Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Advies gevraagd zadenbestelling De Bolster voor winkel.

Featured Replies

Geplaatst:

Ik wist niet goed waar ik dit bericht moest plaatsen, dus maar voor de veiligste optie gekozen

Vandaag kwam op m'n werk (Natuurvoedingswinkel) de nieuwe zadencatalogus van de Bolster binnen. Mijn baas vond het wel een goed plan als ik begin januari het voorjaarsassortiment bestel, aangezien het voor hem helemaal een onbekend terrein is. Maar ik vind het eerlijk gezegd best moeilijk. Ik heb dit najaar ook een bestelling gedaan voor de winkel en er kwam toch best veel vraag naar soorten die ik nou net niet besteld had. Ik denk dat ik teveel uit was gegaan van mijn persoonlijke voorkeur

Het grootste deel van de zaden willen we graag groenten en tuinkruiden, aangevuld met wat eetbare bloemen en goede bijenlokkers.

Er is ruimte voor hooguit 1 of 2 rassen van elke groentesoort, misschien iets meer slasoorten en een stuk of 4 tomatensoorten.

Ik denk dat onze klanten voor het grootste deel bestaan uit mensen die in de volle grond kweken, al zijn er ook wat vierkante-meter en potten-en bakkentuinders bij.

Welke soorten zou ik absoluut in huis moeten halen volgens jullie?

Hopelijk komen er veel reacties want ik kan echt wel wat hulp gebruiken

Geplaatst:

denk je dat de mensen vooral opzoek zijn naar standaard soorten? of juist speciale dingen?

Geplaatst:

Ik denk dat de Bolster je daar zelf ook goed antwoord op kan geven Denk dat die daar wel een beetje kijk op en inzicht in hebben. Dat ze eventueel meehelpen aan het maken van schappenplannen van andere winkels en wat ze zelf veel verkopen via hun webshop.

Ik zou hun ook gewoon benaderen met deze vraag Kijk daarnaast eens bij een grotere winkel welke Bolster zaden verkoopt, die hebben ze misschien nu ook nog in de schappen hangen, kun je even kijken wat hun doen.

Geplaatst:
  • Auteur

@Loes

Tja, dat is nou net een beetje mijn probleem. Ik had de indruk dat mijn vorige bestelling iets teveel aparte dingen bevatte. Bijvoorbeeld kardoen en pastinaak zijn nauwelijks verkocht. Eigenlijk denk ik dat een degelijk basisassortiment aangevuld met wat bijzondere dingen het beste zou zijn. Mijn grootste probleem is eigenlijk welke rassen ik moet nemen van bijvoorbeeld snijbonen, andijvie, sperziebonen etc. En stok-of struikbonen? etc etc etc

Gelukkig hebben ze maar 1 soort paprika en 1 soort peper, dat maakt het dan weer iets makkelijker

@Holland.

Ook dat gaat niet op helaas. We zijn in seizoen 2013 begonnen met de zaden van de Bolster te verkopen en zij hebben toen ons eerste assortiment samengesteld. Maar blijkbaar hebben wij hier een afwijkende smaak en kunnen wij ons helaas nooit baseren op wat landelijk goed verkoopt. En dat maakt het nou net zo lastig. Vandaar dat ik hier advies vraag, wat vinden mensen die zelf moestuinieren wat er absoluut niet mag ontbreken en welke rassen hebben dan de voorkeur.

Ik weet wel dat ik nooit iedereeen tevreden kan stellen, maar kwaad kan het niet om advies aan jullie te vragen toch?

Geplaatst:

Moeilijk... je weet nooit wat het goed gaat doen en wat niet... Zou het inderdaad ook aan de Bolster voorleggen.

Kan je gedurende het jaar niet bijbestellen als iets wel hard loopt? Want dan zou ik vooral niet al te veel van een soort bestellen maar je collectie wel wat breder maken.

Misschien kan je hier wat van de keuzes die je moet maken voorleggen?

Dus tussen wélke bonen moet je kiezen... etc.

Anders moeten we, om je te helpen, die hele Bolstersite gaan doorspitten...

Met iets meer informatie kunnen we je gerichter adviseren.

Geplaatst:
  • Auteur

Ok, je hebt wel een punt Erny, het is natuurlijk niet mijn bedoeling om jullie met veel werk op te schepen.

Dus hier een gerichtere vraag. Moet ik kiezen voor struikbonen of stokbonen?

Wat is jullie voorkeur?

(In principe bestellen we het basisaantal van 5 zakjes per soort, en ja de hardlopers bestellen we in de loop van het seizoen bij. Maar ik wil nu bijvoorbeeld ook vooral voorjaars en zomergroenten bestellen en dan later nog een bestelling van dingen die je later in het jaar kunt zaaien).

Geplaatst:

Veel werk is niet erg hoor, is me alleen niet duidelijk welke keuzes er precies gemaakt moeten worden.

Zoals je het nu doet is denk ik wel handig. Zo kan je je hele rijtje vragen mooi afwerken.

Dus stokbonen of stambonen (struikbonen) is je vraag nu...

Persoonlijk vind ik dat een moeilijke keuze... heb ze liever allebei.

Stokbonen komt wat meer aan, groeien in de hoogte, zijn gemakkelijker te plukken (hoef je niet bij te bukken), oogst iets later over het algemeen.

Stamboontjes lekker laag, minder in het zicht, vroeger oogsten, langer door zaaien mogelijk, blijven maar door produceren, komt ook veel aan. Nadeel: hangen dichter op de grond dus ook dichter bij slakken/vocht/modder, kunnen in slagregen platslaan...

Kan je met deze keuze niet veel verder helpen.

Geplaatst:

Ijsberg sla vinden mensen lekker.

Ik zelf vind eikenblad sla top,je snij het af en groeid weer aan.

2 soorten bonen is misschien ook wat.stamboon groen en stokboon paars bleu hilde.

succes met uitzoeken/bestellen

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Voor sla zou ik dan bijv. een gewone groene sla soort nemen, en dan als variatie rode eikenblad en een soort ijsbergsla.

En voor bonen zou ik ook de keus geven voor stam en stok.

Misschien ook nog een optie kijk een beetje naar de verkoopprijs ik zie hier in de winkel ooit zakjes groente zaad liggen voor ongeveer 5 euro die laat ik echt liggen.

Geplaatst:

Voor andijvie dan een soort nemen, bv een die lang te kweken is. En inderdaad en stok en stamboon. Doperwtjes misschien ook hoge en lage, peulen en blauwschokkers. Tomaten gewoon rood en de kerstomaat zuckertraube die ze verkopen is geweldig. Raapsteeltjes en tuinbonen Express..of ook de andere soort die ze hebben ( Ratio) Mijn ervaring is dat als ik ergens kom waar ze Bolsterzaden verkopen en ze hebben maar een soort tuinboon of stokboon ik die boon dan wel vaak neem.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ga sowieso voor niet te lastige soorten. Je doelgroep zullen denk niet de fanatieke tuinders zijn, die hebben sowieso al hun adresjes voor zaden. Het zal denk eerder om een soort impulsaankoop gaan? Mensen komen voor iets, zien de zaden en denken 'hee leuk, ik ga eens wat zaaien'. Tenminste, zo zie ik het voor me. En voor die doelgroep lijken mij gemakkelijke planten die ook nog een beetje 'uniek' zijn het beste. Snij/pluksla waar je meerdere keren van kan oogsten lijkt me dan bijvoorbeeld al meer succes hebben dan 'saaie' ijsbergsla

Geplaatst:
  • Auteur

@Dennislp:

Was het maar waar, dat zou de zaak aanzienlijk makkelijker maken. Onze klanten is nogal een mengsel van van alles. Er zijn er ook bij met een serieuze moestuin dus.

Ik moet dus een assortiment zien te krijgen waar iedereeen iets mee kan. Natuurlijk zou het ideaal zijn als ik bijv. van ieder soort bonen zowel stok als een stamvariant zou kunnen nemen maar daar ontbreekt simpelweg de ruimte voor.( Ik neig er nu naar om vooral voor de stokbonen te kiezen.)

Tuinkruiden zijn heel populair dus daar moet al 8 a 10 vakjes voor reserveren.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Heb je nergens genoteerd wat men vorig jaar wou hebben maar wat je niet had? Lijkt mij het makkelijkste om te weten wat ze willen hebben en wat je moet bestellen.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Over de andere soorten heb ik eigenlijk geen mening. Bij de stokbonen zou ik de Cobra doen. Die andere zijn spekbonen en die vind ik persoonlijk niet zo lekker.

Geplaatst:

Qua Snijbiet zou ik voor de Groene Witribbige gaan. Die is multi te gebruiken en doet het erg goed.

Qua Pompoen zou ik de Fictor kiezen.

Bij de rest heb ik geen mening.

Geplaatst:

ik was het afgelopen jaar ook cobra fan

Geplaatst:

Nou ok... de doperwtjes dan nog...

Zelf vind ik het fijn dat de doperwten en peulen ver vóór het bonenseizoen te leggen en te oogsten zijn.

Dus mijn keuze zou vallen op de vroegere soort, de Eerste Vroege Mei. Hoe vroeger hoe beter wat mij betreft.

Geplaatst:
  • Auteur

Dank u, maakt dat ik me toch wat zekerder voel over m'n bestelling.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.