Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Puppy advies gevraagd!

Featured Replies

Geplaatst:

Om even in te haken op SuusP;

Onze Labrador wilde als pup nergens anders slapen dan in zijn bench.

Een werpbak of nest waar de pup uit komen bieden ook bescherming.

Een bench kan je zien als kooi, tuurlijk, maar je kan er ook een veilige haven van maken.

Echt een plekje waar de pup, ook overdag, tot rust kan komen.

Je kan kinderen leren dat ze de pup daar dan ook echt met rust moeten laten.

Onze honden hebben allebei nog steeds een bench en slapen daar ook in.

Ze vinden het heerlijk.

Gaan er zelfs na 19:00 uit hun zelf in liggen.

Dus ik denk niet dat het alleen maar een kooi hoeft te zijn.

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Bij mijn laatste honden, kon de transportkooi in de auto en hondenwagen niet open staan of ze zaten er al in. Bij het openen van de autodeuren en transportkooi, een groot feest. Aankoppelen aanhangwagen en de deuren openen, een groot theater.

Sultan gaat ook graag in zijn transportkooi, ligt rustig en kijkt zo nu en dan naar buiten.

Een kooi in huis, kan men ook een aangename plek voor de hond maken zoals Gemma beschrijft.

Geplaatst:

Wat leuk jootje, wat een schattig pupje! Hebben jullie hem inmiddels al? Nou zo niet, hier nog hoe ik denk over die oh zo belangrijke eerste nachten:

Een flink aantal mensen hier geeft het advies dat je je pup direct vanaf het begin moet leren waar ie de rest van zn leven zal doorbrengen, en dat je het gepiep gewoon moet negeren. Hier ben ik het niet mee eens. Vanwege het volgende: voor een flink aantal honden zal deze methode zeker werken. Er zijn echter ook minstens zo veel honden voor wie die methode juist averechts werkt. Zij lopen juist een trauma op. Het probleem met deze methode is echter dat je pas achteraf weet wat geldt voor jouw hond. En heb je dus een hond voor wie het averechts werkt, dan zit je met een getraumatiseerde hond bij wie je verlatingsangst moet gaan afleren. Dat is vele malen lastiger dan een hond leren dat ie in het begin misschien op de slaapkamer mocht, maar in zijn latere leven niet meer.

Bedenk wel dat het voor zo'n pup nogal een heftige overgang is, op 1 dag weggerukt van zn moeder, broertjes, zusjes, baasjes, vertrouwde omgeving. Vaak met de auto of in het ov wat ie ook nog nooit heeft meegemaakt. Dat is nogal wat. Een hond begrijpt de wereld niet zoals wij, die kun je niet uitleggen waarom dat allemaal gebeurt. Dus mijn advies is: set your dog up for succes! Dat betekent in dit geval dus dat je de kans op verlatingstrauma's zo veel mogelijk minimaliseert. Doe daar ALLES aan. Als dat betekent dat je vent op de grond en je pup in jouw bed moet slapen de eerste nacht; so be it. Zolang de pup zich de eerste nacht maar veilig genoeg voelt. Piept ie? Dan pas je je strategie aan. Zoek naar een andere manier waardoor de pup zich veilig voelt. En als dat een of twee nachten uitstekend gaat bouw je dat gewoon af. Gaat het weer fout? Dan doe je weer een stapje terug. Ja, dat kan veel werk zijn als jouw pup gevoelig is voor alleen zijn, maar juist dan is het belangrijk dat je het direct vanaf het begin goed aanpakt. Is je hond er niet gevoelig voor dan slaapt ie met drie nachten misschien al wel alleen beneden in de bench zonder problemen. Des te beter natuurlijk! Je voorkomt met deze methode in ieder geval dat je een hond krijgt die niet alleen kan zijn, je bouwt direct een goede vertrouwensband op met je hond, en het is voor de hond echt een eitje om te leren dat ie in de bench moet slapen - als je de stapjes maar klein genoeg maakt kun je een hond basicly alles leren. Veel succes! En hou ons vooral op de hoogte van de vorigeringen, leukleuk!

Benches zijn gewoon kooien en honden zijn geen kooidieren opsluiten is echt geen must.

Een bench is pas een kooi als je hem gebruikt als kooi. Maar zoals Gemma zegt, dat is niet de bedoeling van een bench.

Honden kennen de term gevangenis en de term kooi niet, dus die hebben er ook niet dezelfde asociaties bij als mensen. Voor hen is een bench met een kussen er in dus gewoon een hele kleine kamer - waarvan de deur open of dicht kan - waar ze lekker kunnen liggen. Omdat de bench zo klein is en ze er dus niet druk in kunnen rennen en spelen zullen ze de bench al snel associeren met rust.

Daar komt nog bij dat een hond altijd de neiging zal hebben het 'fort' te verdedigen, of iig alert te zijn op afwijkende geluiden, bewegingen etc. Helemaal (of juist!) als het echte baasje van huis is en die het dus niet voor de hond kan doen. Het fort is voor de hond de ruimte waarin ze zich bevinden. Heb je alle deuren in huis open, dan is dat het hele huis. Heb je de hond in een aparte kamer, dan is het die kamer. Heb je de hond in de bench (met de deur dicht), dan is het dus de bench. En hoe kleiner de ruimte waar ze in zitten, hoe minder ze dus hoeven te verdedigen, en hoe meer rust ze hebben. Ook daardoor zullen ze de bench dus gaan associeren met rust.

De derde factor is dat je iedereen in huis - alle gezinsleden, alle visite - strenge instructies geeft het dier met rust te laten als het in de bench ligt. Daarbij moet het niet uitmaken of het deurtje open of dicht is.

Als je dit allemaal begrijpt, dan begrijp je ook waarom een bench voor de hond helemaal geen kooi is, maar juist een veilige haven, een plek om te onvluchten van drukte, onbegrijpelijke geluiden, een plek om tot rust te komen. En daar kun je gebruik van maken op een 100% hondvriendelijke manier. Stel dat je jarig bent en er komt gedurende anderhalf uur de hele tijd nieuwe visite binnenwandelen. De deurbel draait overuren en je hond raakt hartstikke gestressed van al die onbekenden die met veel kabaal en weinig rekening houdend met de hond zijn normaal zo rustig en veilige huis binnen komen zetten. Als je de hond dan in de bench doet - met deurtje dicht of zonder als de associatie er eenmaal goed genoeg ingetrained is - dan zal de hond het commando om in de bench te liggen automatisch interpreteren alsof je zegt "Maak je geen zorgen, ik weet dat er drukte is in huis, maar ik heb het allemaal onder controle, dat is niet jouw taak. Ga jij maar lekker ontspannen.". De hond zal zich dan niet opgesloten voelen, maar jou juist hartstikke dankbaar zijn.

Zo heb ik dus een hond die moeilijk alleen kan zijn - omdat ik helaas het ouderwetse advies heb opgevolg van lekker laten piepen de eerste nachten - en elke keer als ik mijn schoenen aantrek om ergens heen te gaan staat ze als een malle te dansen en te springen opdat ik maar niet vergeet dat zij er ook nog is en ik haar aaaaaalsje-alsjeblieft mee wil nemen ahtoeeeee ooh alsjeblieft vergeet mij toch niet? Ze is op zo'n moment zo hyper dat ik haar kan corrigeren wat ik wil, maar dat werkt niet. Negeren werkt niet, want het is zelfbelonend gedrag. Haat laten zitten werkt 1 seconde, maar dan staat ze weer op, ookal zeg ik 100x achter elkaar zit, ze is te hyper om daar rustig te worden. Dus wat ik tegenwoordig doe vóórdat ik mijn schoenen pak: als ik met haar naar buiten ga roep ik haar, en laat ik haar op bed liggen (dan is ze hoger bij mijn gezicht, dat vindt ze prettig, en als ze ligt blijft ze makkelijker rustig). Als ze niet mee mag dan stuur ik haar vóór ik mijn schoenen pak de bench in. In beide gevallen blijft ze nu rustig, omdat ze aan het commando dat ik geef geplaatst in de context van 'baasje pakt schoenen' precies kan aflezen wat ze kan verwachten. Als ik weg ga doe ik de bench niet dicht omdat ze inmiddels gelukkig prima alleen thuis kan zijn, maar het is nog steeds een verdomd handig ding om haar te vertellen wat ik van haar verwacht. Voor haar werkt dat echt wonderen!

Geplaatst:

Goed verhaal Mijke !!

Geplaatst:
  • Auteur

Allemaal bedankt voor de verschillende adviezen. We hebben besloten om toch te proberen of het beestje het in de bench fijn zou vinden. Vond het ook moeilijk, bij haar baasje en broertjes en zusjes vandaan en dan ook nog in een bench helemaal alleen s'nachts. We hebben besloten om het drie dagen te proberen, en anders alsnog mee naar de slaapkamer.

Inmiddels hebben wij sinds zondag de pup thuis, iets sneller als verwacht, ze moet nog 8 weken worden.

Maar het gaat goed, de eerste twee nachten tien minuten gepiept, daarna niet meer. Supertrots op dat kleine ding!

Nu is het zaak om haar goed op te voeden. 7 februari begint de puppy cursus.image21061421522160.jpgimage98111421522161.jpg Voor nu doet ze haar behoefte voor het grootste gedeelte buiten, maar het gaat ook dagelijks nog wel es mis.

Ze eet goed, drinkt goed. Wandelen aan de riem had ze nog nooit gedaan, dus dat was wennen, zo ook het verkeer was wennen, geen verkeer gewend. ( komt van een bungalow park af)

Maar zoals ze het nu doet, daar zijn wij tevreden mee. Het is een speels ding, sloopt ook graag, dus opletten.

Benieuwd hoe ze zich verder gaat ontwikkelen! image46221421522154.jpgimage81401421522156.jpgimage81401421522156.jpgimage25961421522159.jpg

Geplaatst:

Leuk Jo!

Leuke foto's ook!

De jonge onderzoeker. Haha

En die tijd is zo snel voorbij.

Ik heb van beide honden een soort "baby album " gemaakt.

Kijk er nog regelmatig in.

Flink dat ze het zo goed doet in de bench.

En zindelijk maken..Ja dat is politie agentje spelen.

Bij onze Labrador kon ik een poosje vakantie opnemen.

Ik liep hem werkelijk elke stap achterna.

Na een dagje herken je de signalen en kan je daarop in springen.

Snuffelen, rondjes draaien etc.

Dan snel oppakken en buiten zetten.

Zodra hij buiten iets deed koekje erin en de hemel in prijzen.

Hij heeft na een week nooit meer een ongelukje binnen gehad.

Heel veel plezier en succes!

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Wat schattig!

Fijn dat het allemaal zo goed gaat.

Geplaatst:

Lieff !!!!!!!

Onze buuf, een paar huizen verderop, klaagde dat ze haar pup, Frans bulletje, niet zindelijk kreeg.... Maar als je steeds eerst je schoenen en zo aan moet doen voor je naar buiten gaat, ben je dus te laat. Dom !!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.