa gaat wellicht niet uit van de nieuwerwetse zomertijd. Dus uitgaan van 21:00u?Vorst aan de grond is sterk afhankelijk van het weer. Ideale omstandigheden voor nachtvorst: heldere nacht (in ieder geval tussen 04:00 en 06:00 LT) met daarbij vrijwel geen wind. Dan kan de temperatuur aan de grond zomaar een aantal graden lager zijn dan die op 1,5m hoogte. (Koude lucht is zwaarder dan minder koude lucht. Bij geen wind is er geen vermenging met de minder koude lucht erboven)Hoogte 1,5m is de hoogte waar de “normale” temperatuur gemeten en voorspeld wordt. Je plantjes staan echter op 10cm hoogte. De regel van je opa zal vaak opgaan. Die houdt echter geen rekening met het weer. Tijdens een winderige nacht, met een naderende depressie, zal de temperatuur nauwelijks dalen, misschien zelfs stijgen, waarbij er bij een avondtemperatuur van slechts 2 graden toch geen nachtvorst optreedt.Maar ja, ook dan kan één forse opklaring en een tijdelijke windstilte in de vroege morgen betekenen dat je plantjes het haasje zijn. Meer lezen? -> http://www.knmi.nl/cms/content/36619/vorst_aan_de_grondhttp://www.knmi.nl/cms/content/30648/vorst_aan_de_grondIk ben echt geen weerman.Wel probeer ik veel te begrijpen. Mijn hersens hebben graag wat te doen, dus ik geef ze eten Nog ruim twee weken en dan zijn ze alledrie / allevier jarig geweest. Ijsheiligen: ook een regel van je opa? Dank u wel voor uw uitgebreide uitleg Ijsheiligen hield ie zich niet zo aan zij die afgelopen week, want zelfs in juni kan het nog wel vriezen zei hij. Wel had hij weer de theorie dat het in juni niet meer lang genoeg kan vriezen om de planten doen te bevriezen
Geplaatst: 28 april 201510 j Mijn gezaaide pompoenen die onder een afdak tegen een muur op een tafel stonden te wachten op ijsheiligen kunnen nu bevroren naar de composthoop.Stom stom. Het was hier vanmorgen om half 8 nog -2
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.